Kapat bilregistreringsnummer

MonteRose

Trådstartare
Fick en faktura från Oslo där jag krävdes på biltull för passering av min bils registreringsnummer. Min bil har inte varit utanför skånes gränser. Jag har skrivit till företaget och bestridit fakturan med motivation att det inte kan varit min bil som passerat. Fick svar med vändande post att de tagit emot min henvendelse och att de ska svara snart.

Finns här någon som varit med om liknande?

Är det något mer jag ska göra?

Försökte göra en polisanmälan om kapning av bilreg.nr. men det gick inte.
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

En annan möjlighet är att det är ungrare de har samma format på reg nr som vi har. Vet att det hänt i Sthlm att det blivit fel av den anledningen.
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

det finns väl regskyltar i någon av de baltiska staterna som ser likadana ut som våra svenska
Be att få en bild på bilen som de har registrerat för biltull där. Det brukar visa sig vara fel fabrikat och färg och då blir det lättare att bevisa.
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

Finns här någon som varit med om liknande?

Mammas traktor har också varit i Oslo och turistat! Han har väl passat på när hon varit hemifrån får man anta, för ingen har lagt märke till att han lämnat ladan för längre turer än runt gårdsplan vintertid... :nailbiting:

Det är ingen fara. De kollar upp vad du har för bil och jämför med den som är på fotot. Troligen stämmer bilarna inte alls ihop och det går att avskriva på en gång. Skulle det vara så att det är samma bilmodell med samma färg så kan du säkert på något sätt visa att du inte passerat Norges gränser om det skulle behövas.
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

Snöskoter i Oslo?

Undrans om det bara är den där Fjellinjen som har knas eller om det är lika vanligt förekommande vid alla betalstationer?

Tyvärr kan jag inte bevisa att min bil inte varit i Oslo vid den tidpunkten. Jag kan bevisa att jag varit på mitt arbete den dan men bilen kan ju varit utlånad.

Skickar dem gärna en bild på min bil. Hade ju varit det enklaste om bilderna skiljde sig åt.
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

Snöskoter i Oslo?

Undrans om det bara är den där Fjellinjen som har knas eller om det är lika vanligt förekommande vid alla betalstationer?

Tyvärr kan jag inte bevisa att min bil inte varit i Oslo vid den tidpunkten. Jag kan bevisa att jag varit på mitt arbete den dan men bilen kan ju varit utlånad.

Skickar dem gärna en bild på min bil. Hade ju varit det enklaste om bilderna skiljde sig åt.

Äh, jag tror de kan få informationen om hur din bil ser ut ur svenska bilregistret. Jag tror du kan vara alldeles, alldeles lugn. :)
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

Min bil hade varit i Stockholm samtidigt som jag var på agilitytävling med den hemma i Skåne. Jag bara överklagade så strök de det. Försökte få ut fotot men då fick jag en kolsvart bild, och visst jag har en svart bil men det borde inte räcka som bevis för vägtull tycker jag :D
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

Jag har fått liknande men från Stockholm. Min var avställd och inte i körbart skick.
De hade helt enkelt läst av otydligt. Så handlade inte om kapning mm..
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

Fick en faktura från Oslo där jag krävdes på biltull för passering av min bils registreringsnummer. Min bil har inte varit utanför skånes gränser. Jag har skrivit till företaget och bestridit fakturan med motivation att det inte kan varit min bil som passerat. Fick svar med vändande post att de tagit emot min henvendelse och att de ska svara snart.

Finns här någon som varit med om liknande?

Är det något mer jag ska göra?

Försökte göra en polisanmälan om kapning av bilreg.nr. men det gick inte.

Jag har varit med om samma sak, i Oslo. Men då var det mitt hästsläp som hade varit där (tydligen utan bilen :confused: )
Jag mailade skrev som det var att fordonet var ett hästsläp och att jag tyckte det var konstigt att dom tog sig tid att ta reda på den svenska ägaren utan att kolla vad det var för fordon. Jag krävde även bildbevis på mitt släp ensamt i Oslo.
Dom skrev av det med det samma.

/B
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

KL

Intressant fakta. Fjelllinjen fick en massa skit för att dom skickade ut en massa felaktiga fakturor för ett antal år sedan. Dom påstår sig nu ha bättrat sig, och gick stolt ut med följande information:
Av 11.4 miljoner fakturor som är utskickade, så är "endast" 0,2% felaktiga.
Hmm. Låter bra, men...
11400000*0,002=22800

Jasså, "bara" 22800 felaktiga fakturor per år?

Tro mig, du har inga problem. Dom är _vana_ med att fixa sådana här problem. :)
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

Finland har också 3 bokstäver och 3 siffror..

Stämmer. Men just litauiska skyltar är förvillande lika de svenska, det är inte alls ovanligt att man tar fel. På de litauiska skyltarna är bokstäverna och siffrorna något lite tjockare än de är på de svenska.

https://upload.wikimedia.org/wikipe...92.JPG/800px-Lithuanian_registration_3092.JPG

Detta kan man läsa på Wikipedia:
Nyare registreringsskyltar har ett EU-märke på vänster sida. Dessa registreringsskyltar är till utseendet mycket lika de svenska och har bokstäver och siffror i samma ordning och kan därför förväxlas. Enligt svenska Vägverkets trängselskatteavdelning kommer trängselskattekamerorna inte se skillnad på litauiska och svenska skyltar. Ägaren av en svensk bil får protestera och så görs en manuell kontroll. Skatten måste genast betalas ändå, och pengarna fås tillbaka sedan. Om det händer minst två gånger kommer manuell kontroll fortlöpande göras för det numret.

Finska skyltar har ett bindestreck mellan bokstäver och siffror, som exempelvis ABC-123.
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

Vi har också fått blev med vägtull från fjellinjen, flera gånger dessutom. Visade sig att det var en Litauisk bil med samma regnr. Vi ringde bara och pratade med dom, inga problem alls, men de tyckte nog det var lite pinsamt då det hände för 3:e gången. ;)
 
Sv: Kapat bilregistreringsnummer

*kl*

Nu har jag fått svar från Fjellinjen

"Hei,

Nå har jeg slettet fakturaen, feil bilnummer.

Med vennlig hilsen/Best Regards"


Känns som jag kan släppa detta nu, tack o lov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp