kanske fång?

L

lala

min medryttar häst har varit halt ett tag , men för en vecka sedan var han frisk och jag kunde rida honom utan problem. Men kontaktade ägaren mig och sa att han är halt igen och hon tror att det kanske är fång.
Han har innan gått på lösdrift i en stor hage, men nu får han gå på ridbanan och äter bara hö så ska vi se om det blir bättre. Men om det är fång, vad kan jag göra för att hjälpa hästen?
Jag kan ju inte ge honom något special foder eller så eftersom det inte är min häst, men finns det inget annat man kan göra för att han ska bli frisk och glad?

Sv: kanske fång?

jo men det är ju inte min häst. jag vill veta vad jag kan göra för att hjälpa hästen. kanske han blir piggare av små promenader? massage? småsaker jag kan göra?!

Om det är fång lär hästen inte bli piggare av något du har nämnt. En häst med fång MÅSTE få veterinärvård!!

Är det fång MÅSTE hästen ha medicin omgående för att minska smärtan o få bot på inflammationen. Hästen kommer inte att bli bra av att gå i ridbanan o äta hö, man måste häva inflammationen oxå

Även om det inte skulle vara fång, för det finns ju mycket annat som kan utlösa smärta och hälta, så bör man definitivt tillkalla veterinär.

Hästen har ju uppenbarligen något problem som inte vill ge sig och då måste man ta reda på vad det är. Jag tycker du ska prata med ägaren om att det bästa är att tillkalla veterinär. :)

En stallkompis häst hade liknande symtom, dvs hälta som försvann vid vila och som sedan återkom igen vid igångsättning. I det fallet var det kotledsinflammation och inte fång som de först fruktade.

Tillkalla veterinär alltså :)

Hur går den och hur står den? Har den dubbel islag när den går? Verkar den ömfotad? Eller är den rätt och slätt halt och på vilka ben?

Det enda du kan göra är att få ägaren att ringa efter veterinär. Så hästen får rätt vård.

När min häst fick fång visade det sig först i form av knapp hälta och stelhet i ett bakben. Det försvann ett par dagar men kom tillbaka. Han hade rotation på alla hovar men visade väldigt små symtom första tiden. Man vet aldrig hur illa det är förrän man röntgat hovarna.

Du kan inte höja hätens välmående med promenader eller massage, han måste få veterinärvård! Få ägaren att förstå det. Det man kan göra i det akuta stadiet är att ta bort allt foder (framförallt kraftfoder), kyla hovarna, ge tex. Proviva för att stabilisera magen och ställa hästen på en spån- eller sandbädd (sand ute då). Men om det har gått ett tag måste veterinären få ta tag i det.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur