Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

R

Raderad medlem 6459

Kort sagt: Jag har sedan flera år tillbaka haft sömnstörningar som alltid yttrat sig på samma sätt. Förra året blev de mycket mycket värre i en period när jag ätit malariaprofylax som har just sömnstörning som biverkning.

I alla fall, mina sömnstörningar ser alltid ut på samma sätt: omkring 30 minuter efter att jag gått och lagt mig/somnat är jag helt plötsligt vaken och ser någon stå vid min säng, på väg in i sovrummet eller lutad över mig i sängen. Jag får panik och skriker och kastar mig därefter ur sängen. Vanligtvis förstår jag att jag "drömt" det ungefär precis när jag är på väg ur sängen och kan då resonera med mig själv så jag kan lugna ner mig. Ibland är det som att jag vaknar till först och ordentligt när jag halvvägs ut genom dörren, innan dess är jag så förvirrad och rädd att det enda jag tänker på är att fly. Jag tror alltså då helt och fullt att någon brutit sig in och befinner sig i mitt sovrum.

När det var som värst (när jag tog profylaxet förra året) hände detta minst en gång per natt, varje natt. Det var ett helvete och pågick i omkring två månader. Det blir värre av stress och dåliga vanor men även nu, ostressad och lycklig, så händer det till och från. Min stackars sambo blir givetvis väldigt störd av detta och även han blir ju skrämd när jag helt plötsligt under natten skriker i total panik och försöker fly ur sängen.

Är det någon som haft samma problem? Vad i min hjärna är det som gör detta? När jag googlar får jag upp flera olika sorters sömnproblem men alla verkar ha med paralys att göra, dvs att det känns som att man inte kan röra sig. Så är det aldrig för mig, jag kan alltid röra mig. Det är heller inte mardrömmar utan just hallucinationer tror jag - jag tittar, jag är 'vaken' (om än förvirrad).
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Ja, jag hittade den med. Men jag tyckte det var så lite information på svenska wiki och när jag kikade på engelska så stod det där om just sömnparalys. Kanske kan man ha hypnogoga hallucinationer utan paralys?

Eller så är det min hjärna bara som är väldigt värdo.
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Ja, jag tror att en person står riktad med ett vapen mot mig eller en kudde i handen för att kväva mig. Förut flydde jag men numera kan jag oftast tända lampan och konstatera att det inte är så.
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Åh, då är det ju samma som jag har. Får du det också rätt nära inpå att du somnade eller är det senare under natten?
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Det varierar, kan lika gärna vara när jag sovit några timmar.
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

OK.

hjklpeppepe
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Malarone? Jag fick riktigt otäcka hallucinationer när jag tog det, fick något annat av en annan läkare (i madrid) som jag inte kommer ihåg namnet på men det var kapslar i gult hölje - då slutade hallucinationerna direkt.
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Jag pratade med en person igår som ser personer vid sin säng.Men han enligt honom är det oftast inte otäckt.
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Stämmer bra!

Jag har ätit det många gånger, varenda år sedan jag var 19, men förra året var första gången jag fick problem (som sedan inte heller försvann trots att jag slutade med dem). Sedan dess har mina problem med hallucinationerna varit värre än någonsin.
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Nope, lariam är tabletter inte kapslar.
Tillägg, kan ha varit doxycyklin.
Tillägg2; aha, du gissade på vad niphredil åt. Jaja, då var det tydligen rätt så. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

fick något annat av en annan läkare (i madrid) som jag inte kommer ihåg namnet på men det var kapslar i gult hölje - då slutade hallucinationerna direkt.
Åh, det låter som något jag borde försöka få tag på.
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Jag har varit med om liknande, att jag ser stora insekter i sovrummet. Upplever det inte alls som en dröm, utan det känns helt verkligt. Brukar skrika och sätta mig upp i sängen, så har inga problem att röra mig. Händer endast när jag varit väldigt stressad, så jag är helt övertygad om att det är stress-/ångestrelaterat.
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Det som är normalt under sömnen (för alla) är att hjärnan hallucinerar FAST vi förlorar förmågan att kunna röra oss = REM sömn. Vissa (inklusive undertecknad) har vid ökad press/vissa läkemedel en benägenhet att inte vara paralyserad - konsekvenserna vet du ju själv :D Jag kan inte äta Rinexin utan att halvt riva lägenheten i sömnen :angel:

Vill du googla heter det REM sömnstörning, eller REM sleep behavior disorder (RBD). Under min läkarutbildning pratade jag med en av Sveriges bästa sömnforskare och hon berättade att det är ett stort mörkertal då den mesta av forskningen är gjord på Parkinson-patienter. Så bli inte förskräckt av vad du kan läsa! Jag och min mormor har samma bekymmer, vi är noga med att ha en god sömnhygien. Fast i mitt fall jobbar jag enormt mycket jourer och har aldrig problem med detta när jag sover dagtid. O_o Det finns behandling om man vill, i mitt fall tyckte jag att de nätterna/månad inte så farligt. Ger lite krydda i livet :D
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Oh, måste fråga - är denna typ av hallucinationer utmärkande för just parkinson-patienter? Jag har lite nattliga problem med min mamma som har parkinson, det går i perioder men det kan vara riktigt jobbigt när hon kommer in i sån period av hallucinerande. Nattpatrullen räcker inte till, och eftersom det går i perioder är inte mamma övertalningsbar till annat boende. Lite jobbigt.
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Så bli inte förskräckt av vad du kan läsa!
Svårt att inte bli det när det står att 38% av alla som diagnosticeras med det sedan utvecklar parkinson :eek:
 
Sv: Känner någon igen det här? Sömn + hallucinationer

Jag har narkolepsi, och det du nämner påminner om det. Det finns många fler symptom än hypnagoga hallucinationer och sömnparalys, men man måste inte ha alla för att ha narkolepsi. Många tror att narkoleptiker bara somnar jämt, men det är lika vanligt att ha svårt att somna och vissa har inte svårt med sömnen alls utan har alla andra symptom istället. Googla runt lite och se vad du tror, kan ju vara värt att kolla upp?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 882
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 788
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag har varit utmattad sen hösten 2014, men idag kan jag gå upp ur sängen, komma ihåg saker jag gjorde igår eller tidigare i veckan och...
Svar
17
· Visningar
2 972
Senast: Kijona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp