Husmusen

Trådstartare
Hovslagaren var ute och verkade en 5-årig häst i stallet idag, och nämnde att han tyckte den hade karprygg.
Han skodde den därefter "som man ska göra" (kortare tå och längre trakter bak var det nog(?) för hästar som har just karprygg.

Vi tror inte att det är "medfött" utan något som kommit pga att han kanske inte blivit uppbyggd som han ska under den senaste ridningen och likn.
Han har tappat muskler och ändrat "form" sedan han kom för några månader sedan.

Veterinären kommer och tittar på honom inom dom närmsta dagarna.

Vad jag undrar är vad vi kan göra för att (om det inte är medfött) bygga bort denna "felaktighet".

Han ska få börja gå ut och träna klättring mer för att bygga upp musklerna.
Longeras med "riktig" longerutrustning så att han går i rätt form hela tiden? Är det en bra idé?

Men ridningen - vad kan man göra där?
Vet att mycket skritt ska vara bra.
Massage och equiterapeft (ursäktar stavningen) är redan påtänkt.

Någon som har några andra idéer eller förslag?
Allt mottages tacksamt :)
 
Sv: Karprygg

Mitt sto hade oxå karprygg när jag köpte henne, pga av att hon var åt h-vete fel musklad bak. O det jag har gjort förutom att muskal om, är streching! enligt massör beror karpryggen på att musklerna i bakpartiet är förkorta o drar upp ryggen... typ...
Så den påtänkta massören kommer nog lära dej hur du ska strecha honom efter träning, o sen kan du ju stretcha honom själv genom att låta honom galoppera en rund rullande galopp. Det var dom tips min massör gav mej iaf...o man bara anar karpryggen nu till skillnad för hur det var för 3 år sedan...
 
Sv: Karprygg

Tack så mycket :)

Vi pratade faktiskt lite om stretching oxå, men ska föreslå att dom ska göra det ordentligt efter varje pass nu :idea: (inte min häst, men försöker hjälpa till lite :) )
 
Sv: Karprygg

Mm det blir nog bra.

Men jag tycker skoningen verkar lite konstig (inte för att jag skulle säga att jag kan nånting om det men...) om han kortade tån, o sparade på trackterna, borde inte det bara dölja problemet? :confused: Kan inte förstå hur det ska kunna åtgärda det... måste höra med mamma! ;)
 
Sv: Karprygg

Jag tror det var så han gjorde (hört förut någon gång att man "ska" göra så) men jag är absolut inte säker för jag var inte där, utan det var ägarna som ringde mig som berättade att han gjort "något sånt". Han gav mer plats bak iaf, dock vet jag inte om han kortade fram på samma gång...
Men kolla gärna med mamma hur man "ska" göra :bow:

Är det förresten någon mer som har idéer på övningar eller likn? :banana:
 
Sv: Karprygg

För övrigt så är det mamma som är massören ;) Himla praktiskt!
O reagerade bara för att vi skodde inte min nåt annorlunda... hovslagaren föreslog det inte ens tror jag... men det finns nog olika metoder för allt kan jag tänka... behöver ju inte vara fel för det :)
 
Sv: Karprygg

Mamma Massör trodde inte att en sån skoning skulle märkas särskilt på ryggen, men att benställningen skulle ändras så att den stod bakom sej med bakbenen, sänka ryggen o därigenom får ont i ryggen...:crazy: Kanske vore nåt att hålla lite koll på... eller iaf nämna för hästägaren så han/hon har det i bakhuvudet...
 
Sv: Karprygg

Kl

Karprygg kan även komma från "ont i magen"
Exempelvis magsår eller obalans i mag-tarmfloran.
 
Sv: Karprygg

Husmusen skrev:
Hovslagaren var ute och verkade en 5-årig häst i stallet idag, och nämnde att han tyckte den hade karprygg.
Han skodde den därefter "som man ska göra" (kortare tå och längre trakter bak var det nog(?) för hästar som har just karprygg.

Vi tror inte att det är "medfött" utan något som kommit pga att han kanske inte blivit uppbyggd som han ska under den senaste ridningen och likn.
Han har tappat muskler och ändrat "form" sedan han kom för några månader sedan.

Veterinären kommer och tittar på honom inom dom närmsta dagarna.

Vad jag undrar är vad vi kan göra för att (om det inte är medfött) bygga bort denna "felaktighet".

Han ska få börja gå ut och träna klättring mer för att bygga upp musklerna.
Longeras med "riktig" longerutrustning så att han går i rätt form hela tiden? Är det en bra idé?

Men ridningen - vad kan man göra där?
Vet att mycket skritt ska vara bra.
Massage och equiterapeft (ursäktar stavningen) är redan påtänkt.

Någon som har några andra idéer eller förslag?
Allt mottages tacksamt :)


Jag är av den åsikten att karprygg aldrig är medfött. I allafall i de flesta fall. Hästar, liksom faktiskt stora hundar, som fått fel eller ingen motion som unga får lätt karprygg.
Jag har en egen häst som har karprygg, en kompis Grand Danois har karprygg nåt så ofantligt pga att han är så omusklad.
En häst som är rak i ryggen, fint musklad, i gott hull har jag aldrig sett en karprygg på.
Hästar som har karp är oftast omusklade, eller fel musklade. Eller så är de sneda i ryggen. Min häst tex, som bara fått gå träning med käk som unghäst, har inte fått en chans att ens få en MUSKEL i ryggen, vlket gjort at hans bakknän påfrestats något ofantligt.
Han får tillbaka sin karp eftersom han inte har muskler som håller ryggraden på plats. Samt att han avlastar sitt bakben lite så ryggen drar sig åt ett håll.

Övningar i skritt, skritt och åter skritt. För hand i rätt form, så att hästen får jobba med ryggen. Och det gör den mest i skritt. Ut och GÅ i skogen över stock och sten, och se till att hästen håller huvudet nere, och inte kör upp det i luften.
Min häst blir jättenervös när han tvingas jobba med ryggen eftersom han aldrig gjort det, och inte orkar så mkt. det ska blir jättespännande att se hur det artar sig....

En häst med karp har oftast också en "dal" längre ner mot korset eftersom ryggraden inte är rak....har din det?
Den kommer oxå försvinna med mkt träning.....
Skoningen med korta tår bak och högre trakter är korrekt, det avlastar bakknän och rygg i den mån det går.
 
Sv: Karprygg

Minime skrev:
Mamma Massör trodde inte att en sån skoning skulle märkas särskilt på ryggen, men att benställningen skulle ändras så att den stod bakom sej med bakbenen, sänka ryggen o därigenom får ont i ryggen...:crazy: Kanske vore nåt att hålla lite koll på... eller iaf nämna för hästägaren så han/hon har det i bakhuvudet...

Men skoningen avlastar knäna bak, och om en häst har karp - dåliga muskler i ryggen, så belastas bakknäna något frukansvärt. Därav kan komma riktigt jobbiga efterföljder....Så under tiden ryggen jobbas upp tycker iaf jag att man bör tänka på att hålla den ksoningen bak....men som sagt, det finns lika många åsikter som det finns människor...:)
 
Sv: Karprygg

Husmusen skrev:
Han har tappat muskler och ändrat "form" sedan han kom för några månader sedan.

Massage och equiterapeft (ursäktar stavningen) är redan påtänkt.

Har han tappat i form och muskler så tycker jag du ska vänta med massage! Att ge massage till en häst som inte är fräsch gör mer skada än nytta! Men vet du att hästen är inflammationsfir och rak i ryggen så är det ju ok, men jag skulle nog råda dig till att ta dit en bra ET innan du börjar massera.......
 
Sv: Karprygg

Zandrah skrev:
Jag är av den åsikten att karprygg aldrig är medfött. I allafall i de flesta fall.
Karprygg kan vara "medfött" anser jag. Min förra häst hade det o vi tränade o tränade (skritt, klättring, alltid jobba med ryggen, leddes myckt ist för skritta fram/av), men alldrig blev det bättre (jo, någt myckt långsamt). Tog upp o röntgade ryggen o det visade på KS- allvalig sådan. KS gör ju så att de inte kan bygga muskler, de förtvinar. Konc blir då karprygg..

Kanske lite off topic men..
 
Sv: Karprygg

inspir skrev:
Karprygg kan vara "medfött" anser jag. Min förra häst hade det o vi tränade o tränade (skritt, klättring, alltid jobba med ryggen, leddes myckt ist för skritta fram/av), men alldrig blev det bättre (jo, någt myckt långsamt). Tog upp o röntgade ryggen o det visade på KS- allvalig sådan. KS gör ju så att de inte kan bygga muskler, de förtvinar. Konc blir då karprygg..

Kanske lite off topic men..

Jo, men då berodde ju karpryggen på att hästen hade ett fel. Ett medföttfel - som karpryggen kom av. Kanske ska formulera om mig, menar mer att karpryggen ofta beror på att något är fel, som jag nämnde tidigare. Huruvida felen sen är medöfdda eller inte säger jag inget om, tror säkert att många hästar föds med fel som gör att hästen inte kan utveckal normala muskler och på det viset får karprygg. Som din häst.
Hmmm....så jag håller med dig, men menar att själva karpryggen är ett tecken på att något är "fel", i de flesta fall, och att felen kan vara medfödda.....:)
Hoppas det låter bättre:)
 
Sv: Karprygg

Zandrah skrev:
Jo, men då berodde ju karpryggen på att hästen hade ett fel. Ett medföttfel - som karpryggen kom av. Kanske ska formulera om mig, menar mer att karpryggen ofta beror på att något är fel, som jag nämnde tidigare. Huruvida felen sen är medöfdda eller inte säger jag inget om, tror säkert att många hästar föds med fel som gör att hästen inte kan utveckal normala muskler och på det viset får karprygg. Som din häst.
Hmmm....så jag håller med dig, men menar att själva karpryggen är ett tecken på att något är "fel", i de flesta fall, och att felen kan vara medfödda.....:)
Hoppas det låter bättre:)

Då förstår jag :idea: . Precis, jag håller med dig. Karprygg är inget de föds med så utan det beror på ett bakomliggande fel.
Då kan man fråga sig if det är så med alla hästar som har karprygg, att det är ett bakomliggande medfött fel, eller att de kan uppkomma av felträning? Och hästar som står o faller ur o får karprygg, om det är någt då eller om det blir så för endel?
 
Sv: Karprygg

inspir skrev:
Då förstår jag :idea: . Precis, jag håller med dig. Karprygg är inget de föds med så utan det beror på ett bakomliggande fel.
Då kan man fråga sig if det är så med alla hästar som har karprygg, att det är ett bakomliggande medfött fel, eller att de kan uppkomma av felträning? Och hästar som står o faller ur o får karprygg, om det är någt då eller om det blir så för endel?

Min ena häst har karp, så även en annan jag hade. Vad de båda hade gemensamt var att de tränats på tok för hårt och fel, samt att de haft inflammationer i benen när de tränats och tävlats.
Karpen på han jag har nu kommer av att han helt eneklt inte har en ryggmuskel, då han hela tiden som ung tvingats gå med käk för de påstod att han var dum annars :mad: Han fick av detta problem med sina bakknän, som blev överbelastade, vilket gjorde att han som följd av det började avlasta vänster bal, dra ryggen åt höger och på så vis få karp. I hans fall alltså ej pga ett bakomliggande fel, utan pga fel träning....
Tror säkerligen det är mer vanligt att karp kommer av att hästarna inte får tränas rätt, eller inte alls, samt tränas när de har inflammationer och dyl som bara förvärrar saker och ting.

Som jag även sa om min kompis omplaceringshundar (Grand danois). Dessa har karprygg båda två pga att de inte har en enda muskel på kroppen. Dessa har aldrig fått fri motion utan endast gått med koppel vilket gjort de svaga över rygg och bakparti - även utvecklat passgång eftersom de inte orkar bära sig i trav. Den ena hunden blev - efter mkt fri träning en FIN hund utan karp, den andra ska bli roligt att se hur den ser ut om ett tag :)
 
Sv: Karprygg

Kan någon berätta vad karprygg är och hur det ser ut? :bump:
 
Sv: Karprygg

Okej, jag har ingen aning om vad karprygg är :o :crazy: :confused: så kan någon säga det. ;)

Har inte läst igenom alla meddelanden så jag vet inte om det står vad karprygg är för nåt nånstans. Heh..

Tack, tack. :bow:
 
Sv: Karprygg

asjo1932 skrev:
Kan någon berätta vad karprygg är och hur det ser ut? :bump:

Karprygg är ett "fel" i ryggens form, som su ser genom att ryggraden inte är helt rak. Istället har det en "utbuktning", som en lite kulle uppåt i ländtrakten. Till följd av detta kan det även vara som ett "hack" längre bak mot korset, där ryggraden istället går nedåt. Detta för att den inte ligger i en rak linje.

Vad det beror på kan som ni ser ovan diskuteras :) , men i många fall kommer av sned rygg, samt felaktig/för hård/ingen träning av hästen.
 
Sv: Karprygg

Det är när hästens rygg inte ser "rund o fin ut", utan man ser ryggraden tydligt upphöjd utan så många ryggmuskler runtom (de som annars "döljer" ryggen). Hästarnas rygg kan se ut lite som ett hustak:angel: .

Lite snurrit förklarat men hoppas ni förstår:) ..
 
Sv: Karprygg

Zandrah skrev:
En häst med karp har oftast också en "dal" längre ner mot korset eftersom ryggraden inte är rak....har din det?

Skoningen med korta tår bak och högre trakter är korrekt, det avlastar bakknän och rygg i den mån det går.

Ja precis, en sån "dal" har han.
Däremot sa veterinären att han inte var sned iaf.

Benen hade han inga problem med än (gick igenom böjprov) så vi får hoppas att rätt arbete gör att han hinner "ordnas upp" innan det börjar påverka benen också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 175
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästmänniskan Jag vet verkligen inte vad jag ska göra så tips och råd mottages tacksamt :heart Jag har ägt en häst i snart 7 år. Han är 13 år och...
Svar
9
· Visningar
2 358
Senast: Dorinda
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp