Kaprifol-Normalt?

Fodong

Trådstartare
Är det normalt att kaprifol vissnar framåt sensommaren och ser ut att vara död? För det hände förra sensommaren, men den satte blad och blom precis som den skulle i våras.
Nu har den "vissnat" igen. Den ser död ut och bladen är helt bruna och vissna.

Sv: Kaprifol-Normalt?

Vilken sorts kaprifol är det, Lonicera caprifolium eller Lonicera periclymenum? Om det är den förra sa brukar den inte se sa kul ut pa sensommaren, medan den senare borde vara grön och fin. Har plantan fatt vatten som den behöver under sommaren?

Vilken sorts kaprifol är det, Lonicera caprifolium eller Lonicera periclymenum? Om det är den förra sa brukar den inte se sa kul ut pa sensommaren, medan den senare borde vara grön och fin. Har plantan fatt vatten som den behöver under sommaren?

Har ingen aning vilken sort det är, den stod där när jag flyttade in. Hur vet jag?
Den får aldrig särskilt mycket vatten, men verkar klara sig bra trots det, ända tills den vissnar på sensommaren. Ändå har jag försökt att vattna tidigare höstar, men det har inte gjort någon skillnad.

De ser olika ut och blommar olika tider. Caprifolium har ljusare gröna blad, orangeröda bär och blommar tidigt. Periclymenum (vildkaprifol) har mörkgröna blad, mörkröda bär som känns lite klibbiga när man tar pa dem och blommar senare. Dessutom ser bladen lite olika ut.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
769
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade... 2
Svar
21
· Visningar
1 612
Senast: starcraft
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka