Hejsan!
Såg att det var lite äldre datum på tråden men kanske du vill ha flera svar?
När det gäller var kapsonen skall sitta så beror det på vilken typ av kapson du har. Ex: Den engelska ledade kapsonen bör sitta en bit upp på nosryggen för att få stöd medans den spanska s.k. kavasongen med fast nosjärn skall sitta tajt åt och längre ner. Den spanska skall också ridas med fast martingal, enligt de jag lärt mig av.
Jag har prövat båda modellerna. Den engelska fungerar utmärkt till tömkörning och longering men känns inte bra vid ridning. Den spanska är helt suverän och visst, den är skarp och skall så vara. Vill man göra den mjukare så kan man ju använda ett teddyludd över nosjärnet. Jag red först bettlöst och då enbart på kavasongen, för att sedan sätta ditt bett och rida med fyra tyglar (snegla på min presentationsbild här bredvid).
Och som svar på din fråga: ja många hästar vill ta stöd mot kavasongen och nej det tycker jag inte att du skall tillåta. Lätt att hästen då blir framtung och går på bogarna. Och bettet ligger utanför kavasongen, som ligger där nosgrimman skulle ha suttit i tränset.
Mvh Myy