Kanske en dum fråga!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
T

timmona

Oerfaren som man är så undrar man en massa saker. Är det vanligt att stona kan bli lösa i magen när det börjar närma sig fölning.

Går hon i en gräshage med lite gräs och gräver i jorden för att hitta rötter så kan det bli lös avföring som resultat.
Någon annan orsak vet jag inte.

Ja det gör hon, men det har hon gjort i tre veckor. Men i och för sig så har kanske gräset blivit lite kraftigare. Tack för svaret nu blev jag lite klokare.

Det har inte mina ston varit trots t.ex kli & betfor i foderstaten och gräset i hagarna, de skiter normala pluttar.. fast mindre mängd och istället mkt oftare, så skottkärran fylls normalt! :D

Inte extremt lösa alltså. Men inga regelrätta pluttar heller.

Shady har också alltid fått både betfor och kli innan men jämt blivit något lösare i sluttampen, när det trycker på som mest.

Kan ju givetvis vara individuellt bland stona av ngn anledning, men inget jag sett på olika raser här hos mig!

Det borde vara logiskt att de ska bli lösare för att underlätta tarmpassagen då det är trångt på sluttampen, vilket ju då också motverkar förstoppning efter fölningen.. jag får nog öka klimängden hädanefter inför fölningen. :)

jag får nog öka klimängden hädanefter inför fölningen

:o Shady får varken kli eller betfor under denna dräcktighet. Fick inte ihop en foderstat med det. Utan nu får hon kross havre, krafft groov och korn kross. Ja sedan mineraler och den biten.

Det låter troligt. Mitt sto har blivit lösare i magen nu den sista tiden trots att hon varken får kli/betfor eller går i gräshage.

Skumt =att mina inte blir lösa innan fölningen trots kli & betfor :D

Visserligen får de inga jättemängder, men ändå! Däremot gör jag alltid iordning en kligröt och blandar med betfor som första mål efter fölningen vilket sätter sprutt på magen ganska snabbt, så ingen har haft tillstymmelse till förstoppning :)

Jag ger inte kli till mitt sto utan hon får havre,kraft grov, linfrökaka, fibergi bas + betfor

Ok, då fattar jag vad du menar. Men förmodligen är det väl generellt från sto till sto kan jag tänka mig.

Sedan kanske storleken och trycket har betydelse också.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 439
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben