Kanske fel bett?

B

Bellsway

Jag har en häst på 9 år.
Välutbildad och mycket tävlad men har stått ett tag hos förra ägaren pga tidsbrist. Har hållt igång sedan december och tränats bra och tävlar lite.

Hon är ordentligt besiktigad flera ggr utan anmärkningar, nyligen fått tänderna fixade och är skodd :bump:

Problemet är att hon inte riktigt vill arbeta med bettet och är vissa dagar väldigt svår att rida i rätt form. Ibland är hon bara stum, känns som att hon ibland tar bettet och slänger med huvudet.
Hon rids idag på ett tredelat mässingbett med fasta ringar.
Jag vet att man helst ska byta bett varannan dag.

Vilket bett hade ni rekommenderat till en stor, stark och envis häst som inte riktigt accepterar bettet?


Vill tillägga att jag även har välutprovad sadel av mycket hög kvalitet samt rider för duktiga tränare :idea:
 
Sv: Kanske fel bett?

Vad säger din tränare då? Denne borde väl ha någon idé om vad som kan funka?

Testat ett rakt odelat bett? Kanske med fasta ringar? Vissa hästar avskyr att bettet rör sig i munnen utan vill ha ett som är rakt, stelt och rör sig så lite som möjligt.
 
Sv: Kanske fel bett?

Nej vi har inte diskuterat bett överhuvudtaget faktiskt.

Har fasta ringar idag!
 
Sv: Kanske fel bett?

Börja med att testa alla basic bett. Rakt, tvådelat, rörliga ringar, utan rörliga, tjocka, smala, syntet.
 
Sv: Kanske fel bett?

Låna olika bett av vänner då du prövar, så slipper du lägga ner en massa hundringar på det! Vissa hästar gillar inte ens bett alls, pröva bettlöst? ;)
 
Sv: Kanske fel bett?

På Hööks har jag för mig att man kan låna bett för provning mot en depositionssumma. Min extremt bettkänsliga häst accepterar bara PeeWee-bett, allt annat är skräp tycker han och står och gapar till och med innan uppsittning.
 
Sv: Kanske fel bett?

Nej vi har inte diskuterat bett överhuvudtaget faktiskt.

Har fasta ringar idag!


Håller med iNHALE. Fråg din tränare, som sett er som ekipage.

Annars är det väl bara att låna på sig lite bett och prova. Rakt, tvådelat, och tredelat tränsbett är bra att börja med. Med fasta ringar, eller rörliga. Även två- eller tredelad bridong kan vara idé att testa.

Många hästar gillar smalare bett som inte tar så mycket plats i munnen. Andra vill ha tyngre, grövre, bett. Det är jättesvårt att komma med praktiska förslag utan att veta hur den ser ut i munnen, och hur den fungerar i ridningen.

Det kan också vara bra att ha ett bettlöst alternativ, hackamore eller sidepull. Har du testat någon sådan variant? Vissa hästar fungerar väldigt bra på bettlöst.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp