Kanske betäcka i år, vilken hingst till Magini sto?

Angie

Trådstartare
Har funderat på att betäcka mitt sto, och i så fall så skulle det tidsmässigt passa ganska bra nu. Men då är det den stora frågan vilken hingst! Därför tänkte jag slänga ut frågan här och se vad jag får för intressanta förslag!
Lite om stoet och vad jag vill ha:
7 årigt sto e. Magini ue.Triumf, 163cm hög, mycket bra gång, men med lite temprament. Vill ha en hingst med bra temprament, och bra ben, då mitt sto är något paralellförskjuten i sina framknän.Är dressyrintresserad så gärna en dressyrhingst, samt att den skall så i mellansverige, orkar inte åka land och rike runt, och den ska inte kosta multum att betäcka med...
Så vad tycker ni??:)

Sv: Kanske betäcka i år, vilken hingst till Magini sto?

Hingsten behöver ju inte stå i mellansverige, det är ju bara att seminen beställs till närmaste seminstation. Om du nu vill ha på semin förstås och inte naturlig betäckning för då minskar ju utbudet drastiskt.

Ja, det är sant.. Spelar ingen roll om det är semin, eller naturlig betäckning, med är det naturlig så får hingsten gärna stå i mellansverige så att man inte behöver åka så långt.

En dressyrinriktad hingst som jag fått väldigt trevliga och lätthanterliga avkommor efter är Black Coffee. Han ingår ju i år bland Flyinges hingstar.

Nu har jag nog hittat en fästman åt min tjej :) Tror att det kommer att bli Marwin 942. Vad tror ni om det? Vet att han har fått sänkt värdebokstav, men han har ju lämnat otroligt mycket bra hästar. Vad jag fattar så både bra dressyr och hopphästar, samt att dom blir mycket bra i huvet. Har jag fel?

Men vill du göra en dressyravkomma så är väl inte Marwin bästa allternativet? O sen att han är sänkt, betyder väl just det att han inte lämnat avkommor av tillräckligt hög kvalitet över lag...:confused: Jag skulle nog tänka om lite om det vore mitt sto, speciellt utifrån dina kriterier..

Jag vet inte så mycket om Marwin, men om han har fått sänkt värdebokstav så beror det väl på att han inte har varit tillräckligt framgångsrik i sin nedärvning.
Så klokt att välja en sån hingst då?

Marwin har tydligen fått sänkt värdebokstav p.g.a. att han inte har fått tillräckligt många ston. Han betäcker bara via naturlig betäckning, och det begränsar ju antalet ston ganska kraftigt, detta är vad jag har fått höra. :grin: Men om man kollar på hasn stam så har han ju väldigt fin dressyrstam, och många diplom och 1klass avkommor inom dressyr. Och hoppning oxå så klart...

En hingst blir väl inte sänkt för att den får för lite ston?
Den blir sänkt för att avkommorna (hur få eller många de än är) inte har blivit tillräckligt bra.

Nu har han V och kan komma att få sänkt till C, det vet man väl inte än. Men om han sänks till C så kan väl inte avkomman på gröna papper? Har för mig att det är ngt sådant.

Det finns nog många andra hingstar som fyller dina krav bättre.

Nu kommer jag med lite förslag på hingstar utan att vara ngn expert

Flyinge:
Balettmeister Väldigt trevlig stam. Jag har själv en häst med Brentano som morfar (e fullblod) och han har bra gång och ridbarhet, väldigt snygg också. lägg till weltmeyer på det :love:
Black Coffee
Dionysos
(Donnerhall :love:)
Floresco
Londonderry
Sandakan
Richfield

Som sagt jag är ingen expert men ville bara nämna några hingstar du kan fundera över, finns väl en massa fler..
Och kanske att dessa hingstar inte passar av en eller annan orsak, det låter jag någon annan avgöra.

Men fastna inte vid Marwin, kolla lite mer innan du bestämmer dig!

Fyller på..

Damino
Rubinrot
Roosevelt
Scharmeur
Don Romantic
Hotline
Rush Hour

En hingst blir väl inte sänkt för att den får för lite ston?
Den blir sänkt för att avkommorna (hur få eller många de än är) inte har blivit tillräckligt bra.

Nu har han V och kan komma att få sänkt till C, det vet man väl inte än. Men om han sänks till C så kan väl inte avkomman på gröna papper? Har för mig att det är ngt sådant.

Det finns nog många andra hingstar som fyller dina krav bättre.

Han ger gråa papper både på V och C.
Det stämmer inte att han är sänkt pga litet stoantal utan det beror alltid på att hingsten inte anses ha nedärvt sig tillräckligt bra. Sen kan hingsten vara en av världens bästa i sin gren men nedärver den det inte utan är en "end-product" har den inte i aveln att göra s.a.s

Bra psyke (många men finns undantag så klart) och estetiskt snygga hästar tycker jag om Marwin avkommorna. En bekant har en Marwin, den är tråk-brun men har en jäkla utstrålning, gjorde ett 3års test med 6or och 7or bortsett från en 8a. Däremot hoppar den suveränt under ryttare.

MEN vill du avla en mer dressyrinriktad avkomma så tror jag inte Marwin är det ultimata valet. Magini är ju en hoppstammad hingst med internationella resultat men som lämnat avkommor i int dresyr (Briar) så för att inte blanda hopp och dressyr stammade hingstar för mycket skulle jag valt en hoppstammad hingst som rör sig mycket väl och har placeringar i både dressyr och hoppning kanske.
Nobel kanske?
Avkommorna börjar verkligen visa framfötterna och han verkar nedärva gott temprament som kan behövas ihop med Magini, nu vet jag inte hur ditt sto är men skarp-generna finns ju i henne genom Magini.

Några av mina synpunkter på några redan givna förslag;
Vad gäller Balettmeister, Londonderry (och Floresco?) så finns dessa enbart på fryst sperma vilket blir lite dyrare än AI/TAI.
Sandakan tillhör Sandro-linjen vilken gärna kan lämna skarpt, annars har de god hoppförmåga.

Damino är 3år gammal och därmed helt ny, om ditt sto inte fått föl innan är det "säkrare" att använda en beprövad hingst.
Beprövade hingstar till oprövade ston och tvärtom.

Richfield är en himla vacker och trevlig individ (det lilla jag sett/träffat honom) han verkar nedärva gott psyke men jag tror att han inte ger så stora avkommor, tänke om du vill ha upp storleken.

Jo en hingst kan bli sänkt pågrund av för få ston..

Marwin har tydligen fått sänkt värdebokstav p.g.a. att han inte har fått tillräckligt många ston. Han betäcker bara via naturlig betäckning, och det begränsar ju antalet ston ganska kraftigt, detta är vad jag har fått höra. :grin: Men om man kollar på hasn stam så har han ju väldigt fin dressyrstam, och många diplom och 1klass avkommor inom dressyr. Och hoppning oxå så klart...

Väljer du Marwin får ditt föl grå papper, och kommer ha kvar dem även om han blir höjd igen. Oavsett vilken avkomma du får har den lågt värde i avelsboxen, så ha det i åtanke.
Sedan vet jag att Marwin själv inte direkt är en lugn individ, utan tvärtom har han mycket temperament (inte nödvändigtvis en dålig sak, men han är vaken och lite eldig) och till ditt sto blir det kanske inte så jättebra?

Jag skriver under på att Black Coffee har superfint temperament, han är cool men har ändå en del gnista i sig, och sen rör han sig väldigt bra.
Mitt sto har en Richfield-avkomma som vi själva ej äger, men som uppfödarna är väldigt förtjusta i. Han är vacker, högställd med ett mycket trevligt temperament, och han kommer visas på hingstrådgivningen i höst (han är född -05)
Just för temperamentets skull vore Richfield kanske bra till ditt sto? Sen ska man inte glömma att han har supergångarter också!:idea:

Jag har ett sto föl efter Marwin 942 född 3 maj -08. Massor med utstrålning.. det bara lyser i ögonen hos henne.
Jag var själv upp och hälsade på Marwin när vi körde upp mittsto för betäckning.. urhärlig hingst. SÅ snygg.. å hur trevlig som helst i sitt temprament.
Jag valde Marwin pga min granne och goda vän hade en avkomma efter honom ett tag.. vilken häst säger jag bara. Helt gudomlig att sitta på och ha att göra med. mitt sto är ganska knepig i stitt temprament och valde just därför marwin då jag förstått det som att han medärver sitt goda huvud.
Nu verkar det som om mammas temprament slog igenom dock.. hi hi.. men är man så vacker som hon är så gör det inte så mycket!!!

Mitt tips om du är sugen på Marwin.. åk och titta på honom.. jag lovar att du åker inte hem besviken!!

bilder på min underbara mayan Mystica

http://s305.photobucket.com/albums/nn216/Zettan_photo/Mayan Mystica/

Zettan 1:
Åh, vilken underbar liten varelse :love: . Hon ser jätte fin ut :d.
Har också hört att Marwin ska lämna bra avkommor, trevliga i huvet, snygga att titta på och bra att rida, skönt att du också bekräftar det :).
Ska kanske åka och titta på Marwin innan jag åker ner med mitt sto, det beror på om jag hinner innan hon ska brunsta.. Jag har inte sett Marwin "in live" men har tittat på en massa kort, och jag tror inte att jag kommer att bli besviken när jag ser honom, han ser ju jätte läcker ut! :d.
Våra fölisar kommer alltså bli halvsyskon ;), får hoppas att jag får en som är lika vacker och underbar som din:laugh:.

så du har bestämt dig för Marwin?

Hoppas att flera av Marwins avkommor innan 08 som har gröna papper börjar visa sig så att han kommer upp från väntelistan!

inte för att jag bryr mig så mycket om att Yaya inte får gröna papper.. det är ju inte så att hon får okänd stam.. alla vet ju vem han är.
När jag var å tittade på Marwin så stod det flera marwin fölisar där.. alla med den där speciella glimten i ögat..

Om min lilla dam inte varit så envis så hade hon nog inte överlevt förlossningen, så hon satt fast som ett skruvstäd. men tuff som tusan var hon.. hur pigg som helst!

Kom på att jag har ju lite bilder från när jag var å tittade på honom förra året.. fick dock ingen kanon bild å kvaliten är usel.. men kan vara skoj att se ändå!
:love:

marwinharvey168.jpg

Ja, jag har bestämt mig! Gud va läcker han är :love:
Det gör inte mig heller något att avkomman får gråa papper, resonerar som du, att de flesta vet vilken Marwin är, och som sagt så får ju fölisen inte direkt någon okänd eller dålig stamm direkt-Marwin-Magini ;).
Kul att de andra fölisarna efter Marwin tilltalade dig, har varit ute och tittat på så många hästar som möjligt efter Marwin, men har bara sett några få "in live", men tycker som du, att dom har något lite extra!
Har du några mer kort på han?? Han ser riktigt maffig ut ju, mer än vad jag har sett dom andra på korten, inget mig emot..

Hoppas för hans skull att han inte behöver vara vänte hingst så länge till, tycker inte riktigt att han förtjänar det :(

Kom på att jag har ju lite bilder från när jag var å tittade på honom förra året.. fick dock ingen kanon bild å kvaliten är usel.. men kan vara skoj att se ändå!
:love:

marwinharvey168.jpg

Men står han väldigt konstigt där eller? Ser ni inte hur ryggen ser ut?
:eek:

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 910
Senast: Kisseninan
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 875
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 524
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka