Kapson fråga(or)igen...Långt

galoppirruette

Trådstartare
Har sett och läst det mesta som skrivits om kapsoner men inget som igentligen ger mig något bra svar på mina frågor. Finns säkert någon/några duktiga här som kan hjälpa mig (oss)

Lite historia..
Jag red in min häst för ca 5 år sedan. Har böjrat förstå mer och mer att jag vart åt det akademiska hållet utan att igentligen veta det...
Hade enorma problem med min häst för ett år sedan. Kontaktde en kanon tränare här i norr. H*n satte ord på det jag gjorde, som jag igentligen inte visste varför jag gjorde annat än för att det kändes bra att göra så?! Har nu helt gått över till akademiska ridkonsten. Jag har fått ett nytt tänk, ny inspiration, nytt förhållningssätt till hästen. Jag älskar det! :love:
Min häst har vart skadad, vilat och ätit gräs hela sommaren. Tänkte passa på nu när jag han ska sättas igång att börja om från början med honom. Så nu till mina undringar...

Kapsoner, har vart runt på nätet och kollat på sånna, men blir bara mer villrådig. Hur vet man vilken man ska välja?!
Det fanns något typ av järn som man kunde göra sin egen kapson av? (Är inte speciellt bright när det gäller att göra saker själv)
Är olika kapsoner olika snälla?
(Min häst kan ibland bli lite stark, han är dessutom aningens för stor för lilla mig på 150, han är på 165 och inte den lättaste typen)
Vilka/vilket bett kan man kombinera med kapsonen?
Ska man ha 2 ringar eller 3 ringar?
Är den dyraste den bästa?
:confused:
Kommer nog på mer att fråga om... Men börjar såhär...

Tacksam för svar

Sv: Kapson fråga(or)igen...Långt

Det finns ju flera typer av kapsoner och vilken man skavälja hänger helt på hästen. Ibland även på ryttaren, men då är jag nog mer av den åsikten att ryttarens hand bör skolas lite mer.

Du har:

* Kapson med cykelkedja. Passar alla hästar formmässigt, men kan bli för "skarp" för vissa hästar.

* Kapson med ett helt järn. Måste ofta böjas om för att passa och vissa hästar tycker att de är väldigt bra att gå och hänga på.

* Kapson med helt järn och "piggar" som ger extra hävstångshjälp i tygeltagen. Livsfarlig om man har en häst som slänger med huvudet när man står bredvid.

* Kapson med cykelkedja och "piggar". Även den livsfarlig om man har en sådan häst.

Cykelkedjan är min personliga favorit eftersom den passar alla hästar, med undantag för några få som är överkänsliga på nosryggen.
Jag har också en häst som nu börjat gå väldigt bra, men som väldigt gärna hänger sig på om det är ett helt järn. Detta tror jag mer har att göra med att hon då inte trivs med kapsonen, eftersom hon även gör det med bett hon inte gillar.

Har man bara bett och kapson som hon gillar är hon lätt i handen och vi har en bra kommunikation med varandra.

Det som jag får upp i huvudet först är en cykelkedje kapson till din häst just eftersom du beskriver honom som "stor" och hästar som känns stora av sin ryttare har jag fått intrycket av att de ofta vill lägga sig på.
Missuppfatta mig nu inte. Jag vill inte ha en kapson på som gör att hästen backar för handen utan helt enkelt en kapson som är bäst anpassad till just den hästen.

Jag föredrar tre ringar eftersom jag då har en ring i mitten som jag lätt kan använda till longering. Även om man inte håller på med det nu så kanske man vill det senare.

Den dyraste är inte alltid det bästa. En cykelkedje kapson är oftast väldigt dyra. Jag har nu köpt hem grejer för att göra en egen, vilket inte är så svårt även om man inte sytt i läder förr.
Jag har även en köpt från Stengården i Danmark med små piggar på. Det behöver jag egentligen inte på min häst, men det var den jag gillade bäst i övrigt.

Du kan kombinera nästan alla bett med en kapson. Alla slags tränsbett och alla slags stångar. Bettlöst går givetvis inte (tror jag). Just nu kan jag inte komma på ett bett som inte skulle gå, men det finns säkert.

Det bästa är om du kan låna en och prova själv.
Och vill du veta hur du gör din egen kapson kan jag försöka beksriva det. Det är inte så svårt och väldigt mycket billigare än att köpa en.

/Renée
http://www.akademiskridkonst.se

Jag köpte en cykelkedje-kapson från Kings saddelry. Kommer inte ihåg exakt vad den kostade men det var runt en 350:-. Upplever den inte som skarp och den är ganska bra stoppad. Har även en kapson med plattjärn klädd med läder och har D-ringar. Den tycker jag är mycket skarapre än min cykelkedjekapson. Enl de som vet så blir kapsonen skarpare om man har ringar som sitter längre ut från kapsonen. Ungefär som en ring med hals eller vad jag skall kall det: så här O-
Den fasta kapsonen ger en mer tydlig signal vid böjning.

"Smerdis var kung av Persien och dog 1522 f.Kr", Darius I var ju kung ca 500 f.kr. Har inte du fått fel data i din historia om ridning på din hemsida?
Men det intresanta tycker jag är att renässansen var fortfarnade riktig ridning. Medans barocken vart nöjesridning. Så då förstår man bättre att det kallas barockridning, det vi gör.
Har inget med kapson att göra :) men jag kollar alla skribenter för att se hur mycket man kan lita på.

Det var mig en billig kapson du hittat!
Så billiga har jag aldrig sett dem. Hur lyckades du med att hitta den?

Om den oledade kapsonen ska vara den som är bäst att visa hästen böjningen med, vilket den teoretiskt sett är, så måste den vara helt anpassad till hästen i form. Är den lite fel i formen till hästen så slutar det oftast med att den trycker på insidan istället för utsidan.
Alltså att insidans slut på järnet trycker emot hästens sida av nosen eftersom den inte ligger an helt och hållet.

Redhorsefarm:
Nu förstår jag inte riktigt hur du menade. Darius var kung av Persien under 300 f.kr då Alexander tog över under en tid. Håller precis på att läsa "Alexander den store" igen.

Men vad hade det med Smerdis att göra?
Jag skulle tro (kommer inte riktigt ihåg) att jag fått det från ridning på kandar eller något sådant; det med Smerdis alltså.

Det var ett tag sedan jag gick igenom de "äldre" sidorna jag skrivit och en del av dem behöver uppdateras, men om det står fel där har alla de som rättade mitt projektarbete i trean i gymnasiet missat ju det i så fall, vilket iof är mycket möjligt.

Åh, nu kommer jag gå och fundera på det tills biblan öppnar och jag kan kolla upp det. :crazy:

Nu plockade jag upp mitt projektarbete igen och nu fattade jag vad du menade med Darius. Han tog över efter Smerdis. Hm...undrar hur jag har lyckats med det. När Darius vad kung vet jag ju, men det tål att forskas lite i.
Ska ändra det så fort jag kollat upp det ordentligt.

Tack för att du sa till. Jag vill att så mycket som möjligt, helst allt givetvis, ska stämma på hemsidan.

Senast ändrad av en moderator:

Okej nu fick jag kollat det.

Det har smugit sig in en etta för mycket. Årtalet ska givetvis vara 522 f.kr. Och det ska vara Darius I som tog över efter honom. Det med hästen var med all säkerhet en myt som levt kvar till dessa tider.

Sedan ska det givetvis vara Darius den III som Alexander den store tog över efter.

Nu är det i alla fall fixat på hemsidan och som sagt tack för att du sa till. :bow:

Jag håller på och studerar så mycket historia jag hinner med just nu, eftersom jag tycker att det är väldigt intressant, men allt annat ska hinnas med också och då blir det inte allt för mycket tid över (tyvärr).

Det med ordet barockridning kan syfta på den ridning man gjorde för "skojs" skulle under barocken, men också på den ridning som man utförde mer till arbete. Det var ju inte så att man helt la av med att använda hästen till något nyttigt.

Jag föredrar själv ordet Akademisk Ridkonst, eftersom det för det första syftar till Ridakademierna som lärde ut ridning ungefär på samma sätt som ett universitet idag lär ut andra ämnen. Men också för att det visar direkt till Bent och hans ridning. Barockridning har ingen egentlig "förklaring" utan det kan ha många olika skepnader. Så om någon säger att de rider barockridning till mig säger det inte mig något förrän personen i fråga förklarar det lite närmre.

:) så kända krigarkonungar får man inte ha 1000 år fel på. Som att skriva att Napoleon var kejsare på 700-talet.

Köpte den på Mässan i GBG i våras, en ren slump att jag hittade den.
Säkert långt ifrån lika bra läderkvalite som de CD säljer men den duger gott åt mig. Bra remmar så den går att longera med så att sido-styckerna inte hamnar i ögonen.

Jag antar att du menar om den är för stor så kommer kapsonen trycka på insidan istället för utsidan, riktigt?
Min har jag jag böjt till så att den inte är för stor och inte glappar.
DEt går kanske inte om man har en som är svag U-profil i stället för platt-järn.
Har sett de som har en väldigt vida kapsononer men har inte tänkt så mycket på hur funktionen blir då.

Vilken röta du har!
De duger bra även om de inte har världens bästa kvalitet. Speciellt om man har monster till unghäst som ändå garanterat kommer ha sönder den för eller senare. :devil:

Precis så jag menade.
Nej vissa är ju lättare än andra att böja till. Den jag haft var inte lätt att böja till,eller så har min häst konstig nos.
Får man den bara böjd efter hästen och hästen gillar den så är det ju bara att köra.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Lovisa.E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 689
Senast: Lhas
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter