Karlslund Kari Pad

L

Lilla_My

Vad tycker ni om den sadeln?
Jag söker en bomlös sadel som komplement til min bomsadel. Om jag förstått det rätt så är Kari Pad mycket tunn och ger nära kontakt med hästen. Men är den så tunn att den kan bli skadligt för hästen? Jag kommer att använda Sadeln vid korta töltarbeten och annat "finlir" 2-3 ggr/vecka, medan jag fortfarande kommer använda bomsadeln då jag rider ut längre turer.
Jag vill höra alla era erfarenheter av sadeln. Hur är den at sitta i? Hur ligger den på hästen? Eventuella problem som ni haft med sadeln?
Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Karlslund Kari Pad

Jag tycker att den är för hård, har för liten (smal och låg) kanal för ryggraden, är för lång och att man sitter för brett i den. :cool:

Satsa på en Kari Flex istället tycker jag.

PMa gärna om du har fler frågor om Paden :idea:

Jag har en kari pad och är nöjd med den. Har haft den i 2år nu och den funkar finfint. Jag tycker den är super att sitta i, jag behövde en platt sadel för att kunna sitta ordentligt. Kanalen är som ovan inlägg säger väldigt smal, men på min feta vallack går det utmärkt. Så hade jag inte råd med nån finare sadel heller :/

Jag har haft lite problem i början med att sadelns framkant kom för långt ner och slog i hästen i trav (han har rätt stor manke) så jag använde en gelpad för att "lyfta" upp den. Nu behöver jag dock inte gelpaden längre och sadeln slår inte i alls. Antar att det har o göra med att den nu blivit mjukare och anpassat sig efter pålles rygg.

Jag gillar sadeln, men enda sättet för dig att veta om det passar er är ju att prova själv. Jag pratade med tillverkaren när jag köpte min 2005 o han skulle ändra modellerna med bredare kanaler och högre framvalv, vet inte om det blev så eller om det var då den nya "flex"-modellen kom till .

skrev i fel inlägg:P

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 437
Utrustning Om det finns en annan tråd med svaren jag söker får ni gärna hänvisa mig dit. Jag kräks på att leta, prova, köpa, byta, sälja...
Svar
0
· Visningar
660
Senast: mimosan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 551
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix