Kantareller till försäljning, vilka regler och lagar?

makarontanten

Trådstartare
Jodå, idag har jag sett dem första, och med tanke på att det regnar så gott som varenda dag och ingen ljusning i sikte, så tror jag det kommer att bli ett kanonår för svampen. Jag, som älskar att vara i skogen och brukar ha tur med att hitta rätt stora mängder kantareller, funderar på om man kanske skulle kunna sälja lite. Är själv ganska trött på svamp, men ser det som en trevlig hobby att både leta och plocka, samtidigt som både hunden och jag motioneras.

Det finns ju folk som varken hittar några, inte klarar av att vara i skogen av en och annan anledning, eller bara vill köpa. Matffärer och torget säljer ju ofta färska kantareller för riktigt dyra pengar, så borde ju inte bli svårt att bli av med lite om man hittar.

Frågan jag ställer mig är vad som gäller för att få sälja. Dels med allemansrätten att plocka mer än till sig själv, men också vad som gäller med inkomst för "extrajobb" ( hur mycket får man tjäna utan att deklarera för det), och vad och hur får man sälja. Kan man tex ställa sig som en "jordgubbsförsäljare" vid ett bord bara ( och var söker man tillstånd för det, kostar det något), eller får man sälja tex vid loppisar om man hyr ett bord bara. Kan man sätta in annons i tex tidning för att nå folk. Ja, det finns säkert mer frågor och svar, men någon som vet hur det fungerar och kan förklara hur det ligger till.

Jag tror fribeloppet för bärplockning är 10.000 och det torde väl vara samma för svamp?

I mina trakter har det funnit uppköpare. Jag har tyckt det varit smidigt. Inga kunder att passa och inget krångel med växelpengar.
Man bara väger in det man plockat och får alla pengar i handen vid ett och samma tillfälle.

Skatteverket är ett bra ställe att börja söka information
---
Inkomster

I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga.

Undantag

Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri till den del den inte överstiger 12 500 kr. Detta gäller bara om inkomsten inte på annan grund kan hänföras till näringsverksamhet eller till lön eller liknande. Skattefriheten gäller t.ex. inte för den som har anlitats av någon annan för att plocka bär.

---
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681445/34411.pdf

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
4 184
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38