Kanske en dum fråga men...

S

soma

Jag var hos läkaren i dag och fick penecillin - har lunginflammation mykoplasma... Valpen har börjat hosta och rossla... och jag antog då först att han måste ha fått kennelhosta eftersom det går nu. Men sen läste jag information på nätet om att hundar kan smittas just av Mykoplasmaorganismen... kan det vara så att jag har smittat valpen med min Mykoplasma? Han har ingen feber, är pigg som vanligt, men är lite täppt i luftrören och har hostat enstaka gånger...
Ska självklart ringa vet. i morgon, men tänkte att någon här kanske har koll? ;)

Sv: Kanske en dum fråga men...

Hmm, ingen aning. Men de flesta sjukdomarna smittar väl inte mällan hund o männsika. Vad sa veterinären ?

De hade ingen tid idag så jag fick tid att komma in i morgon kl 14 och eftersom valpen inte verkar må dåligt, ingen feber osv så funkar väl det... jag är ändå bara hemma och är sjuk så vi sover mest framför soffan.

Hon jag pratade med på djurkliniken tyckte inte symptomen lät som kennelhosta och det var därför hon ville att vi skulle komma så att vetrinären kunde lyssna och ev röntga. Hon sa att forskarna fortfarande var oeniga om det smittar mellan hund och människa, men jag fick inte riktigt något bra svar just om Mykoplasman... Ska bli spännande i morgon. Om han också har Mykoplasma så måste vi ju ha smittat varandra på något sett... för hur stor är chansen att vi båda skulle ha hämtat upp bakterien samtidigt fast på olika ställen... Fortsättning följer!

Idag var jag hos vetrinären... märkte redan på morgonen att Wilton var mycket lättare i andningen så jag misstänkte att det inte var något, men åkte dit i alla fall.

Vetrinären lyssnade och konstaterade att han har någon slags förkylningsvirus som sitter i nosen... Lite röd i svalget, men inget hördes på lunger och ingen kennelhosta!!! :bow::bow::bow:
Och ingen mykoplasma heller trodde vetten... men vi tog inga test förstås... Det blir ytterligare några lugna dagar hemma och på tomten och sen hoppas vi att vi är friska nästa vecka!

Men jag frågade såklart om Mykoplasman och hon sa att den organismen kan gå till hundar, men att det var väldigt ovanligt. Däremot är det tydligen vanligt att råttor bär på Mykoplasma...

Inte så mycket klokare blev jag, men lite! Trevlig helg till er alla!

såvitt jag vet så är det så att de flesta råttor bär på mycoplasma. Och sjukdommen bryter ut vid tex förkylning, även marsvin bär på myco fast det är extremt ovanligt att det bryter ut på dom. Det kan gå mellan marsvin och råttor tex. Kanske kan det smitta till hundar med? fast det borde vara ovanligt på hundar

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 137
Senast: Luff
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 088
Hundhälsa Har senaste veckorna funderat lite över vår hunds mat- och sömnklocka. Hon blev 10 månader häromdagen (vallhundsras) och har sedan...
Svar
7
· Visningar
3 861
Senast: Sleepan
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 056
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025