Kängor: Dr Martens, kan det vara något?
Hmm ja kanske, ska kika på dem!
Har svårt att förstå vitsen i det här med att ersätta sin garderob så på en gång.
Istället för att slänga ut alla ens gamla kläder och ersätta med nytt, är det ju väldigt mycket bättre för ekonomi och klimat att bara ersätta kläder som är helt utslitna.och laga dom så länge det går.
Naturmaterial och ekologiskt är ju bra men att använda ens gamla "plast" kläder som man redan har eller köper begagnat är väldigt mycket bättre för miljön än att köpa nya eco kläder.
Jo, om det var så det funkade hade jag inte heller velat hänga på.
Fast det går ju till (iaf för mig och tänket verkar verkligen vara så överlag) precis så som du skriver.
De kläder jag har rensat ut ska dels bli mattrasor (de som inte duger till något annat) och de plagg jag har som är fina, men som jag inte vill ha kvar går till second hand förstås.
De plagg jag vill ha kvar har jag såklart kvar fast de är i "fel" material.
Har lappat och lagat ett par jeans och sytt om en sjal här i dagarna också, känns bra

.
De allra flesta plagg i min garderob är second hand, fast jag hade faktiskt fler nyköpta plagg än jag trodde - tio plagg (utöver under- och badkläder).
Jag köper helst second hand, men skulle kunna tänka mig som sagt att köpa t ex nya baslinnen.
Timberland och Johnny Bulls är båda bra. Urban Project har jag ingen erfarenhet av. Grejen med Johnny Bulls är att de kan kännas lite hårda innan man har gått in dem, men när man väl kommit förbi det stadiet är de underbara. Precis som Dr Marten's.
Men de där gråa stövlarna från Zalando tyckte jag var riktigt snygga till dig! Inte så fasligt dyra heller.
Okej! Haha Urban Project verkar inte välkända direkt

fast de kan ju vara bra för det...
Okej! Bra att veta! Jag vill ju helst att de ska vara sköna dirr, så bra att vara förberedd på sånt!
Funderade litegrann på ifall man kanske skulle köpt en storlek större och lagt i en skön sula, eller är det dumt?
Jo, de var fina, ska se om jag hittar dem på nån second hand-site

.
Det beror på vilken miljöaspekt en tänker på. Plastkläder släpper ju ifrån sig närmast ofattbara mängder mikro- och nanoplaster som inte renas ur vattnet och sedan ställer till stora problem i miljön, och möjligtvis också för hälsan hos människor.
På samma sätt kan det också vara värt att byta ut plagg som är färgade med naturskadliga eller hälsovådliga färger, men där är det förstås mycket svårare att veta, det står ju inte på lappen vad plagget färgats med.
Usch :/. Ibland känns det övermäktigt att tänka på all skit. Så jag tänker att det bästa är att de kläder jag har får stanna i garderoben, oavsett material, men att jag kan tänka på vad jag köper ifall jag ska köpa nåt nytt.
Och köpa ett plagg istället för flera.
Mocka är också skinn, dvs kommer från djurhud men det är köttsidan som används istället för narvsidan om jag minns rätt.
Johnny Bulls och Timberland har vettiga skor, Urban Project känner inte jag till. Idag har många märken (tex Dr Martens) alternativ i "vegan leather" också om det är viktigt för dig att undvika animaliska produkter.
(Lite off topic men jag slog till och budade hem en hatt igår

)
Men nej

haha hej noll koll. Okej men då lärde jag mig nåt nytt.
Men det skulle nog som sagt kännas ok om jag köper second hand, men inte nyproducerat. Ja, det har jag ju sett, toppen ju! Ska kika närmare på det.
Åååh, vad roligt!

Ser gärna bild

. Hoppas den kommer bli välanvänd!