Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
man slutar att banka med osporrade skänklar..
ha sporrar, ge lätt hjälp med skänkeln, om hästen struntar i den dra på med spöet snabbt (ingen fjäderputt utan ett rejält rapp) bakom skänkeln, släpp fram hästens reaktion..
gör om.. hästen kommer att reagera direkt..
för de flesta hästar måste man inte rappa på fler än 5-10 ggr beroende på hur smart hästen är..
och varför jag säger att man bör ha sporrar.. försök att skriva på tangentbordet med grytvantar på dig, det är som en osporrad skänkel.. med sporrar kan du vara mer exakt i dina hjälper och hästen uppfattar nyanseringarna i skänkelns läge mycket bättre..
dock ska man ju givetvis vara mogen för att rida med sporrar och bete sig rätt med dom, man bankar aldrig med sporrarna i hästens sidor..
ha sporrar, ge lätt hjälp med skänkeln, om hästen struntar i den dra på med spöet snabbt (ingen fjäderputt utan ett rejält rapp) bakom skänkeln, släpp fram hästens reaktion..
gör om.. hästen kommer att reagera direkt..
för de flesta hästar måste man inte rappa på fler än 5-10 ggr beroende på hur smart hästen är..
stackars dig då.. jag mår illa så jag SPYR när jag ser ryttare som bankar med skänkeln och ändå inte får någon reaktion..
Efter att ha läst detta mådde jag lite illa....
haha jag vill se dig rida en riktigt lat hästFör det första så lyd aldrig det citerade "rådet" . :smirk:
Rid som sagt sparsamt med hjälperna ! Om du t ex vill göra en ökning , så när hästen ökat sin gångart så försök ha skänklarna still och driv på först igen om du känner att den saktar av . Rid också med väldigt små hjälper hela tiden , ha ett spö som du kan peta med om hästen inte riktigt lyssnar . Sporrar kan du ha om du har en tillräckligt stadig skänkel , och endast då ! Jag skulle nog råda dig att rida mycket tempoväxlingar , hela tiden . korta länga , minska öka (: var konsekvent .
Visst, det är helt okej med negativ inlärning eller förstärkning eller vad det nu heter. Alltså, skänkel (=obehagligt tryck mot magen) --> hästen går fram, skänkeln släpper och obehaget försvinner. Men när man säger att man ska ge hästen ett rejält rapp för att den ska ta skänkeln, då är det antingen fel ordval för vad man egentligen menar eller så borde man inte rida. Om hästen tar skänkeln så dåligt att man "skulle behöva" ge den ett rapp med spöt så skulle jag tippa på att hästen inte förstår vad skänkeln betyder längre. Och lära in skänkeln gör man inte genom att rappa till hästen. Hästen kan ju ha glömt av vad skänkeln betyder för att ryttaren bara sitter och trycker med skänkeln mot hästens mage hela tiden, eller för att ryttaren samtidigt håller i hästens mun.
haha jag vill se dig rida en riktigt lat häst
finns en häst på ridskolan som inte ger ett jäkla skit gratis.. sitter man och skänklar och "petar fjäderlätt med spöet" så ser han fortfarande ut som en kossa.. men är man mer bestämd, sätter riktlinjerna direkt (lätt skänkel = jobba! annars spö) då vet han och då går han kanon..
glöm det..Här är en till som mådde illa!!
Till BeastieBabe:
Jisses, ge hästen rapp...Hade det varit barn hade det varit misshandel men är det en häst så kan man ge den både en, två eller femton rapp.
Hur f*n kan man tänka så? Man vill ju att hästen ska vilja jobba för en, det är då man får det fina samspelet som man vill ha. Det samspelet bygger på tillit och respekt. Tillit och respekt får man inte genom att prygla upp hästen.
Visst, det är helt okej med negativ inlärning eller förstärkning eller vad det nu heter. Alltså, skänkel (=obehagligt tryck mot magen) --> hästen går fram, skänkeln släpper och obehaget försvinner. Men när man säger att man ska ge hästen ett rejält rapp för att den ska ta skänkeln, då är det antingen fel ordval för vad man egentligen menar eller så borde man inte rida. Om hästen tar skänkeln så dåligt att man "skulle behöva" ge den ett rapp med spöt så skulle jag tippa på att hästen inte förstår vad skänkeln betyder längre. Och lära in skänkeln gör man inte genom att rappa till hästen. Hästen kan ju ha glömt av vad skänkeln betyder för att ryttaren bara sitter och trycker med skänkeln mot hästens mage hela tiden, eller för att ryttaren samtidigt håller i hästens mun.
ohh ja, TS är säkert elev till Lussan och Kyra och sitter på en 250k häst E: Briar, U: Matiné, och den svarar inte för skänklarna.. :smirk: tror du på den själv?Ridskolehästar är ofta avtrubbade. Du kan inte jämföra de med en skolad dressyrhäst!
stackars dig då.. jag mår illa så jag SPYR när jag ser ryttare som bankar med skänkeln och ändå inte får någon reaktion..