Kanske lite nojig nu men...

Apollo

Trådstartare
..hur är det med lök i köttbullar, falukorv och leverpastej som man köper i affären. Vill ha lite extra gott godis och undrar om det är farligt då lök inte är bra för hundar.

Sv: Kanske lite nojig nu men...

..hur är det med lök i köttbullar, falukorv och leverpastej som man köper i affären. Vill ha lite extra gott godis och undrar om det är farligt då lök inte är bra för hundar.

Står väl på. Men det är väl lite väl överdrivet tycker jag o börja kolla på allt.

Det är ju inte så att dom ska få 2kg vid varje träning. Köp frolic annars eller leverbitar i ungnen om du ändå inte vill ge dom.

Jag har kört med köttbullar ibland å dom ser inte ut att ha tagit skada iaf..:)
Men jag har en förmåga att glömma eländet i bilen efter träning och inte hitta på det förrsen det är en kladdig sörja som luktar apa:mad:
Så jag kör numer med frolic, dom få ggr dom får godis..

Nä Frolic går inte då blir det rännskita:)
Köpte hem lever som jag skulle koka och hålla på, den gick ut själv ut kylskåpet så småningom.

Nä det var mest en fundering, tränaren rekommenderar ju det och som Piru säger man ger ju inte 2 kilo varje gång.
Och så himla mycket lök kan dom ju inte ha i...:crazy:

det är så små mängder, så det är ingen fara. min hund får kanske en varmkorv eller tre-fyra köttbullar på ett träningspass. det blir bara några ynka gram lök.

Tack får springa till affären så vi får fart på klickern och kantarellsöket:)

Något jag hört (dock har jag ingen källa att ange då det är mer ett rykte) är att hunden kan lagra löken i köttbullarna så att det till slut blir för mycket och därmed onyttigt. Om det stämmer eller inte vet jag inte menm själv har jag gått över till korv utan lök. :idea:

Vad bra att någon startade denna tråd, har nämligen funderat på samma sak!

Det står på vissa märken hur mycket lök de innehåller, men tyvärr inte alla.

Jag har köpt hotdogs, dom är lätta att ha i frysen och tina upp ett par i taget och är dessutom ganska billiga.

Tror euroshoppers vanliga korvar är utan lök...hm vet inte vad det heter, äter aldrig korv men det ser ut som vanliga grillkorvar.

Blev det inte fel där? Det numret finns inte enl. Livsmedelsverket. :confused: Jag chansar inte med lök eftersom "...lök får de röda blodkropparna att brisera med anemi som följd. Hunden drabbas av blodbrist och låga blodvärden eftersom de röda blodkropparnas cellväggar bryts ned.

Ett stort problem är att en stor del röda blodkropparna måste förstöras hos hunden innan den får synliga symtom. Detta har gjort att den allmänna uppfattningen är att man kan ge hunden små doser av lök utan att den påverkas av det, men så är inte fallet.
Hunden påverkas snabbt även efter ett litet intag av lök.
– Hemoglobinet i blodet förvandlas till metahemoglobin när hunden äter lök. Hemoglobinet tar sig en annan kemisk form som påverkar syreupptagningen i blodet negativt. Detta händer redan efter någon minut när hunden har ätit lök..."

Citat från: http://www.dogsite.se/hundlivartiklar/Livsfarligakottbullar.pdf

påverkar kanske, men hur mycket? en näve köttbullar lär knappast förstöra så många röda blodkroppar att hunden känner av det.

Visst, men om du gör det regelbundet så är det inte alls bra.

Ett par köttbullar innehåller så lite lök att det inte är farligt för en hund, men vill man ge nåt som inte är så fett som korv/köttbullar
så kan man ju torka blodpudding i tärningar och ge istället. Eller ta av hundens vanliga torrfoder kanske!

Har kollat mina föreläsningsanteckningar från föreläsning med Marie Sallander på SLU:
Det saknas forskning på området, den fakta som finns bygger ofta på gamla rapporter och enskaka fall.

Gul lök:
Förgiftningsrisk för 30kg hund om den ätit 450g färsk lök (motsvarar 4-5 normalstora lökar). Denna mängd motsvarar dock bara 45g torkad lök. Tänk på det, lämna inte burken med torkad (friterad) lök framme! Ett fall (1974) då en vinthund dog efter att ha ätit 100g torkad lök (motsvarande 700g färsk).

Vitlök:
Förändringar i blodbilden efter mer än 1,3g vitlök/kg kroppsvikt och dag. Ex 30kg hund får förändringar i blodbilden efter att ha ätit 39g vitlök på en dag, det motsvarar ca 13 klyftor eller 6,5 vitlökspulver.

Senast ändrad:

fast... mina hundar är nu 8 och 12 år gamla, och otroligt fräscha och energiska för sina åldrar. de ha fått korv och köttbullar under alla år. borde jag inte ha märkt något vid det här laget? som att deras kondis försämrades, att orken tog slut snabbare?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
521
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 868
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama