Känns hopplöst - skenande häst trots mkt träning

Q

Queen_Of_Valhalla

Hej!
Skrev för ett tag sedan att jag hade skaffat ny häst, som både drog iväg i galoppen och stegrade sig när man red ut (fullt frisk, måste tillgäggas).
Hon slutade snart stegra sig när hon kom på att jag inte blev mindre envis vad hon än gjorde och "skenandet" i galoppen har jag nu lyckats arbeta bort (trodde jag) genom "hård" (=konsekvent) träning de senaste veckorna omväxlande med vanligt bett, omväxlande med pessoa.
Det har inneburit att jag den senaste veckan bara har använt det vanliga bettet, vilket har fungerat bra, tills idag!
Jag var ute och red tillsammans med en kompis och dennes häst och vi bestämde oss för att ta en kort liten galopp. Det gick suveränt, tills kompisens häst, som var före, tvärstannade så att jag och min häst nästan sprang in i henne. Jag stannade, vi alla började trava för att sätta av i en ny galopp, och just i galoppfattningen så kör min häst upp/fram huvudet som i ett bocksprång och bara kastar sig framåt och jag får inte stopp på henne. Det var odlad åker+djupt dike på båda sidor om vägen, så jag kunde inte styra runt henne. Försökte göra förhållningar växlevis driva på henne och ingenting fungerade. Det slutade med att hästen och jag kommer närmare och närmare en väg där jag vet kommer bilar ibland, så jag fick rycka henne riktigt hårt i munnen för att hon skulle stanna!!!!:eek: Märk väl att jag började bli riktigt rädd på slutet!
Vad ska jag göra om något sånt händer i igen???? Tyckte att träningen gick så bra, och så får man detta som en spark i magen!!!

HJÄLP!!!
 
Sv: Känns hopplöst - skenande häst trots mkt träning

Måste väl finnas nån anledning varför hon skenar? Kanske finns mkt älg/björn i närheten, då kan dom börja känns lukten och skena, elr som ALLA andra säger, kolla så h*n inte har ont :P Är hon så vid markarbete också? Alltså att hon har "övertaget" och gör som hon vill eller är hon snäll å så?
 
Sv: Känns hopplöst - skenande häst trots mkt träning

Hon är hur snäll och go som helst i markhantering. Longering och tömkörning inga problem...Jag har hästen på landet, där finns "bara" rådjur... och så har jag arbetat mycket med henne i galoppen, och trodde att hon var bra nu...har jobbat och galoppen har fungerat fint i två veckor....och nu denna omvändning..... det känns hopplöst!
 
Sv: Känns hopplöst - skenande häst trots mkt träning

hur funkar hästen själv då? den kan ju blivit peppad av den andra hästen..kanske de gjorde att den gick tillbaka till sitt gamla beteende..
om de funkar att rida själv så gör de tills de verkligen sitter.
 
Sv: Känns hopplöst - skenande häst trots mkt träning

De senaste två veckorna har jag kunnat rida själv och tillsammans med andra utan att min häst har stuckit i galoppen. Det konstiga är att jag rider ALLTID ut med samma häst och ryttare när jag rider ut med sällskap, så det kan ju inte vara det.... Kan det bero på kylan då? Vissa hästar blir ju heta i kyla?
 
Sv: Känns hopplöst - skenande häst trots mkt träning

Kan vara kylan faktiskt, jag red min nordsvenska travare idag och det var svinkallt men han va fullkommligt galen:rofl:
 
Sv: Känns hopplöst - skenande häst trots mkt träning

ok..det känns ju lite betryggande att det KAN bero på vädret!
Tack!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp