Känner någon igen min björn?

FeatherCloud

Trådstartare
Jag har klantat mig och tagit sönder en högt älskad sparbössa som jag haft så länge jag kan minnas. Googlar och googlar i hopp om att hitta en likadan, men det känns ganska hopplöst. Den har ingen märkning heller, vilket gör det hela svårare.

Sparbössan är i form av en (ganska naturtrogen) björn som sitter ner. Ser ut som på bilden:
"Min" björn

Den bilden är det enda jag lyckats hitta när jag sökt runt på internet, finns en del andra annonser med liknande sparbössor, men med "fel sorts" björn, åt det mer gulliga hållet.

Så jag undrar nu om det allvetande buke kan hjälpa mig? Vad är det för sparbössa och finns det någon som helst chans att hitta en likadan? :confused:
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Ser ut som en panda! Vissa smyckesbutiker brukar ha silverfärgade sparbössor, har sett något liknande. Kanske går det att fråga i en sådan som har liknande.
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Men oj, nu när du säger det kanske det är en panda och inte en björn? :D
Så går det när man sen barnsben tänkt att man har en björnsparbössa, man slutar liksom titta :angel:

Ja, jag tror att det kanske var en doppresent eller liknande, så det är sådant jag försökt googla på. Men det är ju nästan 27 år sedan jag döptes, på något vis tvivlar jag på att just de här görs längre, utan det borde vara begagnatmarknaden jag får leta på istället.
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Tycker också det ser ut som en panda! Hihi vad roligt. Har ingen aning om var man kan få tag på dem tyvärr men nu kan du ju googla på pandor istället ;)
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Jag skäms lite över att jag i hela mitt 27åriga liv trott att det är en björnspargris :angel: :D

Dock, googlingar efter pandasparbössor gav ytterligare en träff (till en blogg där någon köpt en likadan på second hand), men inget annat. Om ändå någon kunde veta vilket märke eller vilken tillverkare det är känns det som om det skulle göra saken lättare. Annars får jag helt enkelt dammsuga alla loppisar och secondhand-butiker till jag hittar en ny.
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Vad är det för material? (dyrt?)
Finns det någon siffra, bokstav eller symbol nånstans?
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Tycker det är en söt story :D

Maila bloggen och fråga om det finns ngt särskilt märke/stämpel på den! Om det är en exakt likadan panda vill säga.
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Vad är det för material? (dyrt?)
Finns det någon siffra, bokstav eller symbol nånstans?
Ingen märkning någonstans, ens på locket i botten, har kollat flera gånger...

Materialet, jadu... Det låter metalliskt när man knackar på det, och den är (var) ganska tung för att vara så liten, men å andra sidan sprack den löjligt enkelt när den åkte i golvet, på ett högst ometalliskt sätt. Jag är urusel på olika material, men sambon tippar på aluminium eller möjligtvis tenn. Inget dyrt skulle jag tro.
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Jag tycker den ser ut som sparbössor som brukar finnas i typ guldaffärer och som är avsedda som doppresenter :) Har du försökt att googla sparbössa och nalle (de verkar ju inte vara allt för noga med artbestämningen i sina beskrivningar :D)
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Finns det ingen du kan fråga? Vem köpte den till dig? Är det från någon släkting, förälder etc så kanske de vet vart den kom ifrån.

Annars är jag helt inne på att var sak har sin tid och det blir inte samma grej även om den ersätts med en likadan, för det blir ändå inte originalet så att säga. Jag brukar istället ersätta sådant som går sönder med helt andra grejer, fast med samma användningsområde förstås.

Det finns ju massor med fina sparbössor - varför fastna i det gamla?
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Jag tycker den ser ut som sparbössor som brukar finnas i typ guldaffärer och som är avsedda som doppresenter :) Har du försökt att googla sparbössa och nalle (de verkar ju inte vara allt för noga med artbestämningen i sina beskrivningar :D)

Står ju i starten att jag har googlat och googlat utan framgång ;) Sökorden "nalle"/"björn" och "sparbössa"/"spargris" har alla varit delaktiga på flera sätt, tro mig :p

Visst är det en doppresent, men jag tvivlar på något vis på att de görs i samma utförande idag som för nästan 30 år sedan. De flesta träffarna jag fått upp är puttinuttigt gulliga gosenallar och inte åt det mer realistiska hållet, tyvärr, därför sökte jag någon form av tillverkare för att kanske kunna hitta begagnatannonser eller liknande.

Annars är jag helt inne på att var sak har sin tid och det blir inte samma grej även om den ersätts med en likadan, för det blir ändå inte originalet så att säga. Jag brukar istället ersätta sådant som går sönder med helt andra grejer, fast med samma användningsområde förstås.

Det finns ju massor med fina sparbössor - varför fastna i det gamla?

Vi är nog helt enkelt olika :)
Jag ser ingen poäng alls i att ersätta en älskad sparbössa, som jag haft med mig i 27 år, med något helt nytt. Något nytt kan jag ju köpa ändå, för att jag vill ha just den saken, om du förstår hur jag menar. Men vad gäller min björn är jag rent ut sagt skitarg på mig själv för att jag haft sönder den, och skulle utan problem kunna "lura" mig själv genom att skaffa en ny likadan.

Varken jag eller föräldarna minns vem som gav mig den (vilket kanske är lite pinsamt i sig, men det hör ju egentligen inte till saken), så för mig skulle inte en ny kopia förstöra något... det är ju björnen i sig jag vill ha.

För övrigt har jag knappt ens använt den som sparbössa, förrän precis på sistone, det är som sagt själva björnen jag gillar. :)
 
Sv: Känner någon igen min björn?

För övrigt verkar historien få ett lyckligt slut!

Sambon mailade nyss en länk om att han hittat min björn på tradera och lagt ett bud :love:
Trodde att jag hade letat igenom tradera på alla möjliga vis, men har uppenbarligen missat den. Ironiskt nog brukar det vara jag som är googlemaster i vårt förhållande, får nog ge honom den titeln ett tag :D
 
Sv: Känner någon igen min björn?

För övrigt verkar historien få ett lyckligt slut!

Sambon mailade nyss en länk om att han hittat min björn på tradera och lagt ett bud :love:
Trodde att jag hade letat igenom tradera på alla möjliga vis, men har uppenbarligen missat den. Ironiskt nog brukar det vara jag som är googlemaster i vårt förhållande, får nog ge honom den titeln ett tag :D

Hoppas att du får den!:D
 
Sv: Känner någon igen min björn?

Tack så mycket, det fick jag! :D
Auktionen gick ut idag, och sambons bud var enda budet, så förhoppningsvis har jag den snart i min ägo :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 993
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 918
Senast: kma
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 181
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp