Kanske betäcka i år, vilken hingst till Magini sto?

Sv: Kanske betäcka i år, vilken hingst till Magini sto?

jo visst är han maffig.. trodde han skulle vara smäckrare.. men han är ju lite till åren och rids mest dressyr.. .. de lite mera slimade bilderna är från hans ungdoms tid *ler*
Jag vart bara glatt överaskad då jag älskar lite maffigare hästar.. det ska vara massa liksom.
enligt mig så får din bebis i så fall bästa tänkbara stam.. magin- marwin.. oj oj.. Maraton är min absoluta favorit hingst.. och marwin har jag verkligen fastnat för.
om min granne skulle höra stammen på din (förhoppningsvis blivande) bebis så har du en köpare på stört. om det skulle bli ett sto föl det vill säga.. hon älskar marwin (hon som haft en marwin avkomma) och planerade att betäcka sitt sto med magini (dock blir hon inte betäckt i år).

hursom.. med magini som morfar och marwin som pappa så kan det inte bli fel.. hi hi

marwinharvey169.jpg

:eek:vilken hemsk rygg och bakdel!!

Ts exakt vad är det du uppskattar så mycket med marwin? jag skulle absolut valt en annan hingst som nedärver bättre. vill man inte få fram en så bra avkomma som möjligt så kanske man inte bör betäcka, det finns en anledning till att hingsten blivit sänkt och det är inte för få avkommor!

anledningen till att jag betäckt med marwin är att jag träffat flera otroligt vackra och trevliga avkommor efter honom. ville ha en hingst med bra huvud, vilket han är känd att medärva. smaken är som baken.. alla måste vi få tycka olika... annars vore hästsporten otroligt tråkig!

en sak till.. marwin har faktiskt höjt sin blup i år!!

Snacka om överbyggd...:crazy:

Ts exakt vad är det du uppskattar så mycket med marwin? jag skulle absolut valt en annan hingst som nedärver bättre. vill man inte få fram en så bra avkomma som möjligt så kanske man inte bör betäcka, det finns en anledning till att hingsten blivit sänkt och det är inte för få avkommor!

Jag håller med helt!
Vill man bara ha en medelmåtta så kan man likagärna köpa en av alla de som redan finns efter icke godkända hingstar och sämre ston..

Och den ryggen/bakdelen såg inte det minsta rolig ut.. :crazy:

han väldig överbyggd ja. men han är ingen ungdom längre.. varken han bak eller rygg ser ut så där egentligen. tråkigt att ni absolut måste tracka ner på en hingst bara för att just NI inte gillar den.

arwin.jpg

som individ är det inget större fel på honom men som avelsindivid passar han inte enligt mitt tycke. Det finns en hel drös hingstar som både presterat bättre, ser bättre ut, rör sig bättre och har lämnat betydligt bättre avkommor! Men sånna kostar ju mera, men man får vad man betalar för!

som individ är det inget större fel på honom men som avelsindivid passar han inte enligt mitt tycke. Det finns en hel drös hingstar som både presterat bättre, ser bättre ut, rör sig bättre och har lämnat betydligt bättre avkommor! Men sånna kostar ju mera, men man får vad man betalar för!

Håller med där. Det finns alltid någon som är bättre. Frågan är väl vad man själv har för krav. Därifrån får man utgå...

Jag tycker att hans avkommor har blivit trevliga, snygga och rört sig bra, samt att dom har bra huvud. Och jag betäcker för att få fram en så bra avkomma som möjligt, men allt är ju relativt, en bra häst för mig kanske inte är det för dig!
Han ser väldigt överbyggd ut på korten här, men tittar man på den gamla bilden från när han var ung så ser han inte alls så överbyggd ut, och dessutom så kanske han står lite konstigt, tagits ur en konstig vinkel, inte vet jag, och så är han ju till åren kommna nu, börjar väl bli lite svankig här och överbyggd där, men jag tycker hur som helst att det är en trevlig hingst.
Att man får vad vad betalar för är ju inte alltid sant, Marwin har ju lämnat många avkommor som gått bra och vunnit unghästtester osv, vad säger att en avkomma efter honom och mitt sto skulle bli sämre än om jag betäckte med en svindyr hingst?? För mig var det bara positivt att jag upptäckte att Marwin var relativt billig nu, skulle det bli en bättre avkomma om jag väntar tills han går upp i pris igen? Är det verkligen så att ju dyrare hingst desto bättre blir avkomman??

ska du vänta tills han går upp i pris så får du nog vänta förgäves...

helt ovetenskapligt, roade mig med att rotera ännu en hingstbild till dess utgångsläge, tror det blev 3 grader. Ska tillägga att jag inte har något förhållande till Marwin alls:

marwin.jpg

samma bild beskuren med en aning färg där det blev lila efter beskärning:

marwin-1.jpg

Det finns många hingstar som är överbyggda om man tittar efter, många använder roterade bilder för att hästen ser bättre ut vid en snabb titt. Ett tips är att kolla hur nära fram och bakben är underkanten på bilden. Ofta är bakbenen mycket närmare.

U

(jag valde att lämna lite lila för att visa att jag varit inne och fixat m bilden)
U

sedan kan jag inte låta bli att fundera på om han inte fått en del ston där ägaren önskat en svart avkomma med strumpor och bukfläck?

..men detta är bara en gissning utan närmare undersökning av fakta..
U

Har funderat på att betäcka mitt sto, och i så fall så skulle det tidsmässigt passa ganska bra nu. Men då är det den stora frågan vilken hingst! Därför tänkte jag slänga ut frågan här och se vad jag får för intressanta förslag!
Lite om stoet och vad jag vill ha:
7 årigt sto e. Magini ue.Triumf, 163cm hög, mycket bra gång, men med lite temprament. Vill ha en hingst med bra temprament, och bra ben, då mitt sto är något paralellförskjuten i sina framknän.Är dressyrintresserad så gärna en dressyrhingst, samt att den skall så i mellansverige, orkar inte åka land och rike runt, och den ska inte kosta multum att betäcka med...
Så vad tycker ni??:)

Varför inte ta vara på att fölets morfar är elitpremierad och välja en hingst som verkligen visat att han kan nedärva sig? Jag hade inte haft något emot att lägga en hingst som är en multitalang på ett sto e.Magini.
Frågan är om avkomman är för dig själv eller om du vill ha lite bättre utsikter att kunna sälja avkomman om du skulle behöva. Bara lite tankar, inget förslag just nu. Har hon haft föl tidigare?
U

Jag hade tänkt behålla fölet själv, men om det skulle visa sig bli en bättre hopphäst en dressyrhäst så har jag redan en köpare på fölet. Detta kommre att bli hennes första föl. Vi bor i västmanland.
Och visst har han läcker färg, men det är inte därför jag fastnade för honom, lite korkat att välja en hingst enbrat på färgen ;)

jag bor också i västmanland.. om du har nära till sala krokarna så kan du alltid ta en sväng förbi å kolla lite på min lilla ängel efter marwin.

Jag har själv ägt en häst e.Marwin. Ett sto som jag sålde när hon var nyss fyllda sju. Då ade hon inte gjort något mer än att vara grundriden p.g.a min tidsbrist. Idag är hon 8½ och tävlar 120 hoppning med placering i varje klass (nej, jag överdriver inte).

Detta är en mycket trevlig häst med bra skalle men hon är ändock ett sto och har mycket egen vilja och temperament. Utmärkta gångarter hade hon också.

Trots att jag var mycket nöjd med min Marwinavkomma så skulle jag inte välja att betäcka med honom i år helt enkelt för att hans avkommor får gråa papper och det kostar lika mycket att föda upp en bra som en dålig häst och om du blir tvingad att sälja avkomman så får du inte lika bra betalt för en häst med gråa papper, krasst men sant....

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 910
Senast: Kisseninan
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 875
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 524
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka