Kännetecken på bra ridskola?

M

Majamamma

Hej!
Jag har en flicka på sex och ett halvt år, som ridit lite sporadiskt genom bekanta, men som nu skulle tycka det var roligt att rida lite oftare och lära sig mer. Vi har därför pratat om att hon ska få börja på ridskola. Då återstår att hitta en bra sådan. Men vad är det?

Ni som kan hästar och ridning, vad tycker ni är en bra och seriös ridskola, och hur ska jag, som inte kan något om hästar, kunna känna igen en sådan? Finns det självklara no-no, att se upp för? Frågor jag bör ställa? Finns det olika ridskolefilosofier att urskilja?

Är lite villrådig, så all hjälp mottages tacksamt!

hälsar Maja, förhoppningsfullt

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kännetecken på bra ridskola?

En bra ridskola är väl en som inte har stor omsättning på personal, utan folk som har varit där ett tag. Friska hästar såklart. Många elever som också har varit där länge är ju också ett tecken på att det är en bra ridskola. Har dom mycket aktiviteter och tävlingar och sånt kan ju det visa på att den är ordentligt etablerad. Åk runt och kolla lite och gå på känsla hade nog jag gjort. Men även sökt runt på internet om man kan hitta något skrivet om dom.

Lycka till!

Åk runt och titta på några stycken som ligger inom rimligt avstånd, se hur hästarna verkar må, är de bra i hullet o.s.v. Verkar det vara ordning och reda i stallet och ligger inte massa saker och skräpar på stallgången då är det nog ordning och reda på personalen också. Kanske stanna och kolla på nån nybörjarlektion för barn för att få en uppfattning hur lektionerna går till och hur många det är i grupperna och prata lite med personalen och se vilken känsla du får för ställena. Kanske prata med nån elev där också eller andra föräldrar till barn som redan rider där och hör dig för lite. Kolla eller fråga så att det finns ordentliga hagar att de får gå ute så mycket som möjligt ger oftast harmoniska hästar. Gå på känslan du får, den brukar oftast vara rätt.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns absolut olika tankesätt på olika ridskolor. Mitt förslag är att du letar på internet, ringer till ridskolorna eller åker och kollar på lite lektioner. De ställe där du trivs bäst, där stämningen i stallet och på lektionerna är god, och där det finns många nöjda elever, där tycker jag du ska prova. Det är viktigt att man känner sig hemma och trygg på den ridskola man väljer, och skulle de visa sig att man inte trivs så kan man ju byta. Även om man inte är hästvan så kan man ju se om ridläraren är pedagogisk och hästarna verkar lugna. Så åk runt och titta på flera, och välj efter magkänslan sen.

Detta tycker jag är en bra ridskola:

1. En ridskola med utbildad pedagogisk personal.
2. En säker ridskola, tex. länsförsäkringens slogan på fasaden.
3. En ridskola där hästens välmående går först. Daglig, gärna lång utevistelse. Bra hovvård, foder osv.
4. Terminsplanering och mål även delmål inom gruppen.
5. God stämning, inget snobbställe eller surputtar.
6. Välutbildade hästar.

Åk till de närmsta och känn av atmosfären där är mitt tips! Kolla upp hur många som går med på varje lektion (är det väldigt många så får varje elev mindre tid av ridläraren), vilken storlek är det på hästarna, om det verkar finnas ett bra säkerhetstänkande, är personalen utbildad m.m.. :laugh:

Jag säger nog en blandning av magkänsla och vad man faktiskt ser. :)

Min lilltjej red på ett par olika ridskolor innan vi 'hittade' rätt. Jag tror att även du som 'icke-hästmänniska' kan se om det är helt åt skogen med hästarna. Man märker ju ganska snart hur personalen är, bemötande tycker jag är superviktigt. Hur ser det ut där? Verkar alla hästarna må bra? Och något jag tycker är enormt viktigt (har en duktig men väldigt osäker dotter) är att det inte är för stora grupper och att ridläraren kan bygga självförtroendet på barnet. Att de får känna sig duktiga och att de KAN och lär sig. :) Har varit på vissa ridskolor där det var väldigt oflexibelt. Alla barn ska rida på alla hästar, här görs inga undantag bara för att hon är livrädd. Hon SKA rida den värsta hästen, och göra alla övningar även om hon inte vågar för så gör vi här. Där blev det inte många lektioner ska jag säga. Man ska ju inte må dåligt och vara superrädd hela lektionen. Det är ett säkert sätt att döda ridintresset.

Jag har sån tur att jag hittat en toppenridskola till lilltjejen nu sen 2 år. Det är en bra bit att köra (ligger nog 5 ridskolor närmare) men vi stortrivs. Ganska ny, vi började när den började i stort sett. Liten (10 lektionshästar, max 6 barn/lektion. Max 2 lektioner/ponny och dag och lektioner 4 dagar i veckan, resten av tiden går hästarna ute i stora hagar och har det bra. ) Utbildad ridlärare och en sån där tjusig plakett med Säker ridverksamhet (eller vad det nu står). Roliga och varierande lektioner där det när vädret tillåter alltid börjas med att rida ut en liten runda som framskrittning. Mycket tid för att umgås med ponnyn, teori, alla barn 'syns' bra för ridfröken och lilltjejen har blivit hur modig som helst nu. Hon var så rädd innan att hon alltid fick rida samma häst som hon trivdes med och inte var rädd för. Men nu vågar hon rida flera stycken av 'samma typ'. :) Tycker det är viktigt att man blir 'hörd' som förälder/elev även om det inte får gå till överdrift.
(nån som kan gissa att jag :love: min dotters ridskola? ;) )

Själv gillar jag när en ridskola har en hemsida med bra information.
Det är självklart inte det viktigaste men det ger ett seriöst intryck om de har offentlig information, om de lägger ut årsredovisningar, dagordningar från möten osv där.

Kolla så att personalen är utbildad.
Kika på stallen, hästarna, utrustningen och omnejder så att allt är välskött.

Sedan är ju bemötandet och magkänslan viktig såklart :)

Tack för alla goda råd, och för att ni tagit er tid att svara!

Ni säger ungefär det jag har tänkt att jag kan göra, det var ju bra. Vi besökte den första igår faktiskt, som har barnridning några söndagar. Allt såg välordnat ut och kändes trivsamt, men de snälla tonårstjejerna som hjälpte barnen var lite för blyga - ovana vid barn? - för att prata med barnen, och berätta och visa och vänta in att barnen förstår och vågar försöka själva... ett vanligt problem också i andra barnverksamheter har jag märkt. Men förhoppningsvis är själva ridlärarna av mer erfaret slag, så vi ska åka dit och titta på en riktig lektion också, så får vi se...
Tack igen,
Maja

Fråga hur man lägger upp "inskolningen" och om de har en utvecklingsplan för eleverna. Då märker du ganska snart om det finns en tanke bakom - eller om eleverna "bara får rida".

Jag skulle rekommendera en mindre ridskola där varje elev blir "sedd".

Se upp för ridskolor där personalen inte engagerar sig i "knattarna" utan överlämnar nykomlingar till äldre stalltjejer och där instruktören ofta har mobiltelefonen påslagen. Kolla också så att hästarna verkar "snälla" (=inte griniga).
Håller också med om "magkänslan"!

Titta på flera och jämför! Prata med andra föräldrar! ......och ha det så kul! :-)

Skulle jag sätta mina barn på ridskola (har inga barn än) så skulle det absolut vara ett krav att ridläraren är utbildad. Finns så många ställen med tjejer som är alltför unga och oerfarna och jag skulle inte känna mig trygg att ha mina barn ridandes där.
Skulle det hända något, vilket det självklart kan göra, vill jag veta att det finns en myndig person som vet vad som behövs göras i en kritisk situation men också ha bra förståelse för hur man ska förebygga olyckor.

Eftersom jag själv är hästmänniska kan jag även se hur hästarna mår. Det kan inte en person som inte är hästvan. Har du någon hästkunnig bekant är det ju alltid en fördel om denne kan komma med och ge sin input till vad denne person har fått för intryck av stället.

Lycka till! Du kommer få en mycket lycklig dotter!

När jag letade ridskola själv så kikade jag runt på olika ridskolor på internet och kollade priser.
Sedan när jag valt ut några så hörde jag mig för bland folk som red och frågade vad dom tyckte.
Efter det åkte jag ut och tittade på stället.

Det viktigaste för mig är att hästarna mår bra och att man får en kvalitativ utbildning.
Ibland hamnar man på ett ställe där man inte alls kommer någonvart.
Det är också viktigt när det gäller nybörjare som för din dotter att dom verkligen tar steg för steg.
Bygga upp självförtroende och balans så att det inte bara är att harva runt med med en ledare bredvid sig
hur länge som helst.

Men som sagt det är bara att testa och var med och kika på lektionerna ibland så att du ser vad som händer
och hur utbildningen byggs upp. Kanske får du också lärt dig en massa, vilket kan vara kul när dottern växer
upp och så småningom blir medryttare eller skaffar egen häst.
Lycka till =)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 456
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka