Känsligaste perioden i dräktigheten?

sassiball

Trådstartare
När är det egentligen? Det borde vara innan ägget fäst sig i livmodern väl? Någon som vet mer exakt?

Jag har inte vågat rida mitt seminerade sto ännu, hon är ännu ej dräktighetstestad. Vill helst inte riskera något och hon kan vara pigg o busig att rida så därför har jag avstått.

Sv: Känsligaste perioden i dräktigheten?

På min station så sa det att det var tom dygn 45, för att vara på den säkra sidan :)

Ok, tack för svaret. Vad tjatigt att behöva vänta så länge..

Jo, kan det vara, men det är ju det bästa och framförallt säkraste. Man vill ju inte riskera saker i onödan...

Hon seminerades senast den 23/4 och ska kollas den 12/5, alltså dag 19. Hoppas på ett litet Niveau föl nästa år!

Jag red mitt sto även under "den osäkra" perioden, det gick jättebra och hon ska nu föla i maj. Jag tror det beror lite på vilken typ av sto du har, min är väldigt lugn och stabil så hon stressar inte upp sig så lätt. Kan ju vara knepigt att ställa av dem såpass många dagar om man hade tänkt rida efter "dom osäkra" dagarna. När jag red så tog jag det förvisso lungt, bara roliga skogsturer vilket var mycket uppskattat :D Var även tvungen att transportera damen under dessa dygn, tappade ett hjul på transoprten och trodde defenitivt det var kört med bebisen, men det visade sig vara kvar vid dräktighetskollen efteråt :) så jag skulle säga att det beror på hur stoet är som individ...

jo fast jag skulle aldrig våga... tänk om stoet resorberar? det är ju inte ens säkert att det är ens eget fel, men om det hände så skulle man nog aldrig förlåta sig själv... inte jag iaf...

bättre att ha pli på hästen så att hästen lyssnar äve om den är pigg! Sen kan man ju göra saker som bara är för huvudet den tiden med!

Självklart kan man det men somsagt beror det nog på hur stoet är. Det går ju tex. att tömköra... beroende på om man vill att stoet ska vara igång eller inte. Alla gör ju uppenbarligen väldigt olika. Jag tror iofs att stona bara mår bra att komma ut i skogen och röra på sig men det går ju utmärkt att promenera med dem om man inte vill rida.

Min vetrinär säger att det är dom första 40 dygnen som är krisistka för fostret, under den perioden tar jag det lite lugnt med mina ston, men jag rider och kör dom i prinsip som vanligt, men det bli ju inte mycket galopp och inte nåt hoppning. Sen är ston lite känsliga runt 90 dygn, då brukar jag ta det lite lugnt med dom också. Men vanlig hobbyridning kan du rida ditt sto. Alla mina ston har blivit rida och körda, och dom har haft lätt att föla och är fina i konditionen efteråt, inte en muskel som fattas i ryggen!
Lycka till med ditt sto!:bump:

Hej. Bestäm er antingen avel eller ridhäst!Ta reda på fakta innan ni betäcker!

:eek: Så du menar att för att man avlar ska hästen gå i en hage ???

Hästen mår väll bara bra av att motioneras och ridas ! Dock inte tävling .

Mia

Tack för alla svar! Intressanta synpunkter tycker jag. Jag brukar inte heller rida avelsston egentligen, men just detta stoet är jag lite sugen på att sätta igång och rida. Men då vet jag att efter dag 45 kan man rida lite mer, jag menar ju inte tävla eller så, men vanlig uteridning, kanske lite cavaletti, allt som inte stressar henne.

Det är ett fullblod med lite lagom nerver och det största stressmomentet just nu är när man tar någon annan häst från hagen för att rida, men det måste hon ju tåla, dräktig eller inte.

Igår var det betessläpp och high life i hagen, hoppas att det eventuella fostret finns kvar!

men herregud, ta reda på fakta själv...

Ska vi ställa av alla gravida kvinnor också?
Försök få igenmom det med försäkringskassan om du kan :devil:

Precis som vi, så mår dom bra av motion, hur mycket är ju individuellt.
Beror på vilken form man är i och hur man mår.

En del tycks tro att det är en sjukdom att vara dräktig/gravid.

Man behöver kanske inte hoppa högt/bära tungt, men sen när blev det skadligt med promenader?

Men herregud! Ta reda på fakta själv. Klart man kan motionera sitt dräktiga sto i lagom mängd!

kl
Jag undrade när stoet var som känsligast i dräktigheten eftersom jag ville veta när ägget ska fästa sig i livmodern. Efter att jag googlat lite hittade jag att det är mellan dag 20 till 43 som ägget åker runt i livmodern och ska hitta ett lämpligt ställe att fästa sig vid. Det är då hon är som känsligast alltså.

Rida normallugnt går bra men man ska undvika stress och hoppning och sådant de där dygnen. Sedan när det fästs kan man träna och tävla till månad 5.

Undrar vem som ska ta reda på fakta! Det finns många, många travhästar som betäcks och både tränas och TÄVLAR under den första perioden av dräktigheten. Men både gott resultat på banan (de brukar faktiskt bli bättre då) och sedan året efter när fölungen föds. :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 295
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka