Sv: Karies

Svar ja, och skadade tänder får ofta kariesangrepp precis som hos människor. Hur fort det utvecklas beror på fodret hästen äter faktiskt, lite grovfoder och mycket kraftfoder kan få ett kariesangrepp att växa relativt fort medan motsatsen då är en långsammare process. Nu tänker jag mig närmast färdigfoder etc, jag har inte tänkt på att fråga om spannmål mm.

Bakterier har stor inverkan på om/när hästar får karies med. Om hästen har tandfickor, glesbett etc - dvs där foderrester kan samlas och bakterie växa till ökar det risken för karies. Sen är det till viss del - precis som hos människor - genetiskt hur lätt en häst får karies med.

Och tandfickor faller inte under skadade tänder då, eller?
Det finns en hel uppsjö av orsaker till att hästen får karies, fräsmt drabbar det tänder som har skador. Med skador kan vara allt från skadad emalj pga dålig raspning, avslagen tand pga spark, tandfickor. Alltså listan kan göras hur lång som helst, och det var väl det jag försökte undvika.:angel:

Nej, kan ju ha fickor utan tandskada. Mitt inlägg var inte, som du verkar tagit det som, en korrigering av ditt inlägg, utan en vidareutveckling. 'Taskiga gener' och de kan få karies med oskadade tänder, och med avvikelser i munnen men som inte är tandskador kan de också få karies. Vilket jag ansåg och anser är värt att förtydliga för de som läser i tråden och inte är lika insatta =)

Ska man nu tolka tandläkaren rätt, så bildas fickor främst hos hästar med mycket kraftfoder och lite grovfoder. Grovfodret har ungefär samma effekt på tandköttet som tandborstning för oss, ja självfallet kan även tandfickor ha en genetisk bakgrund men å andra sidan kan de försämras radikalt genom vårt sätt att utfodra hästen på.

Intressant med grovfodret kontra kraftfoder. Baldur har tydligen lite kariestendenser, han äter ju knappt något kraftfoder men det kan vara värt att ha i bakhuvudet. (Hade han ätit massa kraftfoder/mindre grovfoder hade det kanske varit värre i munnen på honom.)

Vet inte riktigt om det skulle finnas något samband mellan tandfickor och just kraftfoder? Tandfickor uppstår ofta till följd av glesbett, medfött eller förvärvat, och som en naturlig förändring då hästen blir äldre/gammal och tandens form börjar ändras.

Just stråfoder brukar vara det som tenderar att fastna i dessa fickor och ge upphov till foderinpackningar, inte kraftfoder?

Min definition av tandfickor är mellanrum mellan tänderna, men kanske du tänker på något annat?

Karier uppstår oftast i tuggytan. Skador i emaljen predisponerar. Jag vet att man funderat över ett samband mellan den ökade förekomsten och utfodring med ensilerat grovfoder, men jag är inte så säker på att ett detta bevisats eller motbevisats.

Karier uppstår oftast i tuggytan. Skador i emaljen predisponerar. Jag vet att man funderat över ett samband mellan den ökade förekomsten och utfodring med ensilerat grovfoder, men jag är inte så säker på att ett detta bevisats eller motbevisats.

Vet du vad det skulle vara för samband, alltså vad det är i ensilage som skulle kunna öka risken? Gäller det i så fall även det som kallas för hösilage (antar att man inte vet det i och för sig).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vad har ni för försäkringar till era hästar och täcker den tänder, dvs karies tandlossning osv. Vet att de flesta endast (vad jag fått...
Svar
1
· Visningar
491
Senast: Magnum
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025