Karpaltunnelsyndrom

Diana

Trådstartare
Har fått jätte ont i höger handled, har nästan inte sovit någonting i natt:( Jag misstänker att det är karpaltunnelsyndrom eftersom jag är gravid och det jag har läst om det stämmer in på mig.

Jag vet att handledskydd kan hjälpa, ska åka till apoteket när det har öppnat. Men finns det något annat som kan lätta smärtan?

Sv: Karpaltunnelsyndrom

Det brukar lätta ganska omgående bara man får handledsskydd på sig så prova med det först.
Är fingrarna domnade?

Hoppas verkligen att det blir bättre med skydd! Fingrarna har tyvärr domnat:( Nu ska jag försöka sova en stund, missade rätt mycket sömn inatt...

Prata med din BM. Hon skall (eller borde i alla fall) skicka dig till något som kallas för arbetsterapi (eller vad det nu heter i ditt landsting). Där går dom igenom dina symptom hittar några övningar och provar ut handledskydd.

Jag fick hjälp samma dag som jag "klagade" över det hos BM och det besöket kostade mig 100 kr (hos arbetsterapin då alltså). Övningarna hjälper något fantastiskt mycket.

Nu kan det säkert variera var man bor (tyvärr) men här i Kungsbacka var hjälpen snabb och mycket bra.

Mvh

Tora

Ska faktiskt till BM i morgon, får höra med henne vad hon rekommenderar. Har redan köpt ett skydd på apoteket, kanske kan hjälpa lite i natt. Men jag antar att dom man får prova ut på arbetsterapin är bättre.

Det jobbiga är att jag börjar känna av det lite smått i andra handen också, men än gör det iaf inte ont.

Skyddet är ju ett stöd för handleden under dagtid, nattetid är det bättre med en skena, den utformas individuellt av arbetsterapeuten. Ringde själv dit när jag märkte hur det var fatt, fick komma bara någon dag senare, nuförtiden har dom nått formbart material som stelnar efterinpassning, fick med mig skenan direkt.

Lycka till!

Tack!

KL

Sov riktigt bra i natt med handledsskyddet på, hade inte ont alls:) Tyvärr var sonen vaken ett tag pga jobbig förkylning, så jag fick ju inte sova hela natten ändå...

Har fått jätte ont i höger handled, har nästan inte sovit någonting i natt:( Jag misstänker att det är karpaltunnelsyndrom eftersom jag är gravid och det jag har läst om det stämmer in på mig.

Jag vet att handledskydd kan hjälpa, ska åka till apoteket när det har öppnat. Men finns det något annat som kan lätta smärtan?

Vid carpaltunnelsyndrom är huvudsymtomen domningar i fingarna (tumme - pekfinger - långfinger), inte ont i handleden.
Men hjälper det att ha handledsskydd eller något annat på, så är det ju jättebr oavsett orsaken.

Ok, vilken koll man har...

Handlederna gör iaf inte ont längre men fingrarna känns konstiga. Domningar har jag och händerna känns väldigt varma. Och det känns som jag inte har någon riktig kraft i händerna.

Har sovit med handledsskyddet och har haft det lite grann på jobbet, sitter framför datorer i många timmar.

Ska prata med BM om det idag får se vad hon säger.

Vid carpaltunnelsyndrom är huvudsymtomen domningar i fingarna (tumme - pekfinger - långfinger), inte ont i handleden.
Men hjälper det att ha handledsskydd eller något annat på, så är det ju jättebr oavsett orsaken.

Det fetade skriver du i alla trådar om karpaltunnelsyndrom och det märkliga är att varken jag eller min sambo som också lider av detta har någon gång träffat någon läkare (inklusive ett gäng ortopeder), sjukgymnast eller arbetsterpeut som säger så. De menar att domningar, kraftlöshet och smärta anses vara varsin del av symptomen vid karpatunnelsyndrom. Hur kan detta komma sig? Hur kan det komma sig att så många upplever smärta ihop med domningar och kraftlöshet om nu inte smärtan har med karpaltunnelsyndromet att göra alls? Är det bara en slump då?
Jag har inte träffat någon eller hört om någon som diagnostiserats med karpaltunnelsyndrom som inte har ont.

Vårdguden skriver om smärta http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Karpaltunnelsyndrom/
1177 skriver om smärta http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpaltunnelsyndrom/ och även socialstyrelsen skriver om smärta http://www.socialstyrelsen.se/riktl...insktbeslutsstod/karpaltunnelsyndrom#anchor_1 Så varför skriver du varenda gång att man inte har ont vid karpaltunnelsyndrom?

Det fetade skriver du i alla trådar om karpaltunnelsyndrom och det märkliga är att varken jag eller min sambo som också lider av detta har någon gång träffat någon läkare (inklusive ett gäng ortopeder), sjukgymnast eller arbetsterpeut som säger så. De menar att domningar, kraftlöshet och smärta anses vara varsin del av symptomen vid karpatunnelsyndrom. Hur kan detta komma sig? Hur kan det komma sig att så många upplever smärta ihop med domningar och kraftlöshet om nu inte smärtan har med karpaltunnelsyndromet att göra alls? Är det bara en slump då?
Jag har inte träffat någon eller hört om någon som diagnostiserats med karpaltunnelsyndrom som inte har ont.

Vårdguden skriver om smärta http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Karpaltunnelsyndrom/
1177 skriver om smärta http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpaltunnelsyndrom/ och även socialstyrelsen skriver om smärta http://www.socialstyrelsen.se/riktl...insktbeslutsstod/karpaltunnelsyndrom#anchor_1 Så varför skriver du varenda gång att man inte har ont vid karpaltunnelsyndrom?

Om du läser lite noggrannare vad jag skrev, så skrev jag att huvudsymtomet är domningar i fingrarna.
Man kan mycket väl ha smärta också, men enbart smärta i handleden är inte carpaltunnelsyndrom.

Jag har träffat många som har carpaltunnelsyndrom som inte har ont.
Det finns säkert de som har enbart smärta som felaktigt fått diagnosen carpaltunnelsyndrom.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå...
2
Svar
26
· Visningar
2 096
Senast: Scata
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 817
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka