Känslig kring magen

Z

zillax89

Hej.
Min tvååriga skäckvalack blir PISS sur om man försöker spänna något kring magen på honom, man får inte ens trycka undertill recis bakom frambenen. Igår försökte han nästan attackera så vi hade våran lilla dust i boxen.
Han verkar inte ha ont eller så utan det verkar mest vara att han tycker det är obehagligt. Hur löser jag detta? Jag vill inte att han ska tycka det är obehagligt att ha något kring magen.
I alla andra lägen är han hur go som helst.
Några tips..? På slutet borstade jag bara och när jag märkte att han blev lite småkinkig när jag borstade under magen jobbade jag mig bakåt och sen fortsatte jag igen och höll på så tills han tyckte det var ok.
Kanske man inte ska hålla på i boxen till en början? Han kanske känner sig trängd där inne om man gör något han tycker är obehagligt..? Jag har en liten paddock som är 12x12 m, kanske det är bättre att ha honom lös där så han kan välja att gå ifrån mig istället för att försöka attackera..?
tips och idéer tack!!!

Sv: Känslig kring magen

skulle börja och hålla på överdrivet mycket kring magen så han vänjer sig. Ta det stegvis och börja med att kanske bara stryka med händerna under magen och sen trappa upp.

Bara stryka med händerna till att börja med som sagt sedan mjuka borstar. Min unghäst har varit lite kinkig med magen men hon opererades för navelbråck så det är nog därför. Nu har jag börjat spänna en elastisk täckesgjord om magen och den accepterar hon utan problem. Den kan man dra åt lite efter hand.

Hej!

Jag hade oxå, precis som någon annan sa, hållit på mycket med honom runt magen, så han vänjer sig. självklart inte så han blir sur varje gång, men kanske borsta/klappa kring rumpan o sen stryka över/under magen.

Sen hade jag nog varit någon annanstans än i boxen, så om han blir sur så har du möjlighet att komma undan, stallgången kanske? Om han är van vid att vara där vill säga. Boxen tycker jag ska vara ett ställe där hästen får vara ifred, hans eget lilla rum så att säga.

Hoppas det går bra!!

Min unghäst va lika dan som din. Han sparkade när man rörde honom under magen och då särskilt precis vid fram benet.
Jag gjorde så att jag la handen där och när han stod still tog jag bort den. När han inte brydde sig om att jag la den där så började jag röra handen och fortsatte tills han stod sitll, då jag genast tog bort handen. Så har jag hållt på ett tag, nu bryr han sig inte om man rör honom, borstar eller spänner selen.

MVH Russin8

Mmmm, tack för alla idéer och tips men alltså the problem is... Man kan borsta hur mycket man vill under magen utan att han bryr sig ett dugg men man får absolut inte vara där med händerna och pilla.

Som någon sa, hålla kvar tills han slutar? Ja alltså just nu hugger han efter en om man inte slutar, hur gör jag då?

Jo jag funderade på det här med täckgjord, slog mig när jag satt i bilen här om dagen, problemet är bara att jag inte har någon, får se om jag kan låna av någon eller nått.

Jo det här med att vara i boxen och träna det där verkar int va så bra idé, han verkar bara bli surare och surare så nästa gång går vi nog ut i paddocken, finns tyvärr ingen stallgång :P hästarna går på lösdrift och det finns bara spiltor + en stor box.

Det är nästan lite oroväckande hur sur han blir, han riktigt hotar en och det har han inte gjort sen förra året när han verkligen hade lite av en trotsperiod. Jag tycker bara det är så tråkigt att se honom sån, vill att han ska va glad liksom :D å känna att det är ok att man är där och håller på.

Men frågan alltså : Hur gör jag när han hugger efter mig? De senaste gångerna har jag bara släppt och sen varnat honom noga så han har ju aldrig riktigt huggit. Men problemet blir väl då att jag släpper för att kunna varna honom och då blir det väl lite som att han "ajja, jag kan bli sur, då släpper hon"

Kanske ska börja hålla på med honom i paddocken istället? Blir kallt som fan då han har mugg och jag behandlar det varje dag men det är det värt om vi kan komma på rätt spår igen utan sura miner. Eller om vi står i någon spilta....hm...

jag tolkar det som smärta-vilket är vanligare än man tror.

min dressyrhäst får ju ofta ont i magen då han använder den så mkt,han blir piss sur om ngntar under magen på honom,även uppåt skapet till.

Växla träningen o rejäl massage har hjälpt i hans fall.

jo, jag funderade också på om det kunde vara smärta för han beter sig ju i vanliga fall inte såhär. Men upp mot skapet och det reagerar han inte, så han verkar inte ha ont i buken, det är just precis bakom frambenen längs in under magen som han reagerar och tycker nä usch va obehagligt det var. Jag blir inte klok på vad det är...
Men ja... han är ju unghäst och vi tränar ju inte, å han verkar inte uppsvälld...jag får inte det att gå ihop helt enkelt... men jag vet inte.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Ray
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama