attempt

Trådstartare
vilken kapson använder ni?
vart köpte ni den?
bild?

Vilka kapsoner anser ni vara bra och dåliga, och varför?
 
Sv: kapsoner.

Jag använder vid longering en enkel kapson i läder. Vid ringarna är det under en liten böjd platta som de sitter på och de tre tillsammans med det ordentliga lädret gör att den är stabil. Den är ändå relativt mjuk ("bruten", bred).

Vid ridning använder jag en egendesignad kapson/muserola/sidepull. bild 1, bild 2
Den är helt i läder, förutom spännen och d-ringar som tyglarna är fästa i.

Min häst skulle bli tokig om jag hade något skarpare än det här. Även om de sitter på fel höjd är han inte så glad ;)
 
Sv: kapsoner.

Varför kapson-tränsbett-kombinationen i ditt fall? Undrar av ren nyfikenhet.
 
Sv: kapsoner.

För att han funkar bäst på det ;) Kommer dock att inom ganska snar framtid byta tränsbett mot stång och se vad han tycker om det.
 
Sv: kapsoner.

Jag använder kapson till arbete vid handen och longering, och då använder jag en välgjord relativt nätt engelsk kapson. Det finns också en portugisisk modell med tredelat järn som jag tycker är bra.

Kapsonerna med cykelkedja i nosen tycker jag är ganska värdelösa.

Jag vill ha en kapson som sitter stadigt över nosen så att man inte behöver spänna den så hårt, och så ska det finnas en ring mitt över nosryggen.
 
Sv: kapsoner.

Jag har en unghäst emd väldans bred nosrygg, då han är korsn ardenner/shire och är osäker på om jag kan hitta en kapson eler ett järn som passar över snoken på honom....
 
Sv: kapsoner.

Järnen går att böja och man måste nästan alltid böja till det mer eller mindre. Vet inte om det går att böja ut hur mkt som helst men det borde inte vara en omöjlighet. Annars går det säkert att specialbeställa.
 
Sv: kapsoner.

Har ni något tips på var man kan hitta en kapson i läder? PMa gärna om ni inte vill göra reklam här...
 
Sv: kapsoner.

Någon av den typ som jag har menar du?

Antingen är det att vända sig till tysk postorder eller tillverka/designa egen. "Longer"-kapsonen har jag köpt från Tyskland (finns i lite olika utförande från olika firmor) och ridkapsonen ritade jag själv och fick sedan en "lädermakare" att tillverka.
 
Sv: kapsoner.

--------------------------------------------------------------------------------

*Knapplån*

Snälla, samma relger som är för portugisiska tränstråden, gäller här. Lägg inga länkar till företag på forumen. Sitter ni inne med bra länkar, så PM'a inte bara varandra, lägg länkarna på bukefalos länkarkiv så att alla an få glädje av dem. Glöm inte att ange barock och Akademisk Ridkonst som sökord, så att vi kan hitta dem.

Jag håller på att övertala Gunnar om, att få en länkrubrik som heter barockutrustning, utrustning för Akademisk Ridkonst eller liknande. Men än så länge får vi väl lägga länkarna under Butik.

Bilder på utrustning, ska inte heller länkas till butiker, utan vara era egna bilder. Allt för att skydda copyrightinnehavaren för bilderna.

Mvh

IngelaH
moderator.
 
Sv: kapsoner.

Ärligt talat har jag inte märkt någon skillnad på modellerna på hästen jag red med kapson. Han gillade både de lite större u-formade och den lite mindre musserolan som vi själv sydde en nosgrimma till. Tror det kan vara bra med något tydligt (större) från början OM hästen inte är van vid det och behöver något tydligt, dvs inte är väldigt känslig, är hästen väldigt känslig är nog en musserola bra, fast frågan är då om man inte borde köra med något utan metall på en överkänslig häst? :crazy:

Nu ska jag prova ett par andra modeller bara för att utvärdera, och det ska bli spännande att se hur det går för den hästen är van att bli riden på mjukt sidepull och jobbad i grimma för hand :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Angel
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 178
Senast: MML
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
498
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp