kanske borde jag ge upp nu?

Beppo

Trådstartare
Vet inte om jag placerat denna tråd rätt...om inte så får moderator flytta den. Kände att jag behöver prata av mig lite för nu vet jag varken ut eller in.

Skrev tidigare här på gnägg om min travarkille som under de två år jag haft honom haft väldiga problem med ryggen och varit stel som en pinne. har inte kunant rida kontinuerligt utan endast i etapper då han känts frisk för att sedan efter några veckor låta honom vila pga ryggsmärtor och stressat beteende där hela hästen verkligen skrikit ut att "det gör ont" Efter turer till mälarkliniken med diagnosen hälta på alla fyra ben och behandling med penecilin, injektion av inflamationshämmande och senare kiropraktorbehandlingar som efter mycket om och men gjorde honom så pass frisk att han gick att arbetas kände jag mig lugn igen. Nu skulle min älskade Pysen bli bra. kunde rida hela sommaren med undantag för lite sommarvila pga av mitt jobb som tog mycket tid i anspråk men jag kände att vi började komma någon vart igen...kändes hoppfullt. MEN så kom dråpslaget igen nu i veckan. pålle har blivit mer och mer stressad...fortfarande gosig men det märks att nått är fel. Han är öm i ryggen, svullen vid muskelfästena vid manken och reagerar nedåt ryggen. har täcken på för att han ska få värme men det tycks inte hjälpa...masserar dagligen för att få igång blodcirkulationen på honom och arbetar på marken för att aktivera honom... tror inte det har med sadeln att göra...rider i en bomlös som sitter mkt bra på honom och han reagerar inte alls på sadeln så som han gjort med bomsadlar.

vad kan det vara? känner mig aldeles förtvivlad! Jag har under dessa två år lagt ut tusentals kronor på olika behandlingar, equiterapefter, massörer, oljor, täcken, kiropraktorer och veterinärer...

ska jag fortsätta kämpa för hästen jag älskar eller måste jag inse fakta...det kommer aldrig att bli någon ridhäst av min travarkille. Ska jag låta honom gå vidare, köpa mig en ny häst jag kan utvecklas med ?

vet varken ut eller in....

Senast ändrad:
Sv: kanske borde jag ge upp nu?

Hej,
lider verkligen med dig...
Men jag tycker inte att du ska ge upp!!
Inte när du verkar ha gett dig fasiken på att få reda på vad det verkligen är för fel!!

Är han röntgad (ben, rygg&bäcken)?
Har du varit hos samma Vet. el. hos olika?
Vad berodde hältan på? Ledinflammation?
Många frågor har jag!

Var det kotor och leder som han reagerade på då som blev behandlade? Eller satt det i hovarna? Hittades grundorsaken?

Vad äter/har hästen ätit, skillnader på fodret när han är dålig/friskare?

Elichioskollad, ätit ekollon?

Vet ju ej vad du gjort för förändringar, hur ni tränat m.m. eller vad som har kollats upp.

MVH/

Nej jag har inte röntagat honom... har problem med lastning dessutom så jag har svårt att ta mig till vet...var jättejobbigt för både häst och mig att åka till mälarkliniken i januari.

Hältan kom av snedheten i kors och bäcken samt av ryggontet. Någon ledinflamation upptäcktes itne...

enligt kiropraktorn var grundorsken snedhet i bäcken och kors så som jag skrev tidigare. Han hade även en del låsningar längs med ryggraden. ha rinte funderat över om det kan sitta i hovarna...

Tror itne det är foderrelaterat...får noggrant uträknad foderstat och jag märker ignen skillnad vid foderbyte...får heller itne i sig ekollon...hagen är fri från sådana.

Elichioskollad = nej...

inte ändrat träning eller ridning under det senaste året..t.agit det väldigt lugnt med honom pga ryggen då...

Det kan ju vara värt att ta ett Elichiostest. Det KAN komma från hovarna om han under längre tid gott och felbelastat p.g.a. av dålig skoning/verkning utifrån vad han skulle behöva för sin kropp. (Inte helt ovanligt)

Det kan även bero på fodret även om den är uträknad efter konstens regler så kanske han inte riktigt tål det han får alt. att han inte kan göra sig av med fodret utan att det s.a.s läcker ut till musklerna och gör honom "ont". Om han inte har ätit lika mkt. eller inte alls av det fodret under sommaren men får tillbaks det nu så skulle det vara anledning nog för mig att kolla upp också. (Inte heller helt ovanligt)

Har träffat på båda varanterna flertalet gånger, men detta kanske man inte tänker på.

Skulle det bero helt på din ridning och träning så borde det ju inte fungerat i somras.

MVH/

Senast ändrad:

Hej... Så himla jobbigt för dig att din pålle inte är fräsch... :crazy:
Nu kanske jag inte låter så uppiggande, men om hästen har ont och inte blir frisk hade jag gett upp... Det tar så mycket tid, energi och pengar att ha en häst, särskilt en som är sjuk. Mocka, betala och pendla till veterinären är INTE kul. Jag skulle hellre lagt min tid på en frisk häst att utvecklas med... Även om det känns och låter hårt så tycker jag inte att det är något fel att "ge upp" med skadehästar, om de inte håller till det man ska göra blir det inte roligt för någon...
Även om man älskar och saknar sin vän så fäster man sig vid nästa häst också, och livet går vidare....

Det där med hovarna har jag funderat en hel del kring och det är kanske inte omöjligt att det har något med saken att göra. Ska höra med min nya hovslagare på måndag vad hon tror...

har inte ändrat foderstaten i samma veva som pysen började få ont igen...kan inte minnas att jag gjort så de tidigare gånger han haft ont heller. han har alltid fått korn samt betfor och lusern även under de tider som han varit bra i ryggen....

har börjat tänka mer och mer i dina banor.. det har varit så mycket blod, svett och tårar att jag blir tokig. min tränare har undrat många gånger hur jag står ut och varför ajg fortsätter kämpa...kanske har du rätt...kanske har jag kämpat tillräckligt. Ska ge honom en chans med kiropraktorbehandling igen...sen får vi se... känns bara så otroligt jobbigt för jag älskar verkligen den hästen!

Ingen orsak till problem är omöjlig, det är bara omöligt att se dem ibland ;)

Man skall följa sin känlsa att när man har gjort allt man själv är kapabel till och när det börjar bli mer betungande än det är roligt att åka till sin häst trots sjukdomar eller när hästen börjar visa att det inte är kul längre. Då är det dags att börja släppa taget och fundera så som du gjort och det är utan att ha dåligt samvete tycker jag.

Själv höll jag på som längst i fyra år med samma grabb, troligen hade jag fortsatt om det hade varit möjligt några år till trots att jag hade börjat misströsta, men han visade så tydligt när han tappade viljan själv och då fick han gå. Ganska exakt ett år sedan.

MVH/

Kollade ni någon gång att hästen inte hade Kissing Spines? Låter ju mycket mystiskt med hältor och ryggont nu när bäckenet är fixat och allt borde vara bra. Jag skulle nog pina mig iväg till kliniken igen och röntga hästen map KS och andra defekter samt ta ett blodprov map Erlichios och Borrelia. Hoppas att din häst blir bra!

jo men det är verkligen svårt! älskar verkligen den här hästen...

nej det kollades inte... har en massör som ahft en häst med kissing spines och hon känner itne igen symtomen... Pys är inte halt nu utan endast ont i ryggen. men vem vet...hältan kanske kommer tillbaka...

har rådfrågat veterinär idag och ska kontakta ultuna och en veterinär där som har startat ett projekt angående hästryggar och skador där. känns på något sätt som om jag har gett upp...tänker itne utsätta honom för någon stress eller mer smärta...i nuläget lutar det åt att han får somna in....kanske är det bäst för honom.

kan han inte gå och skrota i en hage då? eller han är så pass dålig att han lider även om han inte anstränger sig?

att skrota i hagen är inget alternativ för honom...han mår dåligt av att itne få jobba eftersom han älskar att få stimulans. tror han skulle må sämre av att gå i hage...dessutom har han ont i ryggen...sjunker en decimeter vid beröring

Var har han ont? Hela ryggen, delar av den eller på ett specifikt ställe och i så fall var?

han ahr ont vid manken...en liten bit ner...är väldigt svullen på båda sidor och varm. reagerar även för tryck lite längre ned fast lindrigare. har även humörändringar...ser väldigt trött ut...livsgnistan har försvunnit. symptomen är det samma som sist...går bara och väntar på den efterföljande hältan

Senast ändrad:

Hur länge har det varit så, när upptäckte du det, har du kollat din sadel. Jag vet sen dina tidigare inlägg vad du har för sadel, men attans nog så låter det som om han är tryckt av den. Det kan skapas en inflammation i området, pga trycket som sen sprider sig neråt.

Har upplevt några hästar med detta, som fick antiinflammatoriskt medel och en vila tyvärr också en ny sadel sen var det borta.

usch, jag blir så ledsen för din och Pys skull :(
jag trodde han skulle fortsätta må bra.
jag tänkte på er när du hade åkt från stallet idag..
svårt att ge råd, jag kan inte ens föreställa mig vad jag skulle ta mig till om Evelyn skulle få ont..man vill ju alltid det bästa för ens älskade häst..och man vill att dom ska må bra och vara lyckliga. så om Pysen har ont är det kanske bäst för honom att få somna in. :cry:

*tröstkramar*

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 566
Senast: Jate Volim
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka