Kanske självklart för er men inte för mig

rebeckasff

Trådstartare
Ni som rider på kapson och bet, hur löser ni det?
Har ni ett kandar träns och fäster allt i eller har ni kapsonen för sig och vanligt träns för sig? Och hur gör man med nosgrimman isf? :o

//En som klurar :D

Sv: Kanske självklart för er men inte för mig

Det finns olika varianter på hur huvudlagen används. Jag har t ex ett nackstycke som både bett och kapson är fäst i - men det går att ha egen nackrem till kapsonen om det inte går att fästa kapsonen i sidostyckena. Använder jag kapson använder inte jag nosgrimma.

Rider med vanligt tränsbett eller blank stång i träns utan nosgrimma. Kapsonen över/under sidstyckena. Fungerar jättebra.

Okey, man kan ha det lite som det passar en själv och hästen då?

Har precis köpt en kapson och vill prova rida med den men fegis som jag är så vågar inte prova utan bett också:D

Reagerar vissa hästar mycket på kapsonen? Nu tänker jag på att vissa reagerar väldigt skarpt på till exempel ett hack, kan det bli samma med kapsonen?

Vad bör man tänka på när man rider med den?

Vissa hästar reagerar mycket på den, min spänner gärna emot och rycker till så tyglarna skar in i händerna på mig! :p Det blir bättre och bättre men den gillar inte den skarpa inverkan av kapsonen om man jämför t ex med att rida i grimma.
Ett tips är att öva från marken först och främst på inhägnat område. Dels får du då träning i att jobba hästen för hand och kan träna upp din timing iom att du ser större del av hästkroppen under jobbet än vid ridning (tokbra träning i början!) och dels så kan du lära in kapsonens verkan och känna av hur hästen svarar på den utan att behöva vara orolig för olydnader på samma sätt som om man skulle dra iväg på uteritt det första man gör.

Tänk på att det är ett ganska skarpt redskap - sträva efter att den ska svara på så små signaler som möjligt. Som med allt kan man behöva ta lite mer ibland i inlärningssyfte men att strävan alltid är att ge den minsta signalen hästen svarar på.

Det är nog bäst att prova sig fram och se vad som passar ekipaget bäst...

Har en semikapson som sitter fast i sidostyckena på mitt träns, rider nästan alltid med rakt tränsbett + kapson med cykelkedja i. Då kapsonen är ett bra hjälpmedel för att få igenom böjningen samt att bettet är lite lyftande (min häst blir gärna lite väl låg). Denna betslingen har jag valt i samråd med min tränare. Tror även denna lösningen med kapsonen i sidostyckena kommer att fungera bra med stång när vi är redo för det.

Det är nog väldigt olika hur hästarna reagerar på kapson... nu är ju min lite mildare då det är en cykelkedja i den istället för ett fast järn använder iofs även en longerkapson med fast järn till longering men hos min häst har det bara haft positiva effekter, har kunnat förfina mina hjälper jättemycket och hon har aldrig visat några tecken på att kapsonen stör henne/ protesterat mot den. Men är nog bäst att känna sig fram som sagt. Lycka till!

Tack för era svar!
Jag får väl helt enkelt prova mig fram vad som funkar på honom..
Anledningen till att jag vill prova är för att han har dålig respekt för bettet och kan tusen knep för att komma undan. Och jag vill inte bettsla upp en så ung häst om det finns andra sätt i st.
Jag tror att allt kommer efterhand han blir starkare och då kommer han att protestera mindre mot bettet, men fram till dess att han har stärkt sig så vill jag inte ha drag kamp med honom plus att det hjälper ju inte uppbyggnaden om han hela tiden "gör fel" och gapar och drar...

Visste inte att det fanns olika så jag har beställt en longeringskapson, så jag får ju börja från marken och se hur han reagerar.

Det är ett plus för mig om han blir låg på den då han även fuskar lite genom att bli hög och lite avknäppt= jobbar ej under sig och ej med ryggen = att han har ännu svårare för att stanna/bryta av= dragkamp...

Hoppas på det bästa:banana:

Longeringskapsoner är ofta lite klumpiga och inte alls gjorda för att användas i kobination med träns. Hoppas du får ihop det.

/T

Du kan ju prova använda kapsonen vid handen först och se hur hästen reagerar på den. (eller longera med den)

Oj, såg nu att du redan skrivit det.

Just nu används både kapson och stång, nosgrimman bortplockad såklart. :)
Kapsonen underst.

Jag tycker att det blir lite knöligt med alla grejor så en semikapson eller ridkapson skall inskaffas snart.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar