känslig för hjälperna

Sv: känslig för hjälperna

ohh ja, TS är säkert elev till Lussan och Kyra och sitter på en 250k häst E: Briar, U: Matiné, och den svarar inte för skänklarna.. :smirk: tror du på den själv?

TS har en häst som inte svarar för skänklarna, den är troligtvis lite lat och ignorerar hjälperna men är säkert inte liga slug och svår såsom kossan på ridskolan, lite respekt för skänkel är nog det den behöver..

Jag skrev till dig, och inte til TS. Vad hon har för häst o tränare är inte min sak. jag bara reagerade på ditt något trångsynta sätt att tänka på ett levande djur. Sluta kalla dem för kossor, de är hästar, man rider inte på kor, bara i spanien där det är en sport i sig.

Men du verkar fullständigt blockerad, och att diskutera med en trångsynt person är ingen mening med, så med detta lämnar jag diskussionen!

glöm det..
du har tydligen aldrig träffat sådana hästar, men det har jag.. de respekterar inte ryttaren och ja jag vill se dig gå en hel termin på ridskola och BETALA för att "lära känna hästen och bygga upp respekten" jag kan lova att efter sommarbete har hästen glömt dig för du är bara en av de 200 som ridit honom det senaste året..

många ridskolehästar är sådana, de MASKAR och LATAR SIG för att dom KAN.. dvs dom SKITER I HJÄLPERNA för vad är det som händer? ja ungen sitter bara ovanpå, kanske petar lätt med spöet, bankar lite, *gääääsp* säger hästen och fortsätter att lunka runt och gena i hörnorna.. :smirk:..

sitt å gnussa hur mycket du vill med hälarna, hästen skiter i dig ändå.. det enda du får är hårlösa fläckar på hästen medan en annan som sätter sig i respekt kan vinna KM i dressyr på den..

Efter många år på en ridskola med riktiga "ök" har jag varit med om x antal sådana hästar (Även hästar som går mer bakåt & uppåt än framåt) men jag har aldrig behövt sätta på mig ett par sporrar eller behövt använda spöet mer än max ett par gånger (/häst).
Oftast räcker det med att vara bestämd det första man gör.

Är det ridskolehästar det gäller så VET dom när det kommer en ryttare som kräver lite mer. Dummare än så är dom inte.
Tycker en mening som Damp_ skrev passar väldigt bra in här: "Kanske dags att ransaka sig själv"?

Nu kommer jag sakert bli hatad,, som vem det nu va som sa att man skulle anvanda spot som den hjalp den ar.

Om hasten hade blivigt inriden ordentligt av god ryttare med god utbildning, hade hasten varit kanslig for hjalperna, annars ar den inte utbildad ordentligt.

Och om hasten hade varit ordentligt utbildad och inte forstord av okuninga hobbyryttare hade man aldrig behova ga till de extremer som varit beskrivna, kraftigt overanvandadde av spo till foljd av dalig ridning.

Sa till alla som siter och sager att ridning ska vara fjarilslatt och blir det pa en gang och att man inte ska krava nagot av hasten och sa fort hasten inte vill gora nagot sa har den ont for alla hastar ar ar fantastiska varelser som forsoker sitt alldra basta hela tiden aven om den har en hemsk ryttare pa ryggen som inte kan gora nagonting ratt. Och efter att hasten blivigt riden av en dalig ryttare sa kommer den absolut inte att forsoka komma ifran arbetet utan den forsoker alltid sitt basta.. - vilken varld lever ni i? -

JAg jobbar som ridlarare och anledningen till att mina hastar gar bra pa letion ar inte for att de ar sa snalla utan for att varje gang jag ser en olat komma el hasten inte beter sig ordentligt behover jag spendera mycket tid ridandes den hasten sa den slutar bete sig fel mid mina elever.

Okej mina hastar ar inte skankeldoda och jag behover absolut inte rappa upp dom med spo. Jag vill hella tiden sammarbeta med dom och ge dom gladjen att bli riden.

Men nar man far hastar som blivigt sa grovt fel ridna att de slutat ga framat sa ar det inte gulligheter som hjalper, man maste gora sa hasten ar framat, utan framat (impulsion) sa finns det ingen ridning.
Och nar hasten inte gar framat el om den forsoker slanga av en sa kan man anvanda sig av sadana metoder som att rappa till hasten.

Men det ar smartare att borja franmarken och bara fa hasten att ga framat med "impulsion" genom att losslongera hasten, i ridhuset. Hela tiden se till att hasten gar framat, den fattar valldigt fort.

haha jag vill se dig rida en riktigt lat häst

finns en häst på ridskolan som inte ger ett jäkla skit gratis.. sitter man och skänklar och "petar fjäderlätt med spöet" så ser han fortfarande ut som en kossa.. men är man mer bestämd, sätter riktlinjerna direkt (lätt skänkel = jobba! annars spö) då vet han och då går han kanon..

Jo tack , jag får fram ridskolans "lataste/segaste" bra genom att rida med små hjälper hela tiden . Självklart måste jag kanske göra mer än "peta" lite med spö , men nu utgick jag nog mer utifrån att TS har en häst som rids av en ryttare och inte , som du säger , 200 i veckan . Om alla rider på ridskolans segaste häst med små hjälper , vad händer då ? Jo , han börjar förstå att det är små hjälper han ska lyssna på . Vad händer om alla rider på ridskolans segaste häst med grova hjälper? Han lyder endast grova hjälper . Det handlar om konsekvens helt enkelt . Sedan är det ju inte så konstigt att ridskolehäst lyssnar dåligt när de rids så otroligt olika hela tiden .
De "tröga" hästar jag rider ibland på ridskolan är 20-åringar som gått på ridskolan i säkert 7-8 år och kanske inte orkar göra lika bra ökningar och så som våra pigga , fräschare 10-åringar . Jag har ärligt talat inte hjärta att sitta och rappa till dessa 10 grr med spöt , utan då gäller fortfarande att rida med små hjälper , berömma och nöja mig med att jag kanske inte får värdlens maffigaste ökning . Och självklart BERÖMMA , även om den bara ökade lite . Om man inte kan nöja sig med "kossor" på ridskola så får man väl rida på ngt annat ställe . MEN , det är från häst till häst , har man en 10 åring , som rids av 1 eller kanske 2 ryttare , som inte lyssnar (utgår från att den är fullt friskt) så handlar det helt enkelt om träning och att vara konsekvent hela tiden .

Senast ändrad av en moderator:

lånar en knapp

tydlighet, konsekvens och mycket beröm

man slutar att banka med osporrade skänklar..

ha sporrar, ge lätt hjälp med skänkeln, om hästen struntar i den dra på med spöet snabbt (ingen fjäderputt utan ett rejält rapp) bakom skänkeln, släpp fram hästens reaktion..
gör om.. hästen kommer att reagera direkt..

för de flesta hästar måste man inte rappa på fler än 5-10 ggr beroende på hur smart hästen är..

och varför jag säger att man bör ha sporrar.. försök att skriva på tangentbordet med grytvantar på dig, det är som en osporrad skänkel.. med sporrar kan du vara mer exakt i dina hjälper och hästen uppfattar nyanseringarna i skänkelns läge mycket bättre..

dock ska man ju givetvis vara mogen för att rida med sporrar och bete sig rätt med dom, man bankar aldrig med sporrarna i hästens sidor..

Ähum... skänkeln är hela ditt ben - inte hälen enbart. Jag har fått rida med rejält långa sporrar på träning för att se till att ge så små och subtila hjälper som möjligt - kom jag åt med sporren märktes det direkt. Tyvärr må¨ste man ju ha sporrar och kandar på tävling i de lite häögre klasserna så det var bara att vänja sig.

En känslig häst reagerar främst på dina vikthjälper och dina små små förflyttningar - det räcker att tänka galopp så kommer fattningen. Att sitta med sporrar och spö och banka skiten ur hästen leder garanterat bara till misstro till ryttaren alternativet till att hästen försöker tyda vad du vill och gör det för att slippa undan. Jag har aldrig stått och rappat till en häst repeterade gånger för att få den att lyda, heller aldrig drämt till den i sidan med sporren - ändå har jag plockat upp ridskolehästar från LC-dressyr till medelsvår - samtidigt som de parallellt gick på lektion med både vuxna nybörjare helt utan balans och duktigare ryttare.

Härmed avgår jag som dressyr-ryttare på obestämd tid. Vill någon nåt så finns jag på westernforumet - där man både får rida på en hand, låter bli att knäcka nacken på hästen och låssas att den går såååå fint i form och där folk har vett att hantera sina hästar på ett värdigt sätt.

Du får jobba med liten hjälp, får du reaktion - beröm och släpp efter allt. Om inte repeterar du den och då lite tydligare/starkare och berömmer när du får reaktion och släpper efter. Endel hästar som har blivit felridna kan man behöva ha en "diskussion" med och man kan behöva bli lite bestämd både i hand och skänkel - men så fort du får reaktion - BERÖM. Efter "dusten" så brukar de flesta hästar vara mycket känsliga.

Jag har börjat om med en ponny som bara har varit barnriden innan. Jag har aldrig använt sporrar eller spö (ganska pigg - men lyssnar inte på broms, alla hjälper är gas). Idag är han superkänslig om jag kräver det och vi är i rätt arbetsmode. Dvs, JAG är koncentrerad på hästen och han förstår att jag är det. Då går det. Är jag okoncentrerad och irriterad så funkar inget. När jag VILL att saker ska funka och blir irreterad kan jag bara sitta av och ge upp. Det handlar nog egentligen mest om min egen inställning till ridning/tömkörning/longering etc. för just den dagen.

Kanske du kan ta hjälp av någon du vet är duktig på t ex nh? Det hjälper massa!

Lycka till :)
Lycka till

finns en häst på ridskolan som inte ger ett jäkla skit gratis.. sitter man och skänklar och "petar fjäderlätt med spöet" så ser han fortfarande ut som en kossa.. men är man mer bestämd, sätter riktlinjerna direkt (lätt skänkel = jobba! annars spö) då vet han och då går han kanon..

Det där handlar om ridskolehästens egen överlevnad. Den måste "stänga av" en del för att överhuvudtaget fungera. Hur tror dud et skulle gå om det satt upp en nybörjare på en häst som var super elektrisk på hjälperna hela tiden? Katastrof förmodligen!

Vad gäller det du skrev i tidigare inlägg - om hästen inte svarar på en lätt skänkelhjälp så får den ett rapp där bak? Lämpligast är väl - för att få hästen att lyssna på just SKÄNKELN så knackar man till den en gång (med skänkeln) och ger den en ärlig chans att förstå att det är skänkeln man vill att den ska lyssna på?

Man kan inte alltid förutsätta att hästen är dum om den inte tar minsta hjälp!

hur får man en häst att bli känslig för hjälperna? :confused:

Frågan är felställd.

Hur får man en häst att förbli känslig för hjälperna
ska det vara :)

Jo man ser till att inte förstöra den....:devil:

För det är ju så tydliga hjälper är enkla och okomplicerade att förstå.

(Och tydliga i meningen att man skalar bort bruset dvs alla ofrivilliga grejjer som ryttare gör med sin vikt och okontrollerade kroppsdelar.)

Man måste ha självdisciplin och vara konsekvent.

Man måste förstå sitt eget ridsystem, först då kan det bli logiskt och konsekvent för hästen

Man kan heller inte ena dagen flängrida och nästa dag förvänta sig att hästen skall vara lydig

Man skall heller inte släppa upp andra ryttare - om denne inte är skickligare än en själv....:angel:

Jag håller med

KL

Skall man ge sig på att korrigera en felriden häst - så måste man ju själv vara rätt duktig - för det heter ju - den skicklige förstör minst.

Alltså så förstör även den våldsamme ridskoleryttaren, och kanske mest. För rappet åtföljs ofta av ett ryck i munnen, helt enkelt för att ryttaren inte har balans

I detta fall med slöa riskolehästar kan vi verkligen tala om Termen "inlärd hjälplöshet" för det är när djuret slutar försöka fly från smärta som det kan kallas "inlärt hjälplös".

Beteendet skapas av hinder att fly från smärta - hästen upplever inte att det på något vis gagnar den att svara framåt för spöet. DEn anser sig inte kunna komma undan

Dessa hästar "maskar" som ett sätt att överleva.

Tragiskt - oavsett om det är en ponny på ridskola eller en åsna som används som packdjur

haha vilken rörig diskussion!

Min filosofi är såhär:
Ge alltid hästen en chans att lyssna på den lilla hjälpen. Svarar den inte så ta i lite till, och ännu mer om inte det hjälper.
Tillslut kommer hästen att fatta att om den inte går framåt för den lilla hjälpen så kommer det ett rapp med spöt.

Jag tror att felet som de flesta gör är att antingen sitter de å "duttar" med sina små skänklar utan en reaktion eller så sitter de och bankar hela tiden. Börja med en fin hjälp och förtydliga mer alltetersom. Upprepa, gör övergångar. Dra inte i tyglarna utan ta många förhållande tygeltag med eftergifter tills hästen stannar. Det viktigaste är att hästen stannar överhuvudtaget, sedan kan man finslipa allt eftersom.

:bow::bow::bow:

Håller med.
Hästen kanske istället vart mer känslig än ngn annan men tvingats stänga av? Att använda munnen som hjälp till en början kanske också kan hjälpa. TS mun alltså.

(Och tydliga i meningen att man skalar bort bruset dvs alla ofrivilliga grejjer som ryttare gör med sin vikt och okontrollerade kroppsdelar.)

Alltså det där är ingen parentes tycker jag och i värsta fall inte bara "brus" utan snarare "kontraorder":angel:''

KL
TS:
Ang känslig för hjälperna så: var tydlig men aldrig hård, beröm när hästen svarar rätt, tappa aldrig tålamodet utan gör om och beröm rätt saker, dvs svar på hjälpen även om det inte blir exakt rätt, häng aldrig nånsin i tygeln och ge eftergifter direkt en häst svarat på ett tygeltag, lätta så fort den svarar framåt, var konsekvent med vad du begär och framförallt se över hur du själv sitter och inverkar.

Det kräver koncentration och arbete från dej själv och förnuft, hästen är nog inte problemet, den känner garanterat, det är dej själv du måste titta på, vad du gör och hur.:)

Vad är den okänslig för?
Framåtdrivande eller förhållande hjälper?

Är den okänslig för framåtdrivande hjälper- hjälp den att tänka framåt- använd gärna draghjälp av andra hästar som den tycker om, var noga med att inte bromsa den när den äntligen vill framåt se till att hästen får arbeta med saker som den tycker är värt att gå framåt för...

Är den okänslig för förhållande hjälper? Sätt den inte i stressiga situationer som ni inte klarar av. Var lugn själv - lär den lyssna på dig...
Låt bli att galoppera hemåt förbi hästhagen med unghästar osv.

Är den okänslig för både och? Träna den från marken först...

Kolla även om hästen kan ha ont- vissa hästar springer från smärta vissa blir slöa...

*KL*

TS; OM nu hästen är så pass döv för dina hjälper att du inte kan komma på något annat sätt än att lyssna på vissa råd och rön här i tråden (ursäkta om jag är kort i tonen jag är lite upprörd) så kommer här ett tips; BÖRJA OM! Backa några steg i utbildningen av hästen, Någonstans tappades något i utbildningen av Dig som ryttare och Hästen som ridhäst. Är det en ridskolehäst, så Snälla, för HÄSTENS skull, tänk inte ens TANKEN på att göra något dina instruktörer inte sagt åt dig.. Där stjälper man mer än hjälper om man inte Verkligen vet vad man håller på med, och går det riktigt illa kan du kosta din ridskola en lektionshäst.

Det finns ett par fina regler inom all ridning och jag är VERKLIGEN ledsen över att dom tydligen inte lärs ut längre;

Din häst blir vad du gör den till - Gör du fel så gör Hästen fel.
Kan du inte rida din häst utan sporrar, spön och hjälptyglar så ska du INTE rida den alls.
Gör OM - Gör RÄTT.
Sök felen i dig själv. För i 90% av fallen är det ryttaren som brister.

Och framför allt; En häst ger dig inte 110% om den inte tycker det är kul. Det är DITT jobb som ägare/skötare/ryttare/handler/tränare att VISA hästen hur roligt, mysigt, trevligt och underbart ni kan ha det tillsammans.

PM;a om du sitter i södra sverige någonstans.

Lyssna på Bew hon vet. Man blir helt lack av att se att det finns ridskolor där eleverna får lära sig dumheter. Det vore bättre om de lärde sig rida. Kan du inte få en häst att med glädje göra dig till viljes, ska du byta hobby, byt till bowling klotet e inte lika kännsligt som en häst. Träna din häst från marken , hur får du din häst att förstå att den ska skritta, trava eller galoppera? Tänk på det , du kan ju inte använda skänklarna då. När du klarat av de, så kan du sitta upp o göra lika dant, det är frågan om kroppsspråk o vikter. Facit är om du har ridit på ridskola i många år o fortfarande är där, då har du mycket att lära.:smirk:

Lyssna på Bew hon vet. Man blir helt lack av att se att det finns ridskolor där eleverna får lära sig dumheter. Det vore bättre om de lärde sig rida. Kan du inte få en häst att med glädje göra dig till viljes, ska du byta hobby, byt till bowling klotet e inte lika kännsligt som en häst. Träna din häst från marken , hur får du din häst att förstå att den ska skritta, trava eller galoppera? Tänk på det , du kan ju inte använda skänklarna då. När du klarat av de, så kan du sitta upp o göra lika dant, det är frågan om kroppsspråk o vikter. Facit är om du har ridit på ridskola i många år o fortfarande är där, då har du mycket att lära.:smirk:

Så är det ju förstås, men man måste få lära sig på och av någon, och man måste få göra fel, fråga, och repetera medans man lär sig, och fullärd blir man ändå aldrig...

nu förstår jag varför min häst var et "ök" när han kom från ridskolan, med öron som slokade rakt ut.

han var BÅDE "trög" och rädd för skänkeln, med spö blev han stressat och råkade man nudda han med spöet så sparka han bakut!
av alltför många "förståsigpåare" på ridskolan så stog han helt enkelt still, vägrade gå, stegrade och sparkade bakut.
panik panik panik. dessutom totalt döv i munnen.
kul.

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
952
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: animalasia
·
Utrustning Hästen är överkänslig mot gummi/silikon men skulle behöva bettskivor pga känslig hud. Finns det några alternativ?
Svar
9
· Visningar
670
Senast: Fiorano
·
Anläggning Funderar på vad man kan så i delar av hagar där det idag växer massa ogräs. Funderar även på vilken blandning till olika hagar som...
Svar
0
· Visningar
280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka