Polly_Mulle

Trådstartare
Nu är jag nyfiken, hur högt sätter ni eran kapson. Jag har en portugisisk kapson, men är lite osäker på hur högt/lågt ni har den (gärna bilder) och hur hårt ni spänner den.

Och hur gör ni när ni kombinerar med bett? Bettet i nackrem innanför eller utanför kapsonen? Igen, gärna bilder!

Hjälp en okunnig!

Sv: Kapson...

Jag sätter min kapson något lägre än en engelsk nosgrimma.
Jag spänner den knappt typ så jag får emellan 3-4 fingrar.
Eftersom jag sätter den som en nosgrimma har jag bettet utanför "som vanligt".

/T

Om man drar fingrarna utefter nosryggen på var sida så kan man känna var sklettet delar sig. Precis ovanför där skall man placera kapsonen för om ngt händer skall man inte kunna riskera att få en fraktur i nosryggen.

Tack så mycket, ska tänka på det till nästa gång den åker fram för ridning.

Nästa fråga:
Är det okej att de stöder på kapson? Min hittar (jag fattar inte hur??) en enormt bra framåt-neråt sökning på kapson men jag vill ha att den är för skarp mot näsan egentligen för att få stöda på...

Är väl ingen direkt expert på kapson men kan tala om hur jag gör.
Andvänder den mest för att ställa/böja med och har sedan igent stöd på kapson-tygeln. Andvänder den mest för att ställa/böja med och har sedan igent stöd på kapson-tygeln. Kapsonen andväder jag alltid kapsonen i kombination med ett tränsbett eller stång.
Framåt nedåt sökning skall du få om du om du ger efter på tygeln. Hästen skall inte lägga ett stöd i handen utan skall istället vara beredd att följa bettet framåt nedåt när man ger efter.

Jag vet inte i vilket syfte du använer den, men vad jag lärt mig inom den akademiska läran ska kapsonen sitta ca två fingrar nedanför pannbenet (där det slutar vid mulen) Man ska spänna den ganska hårt så att den inte sluttar, då blir den antingen jätteskaprp eller gör ingen verkan alls. Den ska vara helt rak och sitta stadigt. Man behöver inte vara rädd att den sitter för hårt, för det gör den aldrig om man sätter den på rätt ställe. Se till att den inte skaver på käktänderna bara.

Inne och skriver i massa gamla trådar idag eller :D
Just nu är det min bror som använder kapsonen ihop med en stång till sin häst, de trivs jättebra på kombinationen. Min häst sökte jättebra och fick bra lång/låg form, men jag kom mig aldrig för att kombinera med stång så jag hade den bara i paddocken...

Gå in på www.classicalstyle.se där finns några bilder med hästar som rids med kapson! Och jag tycker inte du ska spänna den så hårt då blir den ju som en nosgrimma=inte meningen, klämmer mot kindtänderna! Sätt den så att inte mungipan kommer i kläm mellan kapsonen och bettet.

Polly_Mulle skrev:
Nu är jag nyfiken, hur högt sätter ni eran kapson. Jag har en portugisisk kapson, men är lite osäker på hur högt/lågt ni har den (gärna bilder) och hur hårt ni spänner den.

Och hur gör ni när ni kombinerar med bett? Bettet i nackrem innanför eller utanför kapsonen? Igen, gärna bilder!

Hjälp en okunnig!

Hejsan!

Såg att det var lite äldre datum på tråden men kanske du vill ha flera svar?

När det gäller var kapsonen skall sitta så beror det på vilken typ av kapson du har. Ex: Den engelska ledade kapsonen bör sitta en bit upp på nosryggen för att få stöd medans den spanska s.k. kavasongen med fast nosjärn skall sitta tajt åt och längre ner. Den spanska skall också ridas med fast martingal, enligt de jag lärt mig av.

Jag har prövat båda modellerna. Den engelska fungerar utmärkt till tömkörning och longering men känns inte bra vid ridning. Den spanska är helt suverän och visst, den är skarp och skall så vara. Vill man göra den mjukare så kan man ju använda ett teddyludd över nosjärnet. Jag red först bettlöst och då enbart på kavasongen, för att sedan sätta ditt bett och rida med fyra tyglar (snegla på min presentationsbild här bredvid).

Och som svar på din fråga: ja många hästar vill ta stöd mot kavasongen och nej det tycker jag inte att du skall tillåta. Lätt att hästen då blir framtung och går på bogarna. Och bettet ligger utanför kavasongen, som ligger där nosgrimman skulle ha suttit i tränset.

Mvh Myy

Jag har en portugisisk kapson, odelat U-format nosjärn. Att rida den med fast martingal skulle jag aldrig någonsin våga mig på.
Min hsät blir inte framtung, han söker kontakt framåt/nedåt vilket har vart vårat stora problem överlag, han blir alltså inte tung, men han finns i andra änden (skum förklaring, jag vet :o ). Tack för svaret!

Hejsan!

Såg att det var lite äldre datum på tråden men kanske du vill ha flera svar?

När det gäller var kapsonen skall sitta så beror det på vilken typ av kapson du har. Ex: Den engelska ledade kapsonen bör sitta en bit upp på nosryggen för att få stöd medans den spanska s.k. kavasongen med fast nosjärn skall sitta tajt åt och längre ner. Den spanska skall också ridas med fast martingal, enligt de jag lärt mig av.

Jag har prövat båda modellerna. Den engelska fungerar utmärkt till tömkörning och longering men känns inte bra vid ridning. Den spanska är helt suverän och visst, den är skarp och skall så vara. Vill man göra den mjukare så kan man ju använda ett teddyludd över nosjärnet. Jag red först bettlöst och då enbart på kavasongen, för att sedan sätta ditt bett och rida med fyra tyglar (snegla på min presentationsbild här bredvid).

Och som svar på din fråga: ja många hästar vill ta stöd mot kavasongen och nej det tycker jag inte att du skall tillåta. Lätt att hästen då blir framtung och går på bogarna. Och bettet ligger utanför kavasongen, som ligger där nosgrimman skulle ha suttit i tränset.

Mvh Myy

Vill ju bara konstatera att i svergie är Fast martingal Olagligt så.. har även hört att man ska sätta kapsonen ungefär som en remontgrimma när men rider med det

Senast ändrad av en moderator:

knapp

Nu när jag ändå såg denna tråd och funderar just på kapsoner, så undrar jag på var jag kan köpa spanska kapsoner med 3 ringar? Tycker att jag letat överallt (Google), men kan säkert vara någon sida man glömt där det finns...

Om man kanske inte får skriva ut, så PMa gärna, börjar bli desperat! :angel:

kl

Så här sätter vi våra kapsoner:

Ridkapsonen med två ringar;
KapsontrnsJuni2010.jpg

Den andra kapsonen med tre ringar.
KapsonlongeringJuni2010kopiera.jpg

Används främst vid longering och till både Russ och Ardenner

Hoppas det är till en liten hjälp!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama