Kanske inte var så klokt av mig....

G

gullefjun

men jag gjorde det på ren instinkt för att hjälpa min hund. Jo jag skulle ut o gå med pappas irländska setter.en härlig skogspromenad när vi passerat stora vägen så springer min hund iväg mot skogen men vänder när han ser jag är kvar.Från en gård kommer en hund som smitit från sin altan och ser min hund.Springer mot min älskling i attack.ObS att min hund ALDRIG startat slagsmål och är nio år gammal ,Vad händer ja givetvis måste Birk(vår hund) försvara sig och jag blev så chockad rädd och panikslagen så jag ville få bort den elaka hunden.

Efter en rond som jag kände som en evighet hade hundarna kastat omkull mig i asfalten 3 ggr och grannens hund av misstag bitit mig 4 bett som blev rätt djupa.Hade redan gjort spruta men fick göra bandage när jag kom hem då det gick hål ....

men ja visst var det dumt att gå emellan men då fick min hund chans att ta skydd óch prova springa hem men då kom den andra hundens ägare ut som hörde ljud och sett hur jag kastades omkull av deras hund i asfalten(givetvis landa jag med huvet före sista gången med :smirk: .Ägaren fick tag i sin hund,

Jisses jag var så i chock så det kom en tår när jag kom hem till Pappa...helt sjukt va otäckt det var att se en annan hund rusa på min med dess stora käft.
Därefter träffades vi och de bad så mycket om ursäkt och jag sade att det är lungt, min hund har inte ont nu bara jag. Slutet gott allting gott men imorgon så blir det en annan väg som vi får va ensamma... tack som läste// Godnatt

Gullefjun

Sv: Kanske inte var så klokt av mig....

Hursomhelst en väldigt otrevlig upplevelse :crazy: .

En helt normal företeelse. Har själv en irländsk setter och reagerade på samma sätt när morsans grannes bernen senner flög på henne helt utan vidare. Min lilla jänta är bara 10 månader och det såg lite häftigt ut med en dubbelt så stor hund anfalla min högbenta rangliga lilla dam... ;) Hoppas det gick bra i alla fall. Själv har jag inte ångrat köpet av min madam.. :)

Varför gnäller du?
Du hade hunden lös. Skyll dig själv.
Hade du haft hunden i koppel och blivit överfallen av en lös hund hade du fått skadestånd, men när du hade din hund lös så är ni lika goda kålsupare.

Det är inte lagbrott att ha hunden lös om man har den under sådan kontroll som om den vore i koppel. Koppeltvång gäller endast i vissa av respektive kommun, i områdesbestämmelser utpekade, offentliga miljöer. Läs på innan du öppnar den stora, elaka truten. Sen kan du tyvärr ha rätt i att det är svårare att gå vidare med en polisanmälan om man inte haft den egna hunden kopplad.

Läs på lagen innan du kommer med ett sådant påstående...

Dessutom kanske hon ska vara väldigt glad att hunden just va lös då koppel kan göra STOR skada i sådana här sammanhang. Den hade ju faktiskt säkert blivit påhoppad även om den hade varit kopplad, så hennes skuld i det hela är nog inte så stor som du vill göra det till. Realism för tusan....

//E

Jag hade krävt antiboitika mot betten, det kan bli blodförgiftning och gud vet vad i de såren...

Sen vad man gör och inte gör det kan man inte svara på förrän man står i situationen. Själv är jag kanske dumdristig, men jag försvarar mina hundar, hittills har det räckt att rycka bort den andra hunden med en del våld (dock inte OM de sitter ihop). Jag går också in i hundslagsmål där jag känner hundarna, ex mina kursares hundar då de har en enorm respekt för mig, ägarna vill jag inte ha i högen... Men man ska alltid kalkylera riskerna först och undvika skador på hund eller dig...

//E

Båda har inte alls brutit mot lagen. Det är grannen som inte haft kontroll på sin hund som brutit mot den. Den hund som biter en annan är alltid skyldig oavsett om den andra hunden är lös eller har provocerat fram detta beteende hos den andra. Det kallas strikt ägaransvar.

Att ha hunden lös är tillåtet om man har hunden under sådan kontroll som om den vore kopplad..

Citat "när vi passerat stora vägen så springer min hund iväg mot skogen men vänder när han ser jag är kvar."

Jag tycker att det är helt klart att hunden inte är under sådan kontroll som om den är kopplad. Detta är vad lagen kräver under denna tid.

Hunden kunde lika väl ha sprungit ut på stora vägen och blivit överkörd.

Kom ihåg att en Irl. setter på en minut hinner lika långt som en schäfer på en timme.

Struntar man i de lagar som gäller så får man ta konsekvenserna.

Eftersom hunden vänder tillbaka till matte, så är den ju inte "utom Kontroll"

Och vad i hela fridens dagar har du träffa för sorts schäfrar ?? Krymplingar ??

Mhm, så om man har sin hund lös så får man skylla sig själv om den blir biten...? Min hund har blivit anfallen 3 gånger under träning på apellplan då hon var lös, men då är det mitt fel...?

Och det stod inte om hunden sprang 30 centimeter eller 30 meter... Fågelhundar är inte så fasligt snabba som du tycks tro...

//E - som rent ut sagt skiter i "kontroll" i detta läget, det var den andra hunden som var utom kontroll...

Men vad fan, nog ska man kunna gå med lydig hund lös utan att bli attackerad av rymlingar.

Du glömde "....i marker där det finns vilt". Det finns inte vilt i alla skogsdungar, definitivt inte i min stadsskog där det ränner joggare och annat till höger och vänster.

Ja, akta dig du. Om du kör för fort och jag prejar ner dig i diket för att komma om så får du skylla dig själv. Du bröt ju mot lagen..... eller? :smirk:

Point taken :smirk:

Är så trött på detta tjat om "koppeltvång" när det inte ens finns...

Har massa tjat på klubben också om detta, av de som äger hundar som är mätbart aggressiva för det mesta... Själv vägrar jag koppla mina jyckar om de inte har munkorg på sina, vad hjälper det om mina är kopplade och står bredvid mig när deras bestar sliter sig och ska ha en lagom middag...?

Pffs, koppel är bara löjligt... Om man uppfostrar jycken i stället så slipper man ha såna problem med andra. :angel:

//E, irriterad :o

Tror inte att ett koppel haft någon betydelse eftersom det var den andra hunden som gick till anfall. Är helt övertygad att en sådan jycke inte bryr sig om ett koppel.
Sen som så många andra redan skrivit, man kan visst ha sin hund lös även under sommartid bara man kan kontrollera den.
Med min förra hund ägde jag inte ens ett koppel, han var alltid lös och gick aldrig någonstans. Med min nuvarande är det definitivt koppel som gäller. Alla jyckar är olika.

Jo man skall visst kunna gå med en lydig hund utan att bli angripen av andra hundar.

Men var är logiken i ert resonemang?

Ni är förbannade på att lösdrivande hundar angriper och sedan försvarar ni med näbbar och klor att ha den egna hunden lös :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Att det förekommer lösa hundar är ju precis vad som händer när ni på alla sätt försvarar en slapp hundhållning.

Nu gäller det dessutom en jakthund, alltså en hund som går fort fram. Jag är inte alls säker att den var under full kontroll, då skulle den bara var högst någon meter från föraren, jag tycker inte att det verkar så på ägarens beskrivning.

Läs gärna länken frå Hundsport

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

Det kan faktiskt kosta skjortan att släppa sin hund även om den inte ställt till skada.
Dessutom har vi en tråd här där en nyss fått sin hund skjuten. För något år sedan fick en person sin gråhund skjuten utanför Sorsele.

Är ni beredda att ta sådana smällar?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 000
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund som jag haft i lite drygt ett år nu. Har skrivit om honom förut. Han var 1.5 när han kom till mig. Hade haft...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama