Kanske en dum fråga

Glamoroza ox

Trådstartare
Är det någon skillnad på sån jäst man ger hästar & sådan man använder när man bakar?
Vad är skillnaden isåfall?

Om man inget frågar får man inget veta ;)

Sv: Kanske en dum fråga

Det beror på varför du ska ge den till hästen.
Det finns foderjäst som man ger vad jag har förstått för att den innehåller mkt B-vitaminer. Sedan kan man ge vanlig bakjäst för att stabilisera tarmfloran. Jag ger bakjäst till mina hästar. Det är de gula pkt som man köper i en vanlig livsmedelsaffär.
(Det finns inga dumma frågor... bara dumma svar. Jag håller med dig man måste fråga för att få veta. Det gör jag)

Ja, det är skillnad. Största skillnaden är jästsvamparna somi foderjäst är avdödade. Bakjäst innehåller levande jästsvampar som är det som är vetenskapligt bevisat att det kan hjälpa en dålig mage.

Foderjäst innehåller som Forest Autumn skriver mycket b-vitaminer och även en hel del andra näringsämnen. Bra för mage, hovar och päls.

*KL*

Foderjäst vet jag innehåller B-vit.
Har fodrat hästarna med det förr.
Var mest bara nyfiken på om det kanske var samma sak, foder- & bakjäst (antar ju att det skulle bli mycket dyrare att köpa bakjäst om man skulle ha samma mängd)
Torrjäst, sån man häller i mjölet när man bakar, är de oxå avdödade?

När/om ni fodrar med bakjäst, hur ger ni det då?
löser upp det el. smular ni bara ner det i fodret?

Det luktar ju :devil: så jag själv skulle ju inte äta det om jag var häst ;)

Torrjäst innehåller inte avdödade jästsvampar. Om den gjorde det skulle degen inte jäsa. Själv har jag smular ner bakjästen i fodret när jag gett. Ingen av mina pållar har haft det minsta emot att äta det.

Och ja, skulle du ge bakjäst för att få samma mängd vitaminer som i foderjäst blir det nog dyrt, tror jag.

På tal om dumma frågor. Vad är foderjäst egentligen om man jämför med bakjäst om man bortser från levande jästsvampar. Är det egentligen samma sak? jag vet inte alls.

Intressanta frågor du ställer. Blev nyfiken och googlade. Fick då inget entydigt svar vad gäller skillnad. Hittar på ett ställe att foderjäst är en restprodukt från bryggerinäringen. Den utvinns i detta fall efter öltillverkning. Dessutom innehåller den då extra tillsatser av vitaminer och mineraler.

Hittar på ett ställe att foderjäst är en restprodukt från bryggerinäringen. Den utvinns i detta fall efter öltillverkning. Dessutom innehåller den då extra tillsatser av vitaminer och mineraler.

Det är alltså det som blir kvar efter öltillverkningen? Det är kanske därför jästsvamparna är döda? Undrar vad bakjäst är egentligen. jag kan inte någonting om detta.

Förmodligen därför de är döda. Kom jag också fram till. Mitt googlande förde mig till detta. Blir expert på saker genom det här.

Typ av svamp, väldigt liten, som trivs i en temperatur på kring 37 grader och som gillar att vara omgiven av socker och näringsämnen. Under dessa förutsättningar, när gynnaren trivs, så påbörjas en jäsningsprocess vilket innebär att svampen omvandlar ämnena i sin omgivning till alkohol och koldioxid.

I sverige odlas mängder av bakjäst på Jästbolaget http://www.jastbolaget.se i två parallella produktionsled, ett för vanlig jäst och en typ anpassas för söta degar. Några få milligram jästsvamp växer ofattbart snabbt till 150 ton på en vecka. I jästfabriken "äter" jästsvampen en näringslösning av betsockermelass, ammoniak, fosforsyra, magnesiumsulfat och vitaminet biotin. Innan jästen lämnar fabriken reduceras vätskan så att den får den karäktäristiska konsistensen. http://www.jastbolaget.se/kronjast_bla.jpg

H

Jag har ett par tre jästförpackningar i kylen som gick ut i mars-april (min baklust lämnade mig:o) tror ni det kan vara något för kyppisarna (höns) att få?
De kanske blir superglansiga och fina ;):D

Min dator ville inte släppa in mig på jästbolaget :(

Ingen aning om höns kan äta jäst. Skulle nog inte ge gammal jäst. Kan ju tänkas att den blir dålig.

Inget fel på din dator. Det verkar inte gå att komma in på deras hemsida. Min dator säger att man kan inte hitta denna.

Liknande trådar

Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
476
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 327
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka