Känslig unghäst

Filur F

Trådstartare
Köpte förra året min första unghäst på 3 år.. Han var inriden men inte ridit på 4 månader så jag tänkte börja om från början men så blev jag gravid och han fick då vila fram till för 2 månader sen..

Har under några veckor knappt hanterat honom då det blev så mkt med en liten bebis.. Han blev då bara hanterad av stallägarna som bara lede honom in o ut från hagen så han blev ju inte så mkt hanterad som han hade behövt..

Nu dom senaste månaderna har han börjat försöka springa över mig o stallägarna o han kan i bland tvärstanna o de tar ett tag innan man får fram honom. Han har även börjat bli lätt på fötterna..

Han har alltid försökt köra över mig o jag har inte tillåtit det men nu på senaste tiden har han lyckats göra mig osäker i hanteringen o jag känner mig extremt liten när han väl försöker göra ngt.. Han är trots allt en stor pålle på 173 cm i mkh..

Alla säger till mig att vara mkt mtk tuffare mot honom men han är en otroligt känslig häst som kan vara upprörd i flera dagar om man tillrättavisa honom för hårt..

Hur ska jag göra för att bli mer säker i hanteringen?
Vad ska jag göra när han vägrar gå fram? Alt stegrar?

Han är hur snäll som helst men när han blir för uppstrirrad känner man sig liten.
 
Sv: Känslig unghäst

Jag har själv en häst (egen uppfödning) som är väldigt känslig, men som ändå tar tillrättavisningar. Hon blir ganska tråkig (tjurig och "vass") när hon vilar. Så fort hon får arbeta blir hon däremot väldigt harmonisk och trevlig igen.
Jag hade, i ditt läge, försökt börja jobba med hästen från marken i form av longering, tömkörning, kanske lite löshoppning osv, för att börja aktivera hästen. Samt varit konsekvent i vad som är accepterat beteende och vad som inte är det. Att vara konsekvent innebär inte att vara "hård" mot hästen, men däremot bestämd. Känns det väldigt obehagligt så kanske någon erfaren person finns som kan hjälpa till, om inte annat så som rent moraliskt stöd?
 
Sv: Känslig unghäst

Jag skulle tro att du har svaret redan - han är ohanterad, kanske har överskottsenergi och har helt enkelt börjat ta sig friheter och kolla "hur långt man kan gå". Om du inte hinner med själv kanske du kan skaffa en medryttare/medhjälpare med unghästvana som vill vara med från början så att säga? Inte det lättaste att hitta säkert, men skulle nog vara värt att leta i bekantskapskretsen till att börja med i alla fall?
 
Sv: Känslig unghäst

jag har börjat pyssla med honom o longera osv då han ska iväg på inridning men han är väldigt "loj" o det är väldigt jobbigt o tråkigt att bara hantera honom just nu..
Stallägarna hjälper mig otroligt mkt o ställer upp om jag behöver hjälp men sen har dom ju själva hästar o jag vill inte begära för mkt av dom..

Men jag hoppas han blir mkt bättre när han är inriden o han får göra lite...


Men om han tvärstannar o vägra gå fram hade du tagit till spö eller backat honom?
 
Sv: Känslig unghäst

mmm stämmer nog bra in på honom.. Han är otroligt ouppfostrad o extremt "loj" nu men i och med att han är så känslig vet jag inte hur hårt jag ska ta i..
Stallägaren har själv en unghäst så dom hjälper mig med hanteringen om det behövs..
 
Sv: Känslig unghäst

jag har börjat pyssla med honom o longera osv då han ska iväg på inridning men han är väldigt "loj" o det är väldigt jobbigt o tråkigt att bara hantera honom just nu..
Stallägarna hjälper mig otroligt mkt o ställer upp om jag behöver hjälp men sen har dom ju själva hästar o jag vill inte begära för mkt av dom..

Men jag hoppas han blir mkt bättre när han är inriden o han får göra lite...


Men om han tvärstannar o vägra gå fram hade du tagit till spö eller backat honom?

Spö kan man ha med, t.ex. låta en medhjälpare gå bakom och "dutta" med detta om hästen vill stanna. Eller så har man draghjälp i form av annan häst, hund eller människa. Själv brukar jag använda min egen kropp i form av att hålla ut höger arm i riktning mot bakdelen för att på så sätt "fösa" med mig hästen, alternativt peta lätt i sidan där skänkeln skulle ha verkat om man hade suttit på. Hittills har detta alltid fungerat, på både stora och små. Och förstås MYCKET beröm när hästen gör en antydan till rätt.

Att backa är för mig ett bog NO NO. Hur ska hästen förstå att man vill att den ska gå framåt om man istället börjar backa den? Det blir helt ologiskt och bara en källa till frustration. Tänk alltid framåt!
 
Sv: Känslig unghäst

Tycker det är väldigt vanligt att unhästar blir lite "förvildade" om dom inte hanteras ordentligt regelbundet. Vet flera stycken som varit betydligt äldre än tre och ordentligt ridna som kommit hem efter ett par månaders sommarbete och varit rent förj*vliga att hantera. Dock så brukar det ordna upp sig rätt fort bara de innan varit hyfsat hanterade och man är konsekvent och tydlig i vad man förväntar sig för beteende av dom.
Speciellt på dom känsliga, intelligenta hästarna är det superviktigt att dom förstår vad man vill att dom ska göra, då brukar det sen inte vara några som helst problem att säga till ordentligt när dom inte beter sig men dom måste veta vad man vill att dom ska göra i stället.
 
Sv: Känslig unghäst

Han tänker otroligt mkt bakåt o stegrar om man blir arg.. spö lyssnar han på, testade idagvatt bara dutta o då tänkte han framåt.. men de stora bekymmret är att han nu vägrar gå i från kompisarna.. tog idag en halvtimme att bara få in honom trots spö.. han försökte slita sig o stegrar o drar iväg med en..
 
Sv: Känslig unghäst

Fundera på om du inte ska ta dig råd att skicka honom på inridning ett par månader.
 
Sv: Känslig unghäst

Min erfarenhet av hästar och unghästar säger att det inte är fel att vara tuff mot en unghäst som testar på det här sättet. Han vet inte var gränserna går, han är osäker, men i hagen med de andra är han säker för där har han ett tydligt språk och tydlig gränssättning.

Det finns massor att göra för att få hanteringen av en unghäst att fungera från marken, men det är svårt att lära ut i en sån här tråd. Ta hjälp av någon är mitt råd!
 
Sv: Känslig unghäst

Han skulle egentligen på inridning igår men han vägra gå på släpet o beridaren hade blivit akadad... så nu blir de börja om från början med lastträningen.. även när man lasta tänker han mkt bakåt o ställer sig gärna...
 
Sv: Känslig unghäst

Jag har en sådan häst, eller haft. Hon är numera väldigt trevlig. Men olaten att stegra har hon haft. Jag provade aldrig att säga till riktigt, hann inte tänka den tanken. Men till sist röt jag ett högt och argt " NEJ! " i samband med att hon gick upp. Sen dess har hon aldrig gjort om det, hon blev väldigt spak. Min är väldigt känslig för korrigering, är man för hård blir hon supersårad och arg. Men när det kommer till såna allvarliga dumheter så är jag hellre för tuff, det är direkt farligt att de håller på okynnesstegrar.

Ang till och från hagen. Kan du ha någon med dig som driver bakifrån? Med spö om det krävs. Var isåfall två ett tag, och driv så snart han saktar in. Tills ni fått in rutinen och det här med att gå till stallet inte är någon big deal. I övrigt ignorerar jag oönskade beteenden, om det inte är typ bita eller sådant. Då säger jag ifrån. Men framförallt - beröm när hästen gör rätt. Så fort han tar ett steg från hagen - ge efter på grimskaftet och överös med uppmuntran. Det är roligt att göra rätt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp