känslig för hjälperna

Sv: känslig för hjälperna

Man använder dem sparsamt och tydligt och ser till att man inte hindrar hästen från att göra rätt.

man slutar att banka med osporrade skänklar..

ha sporrar, ge lätt hjälp med skänkeln, om hästen struntar i den dra på med spöet snabbt (ingen fjäderputt utan ett rejält rapp) bakom skänkeln, släpp fram hästens reaktion..
gör om.. hästen kommer att reagera direkt..

för de flesta hästar måste man inte rappa på fler än 5-10 ggr beroende på hur smart hästen är..

och varför jag säger att man bör ha sporrar.. försök att skriva på tangentbordet med grytvantar på dig, det är som en osporrad skänkel.. med sporrar kan du vara mer exakt i dina hjälper och hästen uppfattar nyanseringarna i skänkelns läge mycket bättre..

dock ska man ju givetvis vara mogen för att rida med sporrar och bete sig rätt med dom, man bankar aldrig med sporrarna i hästens sidor..

Man renodlar hjälperna och använder de inte i onödan. Tydliga hjälper är A och O. Samt mycket lydnands övningar.

Jag hade samma problem förut, och jag fick några tips som jag skulle kunna föra vidare.

börja med att göra halt, stå still i några sekunder och när du är redo ger du hästen en lätt men bestämd stöt i magen. reagerar inte hästen på petar du till med spöt. sedan gör du halt igen och så rullar det på så tills hästen reagerar lungt på din skänkel, och inte hoppar fram.
sedan kan du göra samma sak i alla gångarter, men var noga med att inte sitta stöta och nöta in till hästens sida. sedan att möta upp med handen så att den inte far iväg i någon slarv skritt osv. men jag tar det förgivet.
sedan är det bra att börja med detta utomhus, för då är hästen mer med.

detta har funkat för mig och min häst, då jag förut red ständigt med 15-20 mm sporrar och ändå fick sitta och hacka. nu rider jag utan sporrar och han accepterar spöet som ett hjälpmedel, då han inte gjorde det förut. - petade jag till med spöet så satte han av mig pronto.

lite knapplån
som flera andra skrivit, använda sporrar rätt. och användning av spö, rappa till tills du får en reaktion. glöm inte beröm!! har själv en halvt skänkeldöv häst...rappat till honom och sen beröm när han reagerat för att sen 5 minuter senare "glömma bort" de där "bråket" vi hade nyss....askul! nää men bytte sporrar...från långa dressyrsporrar till sporrar med rullar. en av dom bästa uppfinningarna just nu!

Genom att vara känslig & uppmärksam som ryttare.

Sporrar etc ska inte behövas för en sån sak, för det bevisar att man inte är tillräckligt känslig för att få hästen känslig.

:bow:Damn right:bow: Målet måste väl vara att få hästen så känslig att sporrar inte behövs? Det är min häst iaf.

att vara konsekvent och tydlig med alla hjälper och inte hindra hästen nåt.
och om hästen är väldigt okänslig och inte lyssnar alls så börja om helt från början med skritt och halt o skritt o halt tills hästen lyssnar på minsta lilla hjälp.

sporrar tycker inte jag man ska börja med förren hästen redan är så känslig att man kan rida den utan, för de tycker jag man ska kunna göra, jag skulle aldrig orka rida hästen om man va tvungen att ha sporrar för att de skulle hända nåt.
de är inte därför man använder sporrar tycker ja iallafall.

Man rider med små och känsliga hjälper och förväntar sig att hästen ska lyssna på dem :)
Eller så gör jag iaf :D

man slutar att banka med osporrade skänklar..

ha sporrar, ge lätt hjälp med skänkeln, om hästen struntar i den dra på med spöet snabbt (ingen fjäderputt utan ett rejält rapp) bakom skänkeln, släpp fram hästens reaktion..

för de flesta hästar måste man inte rappa på fler än 5-10 ggr beroende på hur smart hästen är..

och varför jag säger att man bör ha sporrar.. försök att skriva på tangentbordet med grytvantar på dig, det är som en osporrad skänkel.. med sporrar kan du vara mer exakt i dina hjälper och hästen uppfattar nyanseringarna i skänkelns läge mycket bättre..

dock ska man ju givetvis vara mogen för att rida med sporrar och bete sig rätt med dom, man bankar aldrig med sporrarna i hästens sidor..

:confused::confused::confused::crazy::crazy::mad:
Efter att ha läst detta mådde jag lite illa....

För det första så lyd aldrig det citerade "rådet" . :smirk:

Rid som sagt sparsamt med hjälperna ! Om du t ex vill göra en ökning , så när hästen ökat sin gångart så försök ha skänklarna still och driv på först igen om du känner att den saktar av . Rid också med väldigt små hjälper hela tiden , ha ett spö som du kan peta med om hästen inte riktigt lyssnar . Sporrar kan du ha om du har en tillräckligt stadig skänkel , och endast då ! Jag skulle nog råda dig att rida mycket tempoväxlingar , hela tiden . korta länga , minska öka (: var konsekvent . :)

Senast ändrad av en moderator:

För det första så lyd aldrig det citerade "rådet" . :smirk:

Rid som sagt sparsamt med hjälperna ! Om du t ex vill göra en ökning , så när hästen ökat sin gångart så försök ha skänklarna still och driv på först igen om du känner att den saktar av . Rid också med väldigt små hjälper hela tiden , ha ett spö som du kan peta med om hästen inte riktigt lyssnar . Sporrar kan du ha om du har en tillräckligt stadig skänkel , och endast då ! Jag skulle nog råda dig att rida mycket tempoväxlingar , hela tiden . korta länga , minska öka (: var konsekvent . :)
haha jag vill se dig rida en riktigt lat häst :rofl:

finns en häst på ridskolan som inte ger ett jäkla skit gratis.. sitter man och skänklar och "petar fjäderlätt med spöet" så ser han fortfarande ut som en kossa.. men är man mer bestämd, sätter riktlinjerna direkt (lätt skänkel = jobba! annars spö) då vet han och då går han kanon..

Här är en till som mådde illa!!
:crazy::crazy::crazy::cry::cry::cry:

Till BeastieBabe:
Jisses, ge hästen rapp...Hade det varit barn hade det varit misshandel men är det en häst så kan man ge den både en, två eller femton rapp. :crazy:

Hur f*n kan man tänka så? Man vill ju att hästen ska vilja jobba för en, det är då man får det fina samspelet som man vill ha. Det samspelet bygger på tillit och respekt. Tillit och respekt får man inte genom att prygla upp hästen.

Visst, det är helt okej med negativ inlärning eller förstärkning eller vad det nu heter. Alltså, skänkel (=obehagligt tryck mot magen) --> hästen går fram, skänkeln släpper och obehaget försvinner. Men när man säger att man ska ge hästen ett rejält rapp för att den ska ta skänkeln, då är det antingen fel ordval för vad man egentligen menar eller så borde man inte rida. Om hästen tar skänkeln så dåligt att man "skulle behöva" ge den ett rapp med spöt så skulle jag tippa på att hästen inte förstår vad skänkeln betyder längre. Och lära in skänkeln gör man inte genom att rappa till hästen. Hästen kan ju ha glömt av vad skänkeln betyder för att ryttaren bara sitter och trycker med skänkeln mot hästens mage hela tiden, eller för att ryttaren samtidigt håller i hästens mun.

Visst, det är helt okej med negativ inlärning eller förstärkning eller vad det nu heter. Alltså, skänkel (=obehagligt tryck mot magen) --> hästen går fram, skänkeln släpper och obehaget försvinner. Men när man säger att man ska ge hästen ett rejält rapp för att den ska ta skänkeln, då är det antingen fel ordval för vad man egentligen menar eller så borde man inte rida. Om hästen tar skänkeln så dåligt att man "skulle behöva" ge den ett rapp med spöt så skulle jag tippa på att hästen inte förstår vad skänkeln betyder längre. Och lära in skänkeln gör man inte genom att rappa till hästen. Hästen kan ju ha glömt av vad skänkeln betyder för att ryttaren bara sitter och trycker med skänkeln mot hästens mage hela tiden, eller för att ryttaren samtidigt håller i hästens mun.

:bow:

Man ska ju inte bestraffa hästen, för det är knappast dens fel att den har haft dåliga ryttare.
Ge ryttarna ett rapp med spöet så de lär sig rida.

haha jag vill se dig rida en riktigt lat häst :rofl:

finns en häst på ridskolan som inte ger ett jäkla skit gratis.. sitter man och skänklar och "petar fjäderlätt med spöet" så ser han fortfarande ut som en kossa.. men är man mer bestämd, sätter riktlinjerna direkt (lätt skänkel = jobba! annars spö) då vet han och då går han kanon..

Ridskolehästar är ofta avtrubbade. Du kan inte jämföra de med en skolad dressyrhäst!

Här är en till som mådde illa!!
:crazy::crazy::crazy::cry::cry::cry:

Till BeastieBabe:
Jisses, ge hästen rapp...Hade det varit barn hade det varit misshandel men är det en häst så kan man ge den både en, två eller femton rapp. :crazy:

Hur f*n kan man tänka så? Man vill ju att hästen ska vilja jobba för en, det är då man får det fina samspelet som man vill ha. Det samspelet bygger på tillit och respekt. Tillit och respekt får man inte genom att prygla upp hästen.

glöm det..
du har tydligen aldrig träffat sådana hästar, men det har jag.. de respekterar inte ryttaren och ja jag vill se dig gå en hel termin på ridskola och BETALA för att "lära känna hästen och bygga upp respekten" jag kan lova att efter sommarbete har hästen glömt dig för du är bara en av de 200 som ridit honom det senaste året..

många ridskolehästar är sådana, de MASKAR och LATAR SIG för att dom KAN.. dvs dom SKITER I HJÄLPERNA för vad är det som händer? ja ungen sitter bara ovanpå, kanske petar lätt med spöet, bankar lite, *gääääsp* säger hästen och fortsätter att lunka runt och gena i hörnorna.. :smirk:..

sitt å gnussa hur mycket du vill med hälarna, hästen skiter i dig ändå.. det enda du får är hårlösa fläckar på hästen medan en annan som sätter sig i respekt kan vinna KM i dressyr på den..

Ridskolehästar är ofta avtrubbade. Du kan inte jämföra de med en skolad dressyrhäst!
ohh ja, TS är säkert elev till Lussan och Kyra och sitter på en 250k häst E: Briar, U: Matiné, och den svarar inte för skänklarna.. :smirk: tror du på den själv?

TS har en häst som inte svarar för skänklarna, den är troligtvis lite lat och ignorerar hjälperna men är säkert inte liga slug och svår såsom kossan på ridskolan, lite respekt för skänkel är nog det den behöver..

stackars dig då.. jag mår illa så jag SPYR när jag ser ryttare som bankar med skänkeln och ändå inte får någon reaktion..

Jo, kanske det, men på en normalt skolad, och ärlig häst ska det inte behövas VÅLD för att få den att ta sig frammåt! Då är det något som är fel. Är de oskolade, eller som du beskrev dina "ridskolehästar " i tidigare inlägg kan man ju förstå att de inte alltid är ärliga eller bjuder frammåt, men annars tycker jag inte att det är rätt att bruka våld - oavsett vad det är för djur man ska försätta i arbete.

En häst i arbete ska vara som en atlet, smidig, stark och stolt. Den ska vara trygg med sin ledare = dig på ryggen och ärligt och förtroendefullt bjuda på de uppgifter ni ställs inför. Oavsett nivå ska arbetsglädjen vara där, och atbetsglädjen hade försvunnit både hos mig- och ALLA mina hästar om jag hade rappat upp dem för att de inte hade gjort som jag ville!

DAGS ATT RANSAKA SIG SJÄLV!föreställ dig hästens situation, hur den tränas, varför den kanske inte svarar dina signaler på en milisekund- Kanske för att den har en annan funktion än en fullfjädrad Briar i full tävlingskondition- kanske för att den hästens uppgift är att träna unga eller ovana ryttare till att få ett positivt intryck av en härlig sport. Att lära någon grunderna inom ridningen. TÄnk på det nästa gång du ger den 15 rapp- kanske hade ryttaren som red på hästen innan dig inte krävt någonting, HUR SKA HÄSTEN DÅ VETA VEM SOM SKA RIDA SEN? Och hur snabbt den ska svara på signalerna?

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
952
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: animalasia
·
Utrustning Hästen är överkänslig mot gummi/silikon men skulle behöva bettskivor pga känslig hud. Finns det några alternativ?
Svar
9
· Visningar
670
Senast: Fiorano
·
Anläggning Funderar på vad man kan så i delar av hagar där det idag växer massa ogräs. Funderar även på vilken blandning till olika hagar som...
Svar
0
· Visningar
280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka