Kanske anmärkning på vanvård......??????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kanske anmärkning på vanvård......??????

Jag använder just skogsvägar för att låta min hund få springa lös sommartid. De är minst ett par meter breda och folk går, rider och cyklar på dem så det känns försvarbart att min hund får röra sig utan koppel där(naturligtvis kopplar jag upp honom om vi möter någon och han får absolut inte gå någon annanstans än på vägen).

Däremot går jag inte i terrängen med honom okopplad under förbudstid trots att jag också kan stanna honom för uppspringande vilt. Risken är nämligen att han stör marklevande fåglar eller annat småknytt. I den mån vi tränar bruks blir det i lina(personspår), där jag hela tiden har koll på vad han gör, eller i nyss uppvallat område(uppletande) där jag vet precis vad som finns på marken eftersom jag klampat runt där själv.

Nja, i första hand är det polisen som beslutar om förelägganden när det gäller Lagen om tillsyn över hund och katt. Om någon överklagar polisens beslut hamnar man i rätten.

Det är domstol som avgör genom prejudikat.
Detta är ännu inte prövat i rätten så det finns inga prejudikat.
Polisen har därför inget att gå efter mer än Naturvårdsverkets riktlinjer.
Och om Polisen tycker på annat sätt så kan man ju som du skrev överklaga och få saken prövad.
Vilket innebär att det inte är Polisen som bestämmer eller ens vet bäst hur tolkningen skall vara.

Det kanske inte heter riktlinjer?
Men deras tolkning av sina egna regler.
Det som står i förarbetena och på hemsidan.
Och i mailet som ginnies fått.

Det heter säkert riktlinjer, det låter rimligt i alla fall. :)

Jo, men jag tänkte mest på om du hade diarienummer? Mailet som ginnies fick kan ju inte jag läsa ;)

Vad gäller hundars närhet till sin förare under barnkammartiden- och för de som ihärdigt menat det är tillåten med "långt ifrån" bara de är "lydiga och kommer på inkallning" torde svaret från Naturvårdsverket o en av deras rättsjurister personliga bedömning vara intressant läsning och väl värd att ta till sig.

Det beror ju såklart på var man bor och var/hur man tar sig fram i skogen. Men jag undrar vad det spelar för roll om hunden travar 10-15m framför mig på stigen eller om den går 2-3m framför mig på stigen? För om det finns något att störa så stör dom ju oavsett koppel eller ej. Är du med på hur jag menar? Går man däremot rakt ut i skogen utan stigar eller dylikt så förstår jag mer att hunden måste vara nära för att man ska minimera/eliminera risken för att den med sin blotta närvaro ska skrämma vilt.

Jag går alltid på stigar och grusvägar och mina hundar håller sig på dom. Dom tar sig ut en bit för att bajsa dock.

Vad gäller lydnaden på dom så får jag ovilligt erkänna att båda startar vid doft/syn på vilt, men såklart tvärvänder dom när jag vrålar. Dom hinner max 3m. Jag har aldrig sett dom stöta upp något som flyr. Så jag är lite osäker på vad dom startar på när dom får sina ryck... Snarare har jag först sett rå/hare/kanin och sen har hundarna startat på syn och då har jag kunnat stoppa dom i första steget.

Går jag själv med mallen så tvärvänder han när han ser vilt. Han vill ha sin boll :D. För ett tag sedan så stötte 2 hästar en hare ur en hage så att den sprang upp 5-6m framför nosen på mallen. Haren saktade in när den såg oss, men drog sen vidare ut i skogen. Så fort mallen såg haren så stannade han, när haren ökade in i skogen så vände han och kom som ett spjut (utan att jag la mig i öht) och kunde casha in bollen.

Det beror ju såklart på var man bor och var/hur man tar sig fram i skogen. Men jag undrar vad det spelar för roll om hunden travar 10-15m framför mig på stigen eller om den går 2-3m framför mig på stigen? För om det finns något att störa så stör dom ju oavsett koppel eller ej. Är du med på hur jag menar? Går man däremot rakt ut i skogen utan stigar eller dylikt så förstår jag mer att hunden måste vara nära för att man ska minimera/eliminera risken för att den med sin blotta närvaro ska skrämma vilt.

Jag går alltid på stigar och grusvägar och mina hundar håller sig på dom. Dom tar sig ut en bit för att bajsa dock.
.
Det var precis så här jag menade.

Va nöjd över att du har sån lydig hund ist:)
Tycker den verkar ha det bra mycket bättre som får följa med vid haginspektioner än tex stackare som får sitta i hundgårdar hela dan.

Jag är nöjd över vovven och tycker också det verkar långt bättre med kopplade haginspektioner, eller intill som det kan vara när det passar så, än som du skriver sitta i hundgård eller kanske ännu värre för en del hundar-vara ensam hemma.

Denna årstid får han ju knota lös och den tillåtna perioden är ju långt längre än nära perioden.:idea:

Det beror ju såklart på var man bor och var/hur man tar sig fram i skogen. Men jag undrar vad det spelar för roll om hunden travar 10-15m framför mig på stigen eller om den går 2-3m framför mig på stigen? För om det finns något att störa så stör dom ju oavsett koppel eller ej.

Just därför finns ingen strikt koppellag, men hunden skall vara som om kopplad och inte springa ex före. Så är det och det beror antagligen på att just hundar är mer störande och farligare (egen åsikt) än andra störningsmoment under barnkammartiden.

Sedan tycker jag att man inte ska gå ut i skogen från stigar ö.h.t med sin hund under denna tid, men det är bara vad jag tycker.

Jo, men jag tänkte mest på om du hade diarienummer? Mailet som ginnies fick kan ju inte jag läsa ;)

Här är en bra sammanfattande sida med hänvisningar till diarienummer.
http://www.jpinfonet.se/Produkter/J...Djur/Lagen-om-tillsyn-over-hundar-och-katter/

Jag tror att det är det här numret du efterfrågar bet. 1986/87:JoU15 sid. 37f.
Här är en länk till den.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...tankanden/om-jaktlag-mm-prop-19868_GA01JoU15/

Jag har klippt en mening från förarbetena i min länk ovan.

"Bl. a. av hänsyn till viltet är det viktigt att bestämmelsen tolkas och tillämpas med stränghet. Om hunden inte förs i koppel eller kort lina bör den befinna sig nära innehavaren. "

Vad gäller lydnaden på dom så får jag ovilligt erkänna att båda startar vid doft/syn på vilt, men såklart tvärvänder dom när jag vrålar. Dom hinner max 3m.

Under barnkammartiden så får hundar inte fara iväg efter vilt, inte ens 3 meter, i sådana fall ska de gå med koppel, och är de redan 15 meter bort innan.....

Samma är det här. Så gott som enda gången jag går bort från skogs-/grusväg är när jag spårar. Visst leker vi på fotbollsplanen och vissa nyklippta åkrar, men då ser jag ju om det är vilt. Likadant om jag kör upplet, då ser jag ju om det är vilt innan jag släpper ut hunden.

Så är det ju inte alls, om min vovve är 2,5 meter från mig så kan jag inte få tag i honom bara genom att sträcka mig- dessutom så ska man säkert tolka det som att hunden ska vara så lydig att den direkt kan kallas till föraren även om avståndet är ex "bara" 2,5 meter, jag kallar ofta in min till fot även om den "bara" är 2,5 meter bort, alltid när det kommer en bil ex eller en människa, eller vad gör du i de situationerna-sträcker dig efter hunden?

Ja, om jag tar två steg och sen sträcker mig efter halsbandet så går det oftast snabbare då jag ju rör mig framåt redan. Om hunden går bakom så räcker det att jag stannar så hunden kommer ikapp på 1 sek och sen tar jag i halsbandet. Om avståndet är högst 2,5 meter så hade jag inte behövt någon inkallning överhuvudtaget. Det hade räckt att han lärt sig att ignorera det som vi kan stöta på.

Men alltså, den förra tråden blev låst av en anledning. Är detta ett försök att fortsätta på samma ämne?

:bow:

Kl..

Jösses vad detta ämnes tjatas om hela tiden och samma personer är det också som slår sig för bröstet och läser lagar och regler.
Nu kan ju inte djuren i skogen läsa dessa regler, så de blir nog störda om hunden går 3 meter lös eller med 3 meter koppel.
Under nästan hela året arrangerar klubbar runt om i Sverige tävlingar, där hundar är både lösa och går i lina som är 15 meter.
Oavsett om klubbarna har dispens för detta, så vet ju som sagt inte djuren i skogen det. Utan det blir störda oavsett...

Gud vad trött jag blir på vissa här, totalt tappat intresse för vara på den här sidan. Är några som jämt förstår trådar..

Kl..

Jösses vad detta ämnes tjatas om hela tiden och samma personer är det också som slår sig för bröstet och läser lagar och regler.
Nu kan ju inte djuren i skogen läsa dessa regler, så de blir nog störda om hunden går 3 meter lös eller med 3 meter koppel.
Under nästan hela året arrangerar klubbar runt om i Sverige tävlingar, där hundar är både lösa och går i lina som är 15 meter.
Oavsett om klubbarna har dispens för detta, så vet ju som sagt inte djuren i skogen det. Utan det blir störda oavsett...

Gud vad trött jag blir på vissa här, totalt tappat intresse för vara på den här sidan. Är några som jämt förstår trådar..

Jag tänkte precis samma sak medan jag läste tråden...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 545
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar