Känslig hud

F

Fjanton

Hej jag har en 8 årig valack som har känslig hud. När man borstar han på huvudet och benen och svansen så är han hur go som helst men när jag skall borsta han på kroppen och lägga på han täcke så är han jätte sur och biter efter mig och viftar med frambenen:( . Han har känslig hud något som även förra ägaren sa. Han är så himla snäll i all annan hantering. Det jag behöver hjälp med är hur jag skall säga till honom. Tack på förhand!:bow:

Sv: Känslig hud

b-vitamin stärker huden och håren, så ge det, foderjäst är en bra källa, ½ dl till c ponny, 1 dl till större..

okai, då kanske han ät kittlig? provat med mjukare borste eller att ta i lite mer när du borstar?

har du palperat och känt så att han inte ömmar i några muskler?

Min tycker inte om hårda borstar på kroppen så han slipper det helt enkelt sen är han lite värre under fällnings säsongerna och så...han får chevinal plus och det funkar utmärkt.Min kan ochså sura lite vid täckes påläggning men gör ingen...vilken häst vill ha täcke egentligen?:smirk: Min vill nog helst slippa det tror jag.

Hej jag har en 8 årig valack som har känslig hud. När man borstar han på huvudet och benen och svansen så är han hur go som helst men när jag skall borsta han på kroppen och lägga på han täcke så är han jätte sur och biter efter mig och viftar med frambenen:( . Han har känslig hud något som även förra ägaren sa. Han är så himla snäll i all annan hantering. Det jag behöver hjälp med är hur jag skall säga till honom. Tack på förhand!:bow:

Håller med föregående om att kolla om han är öm i musklerna. Gör han likadant om du tar med händerna på kroppen? Min häst gillar inte ryktborsten för tillfället, har fått för mig att det är när hon har vinterpäls. Det kanske bara kittlas då. Men det är bara tankar.

Annars skulle jag använda en mjuk borste och vara försiktig med att lägga på täcken o så... Tycker inte du ska skälla på honom för att han visar att det inte känns bra. Möjligtvis om han verkligen hugger dig då :smirk:

Om han gillar när du klappar men inte borstar så klappa samtidigt som du borstar. Kan hända att han kommer på att det är skönt. ;)

tack för alla svar:bow: han är inte öm i musklerna och jag har en mjuk borste. kom gärna med ännu mera tips:bow:

Gör det nån skillnad om du "rynkar ihop" täcket och smyger det över ryggen? Har du testat att ta av och slänga på täcket tills han slutar?
Bits han även när du borstar? Svårt att ge råd men det är ju aldrig ok för en häst att bitas.

Vad tycker han om en gummiborste? En sån där mjuk med noppor? Min häst som var kittlig älskade den. Ett bra sätt att få veta om det är borsten eller om han är öm....

Gör det nån skillnad om du "rynkar ihop" täcket och smyger det över ryggen? Har du testat att ta av och slänga på täcket tills han slutar?
Bits han även när du borstar? Svårt att ge råd men det är ju aldrig ok för en häst att bitas.

Vad tycker han om en gummiborste? En sån där mjuk med noppor? Min häst som var kittlig älskade den. Ett bra sätt att få veta om det är borsten eller om han är öm....

Jag skall prova med gummiborste.:)

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar