"känning av fång"

M

moonlightjoy

Min new forest valack, 18 år, har fått gå på lösdrift denna vintern med fri tillgång på hösilage. Lite kraftfoder ges efter ridning. Det är sex stycken ponnies i hagen. Han har blivit ganska tjock och emallanåt lite lös i magen, absolut ingen diarre. Har gett honom mag och tarm (krafft) men tyckte inte att det gav effekt. I fredags tyckte jag att han gick lite "stappligt" och han var varm på en fläck på hoven vänster fram. Jag ringde min hovslagare och han sa att han kan ha fått en smäll varav den varma fläcken men blir han inte bättre så ring mig så kommer jag på måndag. Han blev inte bättre under helgen, istället blev han lite varm i andra framhoven och en varm fläck därmed. Så min hovslagare kom i morse och konstaterade att troligtvis har min ponny fått en känning av fång. Men ingen blödning i sulan. Så nu ska han bantas och grovfoder tillgången regleras. Men mina funderingar är vad ska jag tänka på och göra nu? Tänkte skaffa microbalans. Självklart motioneras han inte nu.
Jättetacksam för råd

Sv: "känning av fång"

Det är nog ganska viktigt att du får ordning på hans mage. Nu kanske det är svårt, men jag hade nog bytt till vanligt hö istället för silage. Vad använder du för kraftfoder? Vanligt hö och halm brukar stabilisera magar. En del hästar är känsliga för sött. Så man kan testa och utesluta allt med socker i. Tex betfor, äpplen och annat.
Och jag tror precis som du sa, att det är bra att tillsätta tex mag-tarm eller microbalans under en tid.

Som Nicke sa sdå är det viktigt att du får orsdning på magen fort. Du behöver kanske inte börja byta grovfoder på en gång eftersom han är såpass konstig i magen, ta det längre fram i så fall.
Tips för att få ordning på magen på ett snabbt men skonsamt sätt kan vara att ge honom Proviva. Det finns många trådar på forumet om detta. jag har själv provat (när min fånghäst fick ett litet återfall) och jag tror att det var en stor del i att han inte blev sämre. På längre sikt är microbalans bra, det använder jag alltid vid foderbyte till fånghästen.
Dra ner på allt kraftfoder och reducera högivan.
Har du fått något smärtstillande att ge honom? Eller tyckte hovslagaren att det inte behövdes några speciella åtgärder?

Vi fick tipset att byta ut en del av höet och ge halm istället på fångponnyn i stallet. Det fungerar utmärkt. Lucern tillhör de växter som är bra vid fång, då det innehåller mycket protein och baljväxter inte stressas vid kyla som gräs gör. Hon får alltså även strålucern för att proteinbehovet ska upprätthållas. Se dock upp med melass! Kvarnbys exvis är utan melass och Green Power innehåller betydligt mindre än Kraffts.

Obs. Vid en annan diskussion om fång påpekade någon att han eller hon fått fång genom att halmen var dåligt tröskad så kornen var kvar. Något att tänka på!

Hej igen.
Tack för alla svar :bow:
Min ponny är tyvärr allergisk mot damm så kan byte av foder vara svårt. Därav får han hösilage. Nu står han inne på boxvila och får samma hösilage, fast reglerad mängd, inget kraftfoder. Hovslagaren tyckte att skorna kunde vara kvar på, han är väldigt ömfotad utan. Han har "ingen puls" i benen, ingen feber så hovslagaren och veterinärer, som jag pratat med i telefonen, tyckte att man kunde avvakta och se om han blir bättre tills imorgon.

Har gett honom mag-tarm under hösten men jag tyckte inte att det hjälpte något vidare. Veterinären på hästkliniken rekommendera Probimin och distriksveterinären microbalans. Tänkte köpa Proviva idag och ge honom i eftermiddag.
Någon som har tips om hur man ska motionera honom sedan? Tänkte börja promenera med honom när han går rent.

När han har blivit bra i magen , Tycker jag du ska ge han vanligt hö .Sen tycker jag han bara ska får Foder när han har blivit riden , T.ex Ponny krafft! Sen typ nån morot när han kommer in ! Tycker nog att du ska ha fri tillgång te Halm i stället Eftersom Dom inte Blir tjocka av de ! utan kan äta mycket Halm då Istället, utan att behöva bli tjocka .! Sen Kan du ju ge han vanligt hö då ! Fast nu vet jag ju inte hur känslig han är. Men min är jätte känslig Och Tåller inte nån ting.

Hoppas Allt Löser Sig :D Kramizar

Sluta ge honom kraftfoder.Hästar är grovfoderomvandlare, speciellt att inte ge bara kraftfoder , ska endast ges i sammanband med grovfodergivor.

Många hästar har insulinresistens och mår inte bra av kraftfoder som har samma effekt på hästarna som sockermåltider för oss.

Mitt starkaste tips är iallfall.. bara grovfoder och någon from av stabiliserande för magen.. Min häst när han hade diarre hjälptes av MSN organiskt svavelpulver. Stabiliserade mot sura magar.Återställer magflora och ph balans. Köper du via någon hälsokostaffär.

Mumin

Krafft Ponny är ett foder som många tycker är knepigt ihopsatt. Välsigt låg smrp/Mj-kvot, vilket man inte gärna vill ha, oavsett typ av häst. Ge det foder som passar in på hästen med tanke på grovfodrets värden, hästens motion mm. Men Krafft ponny är ett foder som passar få. Jag skulle (om man nu ska tipsa om ett speciellt foder utan att veta höanalysen) hellre tipsa om till exempel lucernhack eller Krafft rehab.

Han får inget kraftfoder alls nu, innan fick han bara det i samband med motion. Har gett honom Proviva men det var inte så populärt i morse. Helt ärlig så gillar jag inte Krafft överhuvudtaget, tycker inte att något av det fungerat bra för min ponny. Har gett Fibergi låg, betfor och kronkross när han stod i utebox. Får alltid grovfoder samtidigt som kraftfoder. Vågar inte ge honom hö, han är väldigt känslig, vilket gör allt lite besvärligt...... Men vi har "plastad" timotejhalm, det har de andra ponnyerna fått nu. Men det är inte analyserat än. Men man kan ju dra den enkla slutsatsen att det är för mycket näring i hösilaget som dom fått :( Timotejhalmen ska ha lägre värden... Något som har erfarenhet av det??? Känner mig livrädd för att ställa ut honom sedan, till dom andra som har fri tillgång på timotejhalm nu. Men det känns som att det är en tidsfråga innan han börjar att hosta igen, han har ju boxvila nu. Han får Dominal alger för att motverka slembildning men det går inte att få i honom utan kraftfoder så det får jag ju skippa nu. Tänkte köpa microbalans imorgon, så jag blir nog tvungen att ge honom lite kraftfoder för att få i honom det :crazy: Hovslagaren kommer imorgon och ska sätta på honom sulor fram. Får se vad han säger....

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 761
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden