C

Ciisssii

Min häst är väldigt känslig i munnen och lyder minsta skänkel. Men problemet är att han ändå är svår att få ner i form. När man tar för hårt i tygeln så ruskar han bara på tygeln. jag har det mildaste bettet men det hjälper inte! Har gjort allt jag kan men inget funkar. Vad ska jag göra? När han väl går i form går han jättefint, men det tar lång tid innan han gör det!!

Sv: Känslig.

Troligen behöver du träna din känsla att hålla en jämn kontakt till bettet. Glappar man minsta lilla får hästen ett litet ryck i munnen varje gång man får kontakt igen.

Sedan kanske det är så att h*n inte är van att gå med stöd och kontakt och då får man jobba så att de vänjer sig.

Vad säger din tränare?

Rider du för tränare? Vad säger han/hon att du ska göra?

Hästens lösgjordhet ligger inte i tyglarna, i princip ska man kunna rida på helt långa tyglar och ändå få hästen i form. Kanske orkar din häst inte gå i form? Att du får kämpa för att få hästen i form, gör ju att den får en ärligare form och kanske inte bra kröker på nacken och ser fin ut.
Kämpa på, det löser sig :bump:

Gud vad härligt att ha en så känslig häst!! Ta till vara på det, fortsätt rid med jättesmå hjälper och njuuuuut!!! :love:(jag är "bortskämd" med skänkeldöva, stumma, okänsliga kusar på ridskola:( ) Utveckla vikthjälperna och sitsinverkan när du har chansen.
Eftergiften i nacken kommer såsmåningom, lägg de grövre tygelhjälperna åt sidan nu. Hästar är ju individer och rids olika, den här vill ha en känslig hjälpgivning och verkar inte gilla att man plockar, tar stora ledande tygeltag och mjukar upp i munnen som andra kräver för att ge eftergift.

Min ponny är också extremt känslig på alla sätt och vis, så för mig gäller det att vara passivt aktiv... det låter helknäppt jag vet :angel: men med henne gäller det att hålla henne aktiv hela tiden med oerhört mjuka hjälper - halvhalter för jämnan.

En annan sak att tänka på med dessa känsliga hästar är att förbereda t.ex ett avbrott rätt så långt innan man faktiskt bryter av, utan att ge signaler om detta. Att tänka snabbt men agera trögt är en bra beskrivning på det :D

Jag har precis köpt en sån där gummisak på hööks för känsliga hästar och hårda händer. Min tränare tipsade om en sån och den funkar superbra! Men minsta lilla skänkel drar han iväg.

På känslig häst har jag haft positiva erfasrenheter på rakt bett med fasta ringar. Och om hästen är känslig så var glad! Det är mkt roligare att rida då, tar ett tag att hitta knapparna men blir desto roligare då...

Använd inte skänklarna, använd sätet för att gasa och bromsa. Stilla hand, lösgör med att flytta i sidled, öppnor, slutor osv, skit i var skallen är, håll handen stilla och bara flytta, forma runt innerskänkel, på känslig häst räcker ofta att sätta ner inner sittben ngt mer utan att vika sig i sidan, åttvolter, serpentiner, täta växlingar mellan rakt och böjt spår så kommer hästen att lita på handen och bjuda till!

Jag har hört (observera att detta är vad jag HÖRT) att hästar som är superkänsliga i munnen ofta trivs bra då ryttaren är stabil och ganska "fast" i handen. Nu menar jag givetvis inte hård! Utan mer att hästen känner sig trygg med en ryttare som ger den en fin ram och inte börjar släppa bettet när hästen börjar "fly".

Jag läste just samma sak faktiskt i en intervju med Peder Fredriksson - han sa att hästar som "flyr bettet" och verkar hyperkänsliga ska man rida ännu mer tydligt. Inte vara rädd att "ta den i munnen" - för ofta gör man ju tvärtom, tänker "herregud, den hatar att jag tar i den, bäst att släppa bort den!".

Han är ganska gammal, 20 år. Han är jättepigg och framåt och som sagt känslig. Men hur hårt tycker ni jag ska rida honom? Kan man hoppa någon gång ibland?

Troligen behöver du träna din känsla att hålla en jämn kontakt till bettet. Glappar man minsta lilla får hästen ett litet ryck i munnen varje gång man får kontakt igen.

Sedan kanske det är så att h*n inte är van att gå med stöd och kontakt och då får man jobba så att de vänjer sig.

Vad säger din tränare?

Min häst är 20 år och min tränare säger att det inte finns något att göra åt saken, bara att låta honom göra som han brukar.. men han har alltid varit såhär! (fick honom när han var 18)

okey.

Jag är själv tränare och är obotlig optimist :D de flesta hästar går att få riktigt fina att rida med rätt ridning :)

Hoppas att det löser sig!

okey.

Jag är själv tränare och är obotlig optimist :D de flesta hästar går att få riktigt fina att rida med rätt ridning :)

Hoppas att det löser sig!

Ja... tack! :) de e ju lixom jag som ska bestämma över hästen och inte tvärt om. Men han har mycket motor och han är ju hur fin som helst så jag ska låta det vänta....

Hoppa på du. Vi slutade hoppa mer än metern högt när vårat halvblod passerade 20 tror jag, men hoppa det skulle hon minsann, en gång i veckan på små hinder är nog mer gymnastik än skada...

Var glad att din häst är känslig! :) Det viktigaste på en känslig häst är att du har en stadig men samtidigt aktiv hand du måste vara följsam men ändån inte vara rädd för att ta i han. Men såga inte för att få ner han på tyglen, det går aldrig...

Sen tycker jag ärligt att du ska byta tränare, det går alltid att förbättra saker, det går inte bara att säga att han är så för att han alltid har varit så?

Lycka till!

Jag har hört (observera att detta är vad jag HÖRT) att hästar som är superkänsliga i munnen ofta trivs bra då ryttaren är stabil och ganska "fast" i handen. Nu menar jag givetvis inte hård! Utan mer att hästen känner sig trygg med en ryttare som ger den en fin ram och inte börjar släppa bettet när hästen börjar "fly".

Jag läste just samma sak faktiskt i en intervju med Peder Fredriksson - han sa att hästar som "flyr bettet" och verkar hyperkänsliga ska man rida ännu mer tydligt. Inte vara rädd att "ta den i munnen" - för ofta gör man ju tvärtom, tänker "herregud, den hatar att jag tar i den, bäst att släppa bort den!".

Jodå tänkte precis nämna det innan jag såg ditt inlägg. Det stämmer tycker jag, iaf på min häst då man minimerar risken för glapp vilket stör hästen i munnen. En tjej som skulle provrida min häst red med jättemjuka händer så att det blev glapp, självklart körde hästen upp huvudet och bara sprang och sprang. När jag förklarade för henne att hon måste ta tag i tyglarna och vara råstabil men eftergiven som ett gummiband ungefär genom att ta i tyglarna och visa vilket motstånd hon ska känna i händerna såg hon ut så här: :eek:

Efter det gick han som en klocka med örona framåt och skummade som bara den i munnen :D

Självklart gäller det inte för alla känsliga hästar, men för väldigt många så tror jag att det stämmer in eftersom att de känner sig tryggare när man har en jämn och stabil kontakt med munnen.

Jag tycker du ska börja med att ha lite hängande tyglar. Rid mycket med sätet/benen och känn efter hur hästen känns.
När den börjar slappna av kan du börja "trixa" med tyglarna.
Försök hitta hur fast du ska hålla handen, utan att hästen börjar bråka.
Börja alltid i den gångart som känns bäst, och där du sitter stabilast.
Sen om hästen "aldrig" har gått i form så bör du bara köra korta pass i början, och kanske inte varje dag - beroende på hur hästen är!

Nu vet jag inte hur mycket du kan, men nått som alltid är bra att träna på är sitsen. Be ngn longera dig. Först utan stigbyglar/tyglar, när du blir stabilare, ta stigbyglarna. Sen när du kan stanna, starta och forma hästen med sitsen så plockar du upp tyglarna och rider på samma sätt. Den som står på backen bör också kommentera alla fel du gör.
Men detta kräver ju att du har någon som kan hjälpa dig, åtminstonde en gång i veckan.

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
820
Senast: Krålus
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar