Kanske betäcka i år, vilken hingst till Magini sto?

Sv: Kanske betäcka i år, vilken hingst till Magini sto?

sedan kan jag inte låta bli att fundera på om han inte fått en del ston där ägaren önskat en svart avkomma med strumpor och bukfläck?

..men detta är bara en gissning utan närmare undersökning av fakta..
U

Jag tror på samma teori som du! När jag var yngre skulle jag också valt honom pga färgen! Idag vet jag tyvärr bättre och skulle aldrig betäcka med en hingst som inte har visat upp något med undatag för nygodkända. Marwin har ändå funnits i aveln några år och vad har han lämnat? Inget märkvärdigt. det finns en hel drös hingstar som är betydligt bättre som inte kostar massor om det är priset ts är orolig för.

nej, min åsikt är iallafall att även om man tänkt behålla avkomman själv eller inte så ska man välja en bra hingst till sitt sto. inte backa aveln ytterligare ett steg.

ts vore kul att veta VARFÖR du tycker att marwin väger upp ditt sto. vilka fördelar har han som ditt sto saknar och vilka nackdelar har ditt sto?

ts vore kul att veta VARFÖR du tycker att marwin väger upp ditt sto. vilka fördelar har han som ditt sto saknar och vilka nackdelar har ditt sto?

Jag tror att jag skrev om det tidigare, om inte.. Mitt sto har ganska mycket temprament, är något parralellförskjuten i sina framknän, och så vill jag inte lägga på en hingst som är mindre än hennes 163cm. Detta tycker jag att Marwin verkar komplettera upp. Han lämnar bra ben, bra psyke och medelhöjd på avkommorna, har jag fel?

Samt att han betäcker naturligt, vilket jag har kommit fram till att jag vill ha, och han har hög dräktighetsprocent, är inte svindyr, och står inom en radie av 20 mil. Har ni några andra förslag på någon hingst som uppfyller detta?

Om jag läser hans blup rätt här så borde han ha ett benblup på 88. Ganska lågt blup just på benen (medelhästen har ca 100 i blup)
http://www.blup.se/sv-SE/horses/5131-marwin
Lite på skoj så kan vi ta den fantastiske Masters benblup, han rekomenderas att användas på välbenade ston, och han har ett benblup på 87.
Jag vet inte vilken hingst som ligger högst på benen men jag vet att Feliciano ligger på 127 och Briar på 125, mest som en referens eftersom du anger benen som en anledning till hingstvalet.
U

Jag tror att jag skrev om det tidigare, om inte.. Mitt sto har ganska mycket temprament, är något parralellförskjuten i sina framknän, och så vill jag inte lägga på en hingst som är mindre än hennes 163cm. Detta tycker jag att Marwin verkar komplettera upp. Han lämnar bra ben, bra psyke och medelhöjd på avkommorna, har jag fel?
Samt att han betäcker naturligt, vilket jag har kommit fram till att jag vill ha, och han har hög dräktighetsprocent, är inte svindyr, och står inom en radie av 20 mil. Har ni några andra förslag på någon hingst som uppfyller detta?

din drömhingst?
- stabilt temperament
- nedärva bra ben
- nedärva större avkomma än genomsnittshingsten
- gärna naturlig betäckning
- bra pris

Visst blir det lite billigare med naturlig betäckning, men själva semineringen är inte så himla dyr egentligen, framförallt inte om du jämför med vad det kommer att kosta dig att föda upp en avkomma totalt. Vet inte om det borde väga så tungt att det var värt att välja en hingst som inte har så stora chanser att lämna en avkomma som är bättre än stoet. Och framförallt så tycker jag du ska ta en funderare på om du inte ska vänta med att betäcka om du inte har råd att använda en hingst som anses lämplig för avel.
Vad är ditt max? Vad får hingsten kosta?
Nu ska jag erkänna att jag var ganska frånvarande på geografilekrtionerna i mellanstadiet och har inte koll på vilka hingstar som står stationerade i Västmanland(för att slippa frakten), men kan du tänka dig semin så finns det mycket att välja mellan. Men visst borde det finnas godkända hingst, om så än på semin i närheten av var du bor?
U

*kl*

Till ts:

Varför ta en hingst till ditt sto(som har bra stam) som BEVISLIGEN inte lämpar sig för avel då han står på vänt?
Visst kan han ha lämnat några bra hästar men överlag är det såna som inte gynnar avlen.
Lyckoträffar kan alla få...

Kompletterar Marwin ditt sto exteriört och i det stora hela?
Släng in en bild så kan man se.

Sen säger du att du vill ha en dressyrhingst vilket Marwin inte är.

Varför avla på en hingst bara för att han är billig och står på naturlig när det finns seminhingstar som inte kostar så mycket mer?
Billiga hingstar finns det gott om, hingstar som dessutom är mycket bättre än Marwin, vrf ta det sämsta alternativet?
Har du överhuvudtaget kollat på någon annan hingst?

Visst är Marwin fin, det tycker jag också.
Men som avelshingst är han inte värd något.

nu har jag inte årets katalog framför mig men förra året fanns looping i knivsta. Jag hade hellre betäckt mitt sto med looping än med marwin om jag fick välja!

Looping är 169 så lite höjd lämnar han förhoppningsvis. Han har väl inte lämnat så många märkvärdiga hästar men det har å andra sidan inte marwin heller gjort. Min förra tränare tävlade looping som ung och hade bara possitivt att säga om hans temperament. Jag har själv inte träffat hingsten men har sett många hästar med trevlig skalle efter honom. Dessutom blev han A premierad här om året! Till skillnad från marwin som blivit sänkt, bara det säger en del...
Han kostar inte så förskräckligt mycket.

I samma krokar har du även szkopul om han inte flyttat. ligger ungefär lika i pris och betäcker normalt. fått 10 på typ och är svart om det nu är färgen du vill åt så är han ett bra alternativ. Har inte så mycket annars att säga om hingsten då han inte tillhör min favorit men det gör ju å andra sidan inte marwin heller. Sett några szkopul avkommor, lite varierat resultat i skalle och typ men mycket beror nog på stomaterialet.

Fler hingstar som stått i närheten ex på asköstuteri i västerås är san brasil, acacio, careful, carland, carte d´or, manhattan, quin, silvano mfl

de flesta betäcker ju inte naturligt men som någon ovan sa så är det inte någon större skillnad i pris alla gånger. Dessutom mer hygieniskt med icke naturlig betäckning då detta görs på klinik, mindre skaderisk för stoet också!

Looping är en kanon hingst!
Och ja han står på Gurresta i Knivsta, har hög dräktighet lämnar korrekta avkommor av god typ med mycket trevligt psyke.
Inte särskilt dyr.

Annars är Szkopul en jättefin hingst som nog kan komplettera ditt sto.

"kl"
Vilken hingst som man väljer handlar till slut om tycke o smak. Det spelar ingen roll vilken hingst som man väljer, det kommer alltid finnas de som tycker att man gör fel val. Det är bara att läsa den här tråden. Det bästa är nog att inte gå in o lägga in en sådan här tråd. Sen tycker jag att det är ganska intressant hur man kan rekommendera en hingst till ett sto som man inte sett, utan bara vet stammen på.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 910
Senast: Kisseninan
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 875
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 524
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka