Karens på Fenylbutazon

pimy

Trådstartare
Min häst behandlades hos fodervärden för drygt ett år sedan för fång med Fenylbutazon. Jag har hört ryktas om att det är livstids karens på det. Någon som vet om det är så?
Jag är på g med att skaffa pass till pållen och det är ju bla till för att man ska kunna veta vad hästen behandlats med i livet så man vet om det är tjänligt som mat vid slakt. Jag har i nuläget inga papper på att hästen fått detta preparat, och om jag inte kan få fram någon gårdsjournal eller likn. från det att vet var ute hos fodervärden så kan jag heller inte bevisa att han fått det.
Slaktas han sen, utan att det står i några papper vad han fått, så används han säkert till mat och då har man ju förlorat lite av nyttan med passet...
jag vet iofs inte vad tidigare ägare behandlat honom med under de 16 år han levde innan han blev min...
Vad göra?

Sv: Karens på Fenylbutazon

Vad jag vet så är det livstids karens om hästen har behandlas med butta,min
kompis häst fick fång och då fick hon välja vad hon ville ge och butta var
mest efektivt men det var livstidskarens.Har även för mig att det står det på
förpakningarna.Men ring din vetrinär och fråga om du är osäker!

Det är livstids karens, när han skall slaktas är det väl bara att fylla i det pappret man får att hästen har fått butta , inget märkvardigt.

men räcker mitt ord eller måste jag kunna bevisa det på något sätt? (exempelvis med gårdsjournal el dyl?)

Det är väl ingen som tvingar dig att låta din häst gå till mat när den dagen kommer oberoende av vad hästen fått i sig.
PL

Jag har haft två "buttahästar" och jag har fått fylla i papper som vet. haft med sig och sedan har jag fått en kopia på det. Orginalet har dom i sin tur skickat iväg någonstans, tyvärr minns jag inte vart...

Vet. skickar en kopia till länstyrelsen och även till Slakterierna i ditt län tror jag.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
672
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 420
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka