känner mig som en djurplågare...

N

Naggur

Jag och sambon har precis börjat på kurs för irene westerholm. Första lektionen var igår, 5 timmars teori. I stort sett allt hon sa lät så självklart när man väl hörde det från någon. vi har haft jätteproblem med våran hund att hon drar i kopplet å skäller å skriker på andra hundar osv. Har fått goda tips och råd från folk här inne och av andra att man ska testa halti, antidragsele, strypkedja, kedjekoppel så man kan rappa över ryggen... Sen så om hon inte lyssnar på en så ska man bita hunden i örat, läppen, vända henne på rygg och hålla hene över strupen osv. alla dessa tips medför ju smärta eller obehag. hundinstruktören hade haft samma problem med sin hund och fått i stort sett samma råd. tillslut va hon lika desperat som jag känt mig och hamnade hos en hundkiropraktor, där visade det sig att hennes hund hade förskutningar i ryggen och att höften inte satt som den skulle. han hade alltså skitont, och hon gav honom bara mer smärta med hjälp av alla halsband och koppel. Nu tror inte vi at min hund har ont. utan hon är väldigt stressad ute. och gör man det ont eller obehagligt lugnar ju inte hunden ner sig direkt.. Men de är ju inte konstigt att folt tror och tycker att dessa metoder är bra. militären och så använder dessa metoder och de funkar ju bra på dom. men det handlar nog mycket om raserna åxå... Usch va dåligt samvete jag har för att ha varit så elak! Nu kör vi bara på positiv träning med belöning. på söndag ska vovven med på kursen och då ska vi prata om stress. hoppas man kan bryta detta fort. Men vi är jättemotiverade och vet att de här kommer gå jättebra!

Idag när jag va ute mitt på dagen (tredje gången med belöningsmetoden) skötte hon sig exemplariskt! hon drog bara två ggr på hemvägen och satt ner åch gnällde bara när en dobberman som studsade å höll på passerade *stolt*

:bump:
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Har fått goda tips och råd från folk här inne och av andra att man ska testa halti, antidragsele, strypkedja, kedjekoppel så man kan rappa över ryggen... Sen så om hon inte lyssnar på en så ska man bita hunden i örat, läppen, vända henne på rygg och hålla hene över strupen osv. alla dessa tips medför ju smärta eller obehag.

Jag hoppas verkligen att du inte fått dessa tips från någon här på buke :crazy:

Kedjestryp använder jag själv ibland (inte ofta, men ändå) men inte som bestraffningsmetod, så det tipset vet jag inte riktigt vad jag ska säga om... Beror ju på om det var tänkt att du skulle rycka och slita i det eller inte :confused:
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Gnist och MrsScabtree:

Jag har fått dessa tips av "duktigt" hundfolk. Både här, på vovve.net och från andra ställen...
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Har du fått dessa tips från bukehundmänniskor??
I pm-form eller i en tråd? Skulle gärna vilja läsa den tråden i så fall :cool:
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

har inte fått alla tips härifrån. sen har jag inte nämt allt. har ingen aning om vilka trådar det stått i. hunden är ett år och vi har haft problem ganska länge=)
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Jag tror INGEN av dom jag "känner till" här inne på HUND någonsin skulle tipsa om de metoder som GNIST markerat med FET stil .
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Bra att du hittat ett träningssättsom funkar...och vovve.net är inte direkt det stället jag skulle vända mig för att få hjälp med ett allvarligare problem...
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

militären och så använder dessa metoder och de funkar ju bra på dom.

Var sjutton har du fått det ifrån? Att försvaret använder sådana nämnda metoder??!!

Det stämmer verkligen inte!
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Jag tror INGEN av dom jag "känner till" här inne på HUND någonsin skulle tipsa om de metoder som GNIST markerat med FET stil .

Samma här, jag har inte kunnat läsa det någonstans. Men iofs så läser jag inte alla trådar, men man borde ju sett det i nån tråd iallafall.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Nej jag missar också en del trådar, men jag har sökt på sökfunktionen och ändå inte funnit något sådan tips här på Buke.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Jag och sambon har precis börjat på kurs för irene westerholm. Första lektionen var igår, 5 timmars teori. I stort sett allt hon sa lät så självklart när man väl hörde det från någon. vi har haft jätteproblem med våran hund att hon drar i kopplet å skäller å skriker på andra hundar osv. Har fått goda tips och råd från folk här inne och av andra att man ska testa halti, antidragsele, strypkedja, kedjekoppel så man kan rappa över ryggen... Sen så om hon inte lyssnar på en så ska man bita hunden i örat, läppen, vända henne på rygg och hålla hene över strupen osv. alla dessa tips medför ju smärta eller obehag. hundinstruktören hade haft samma problem med sin hund och fått i stort sett samma råd. tillslut va hon lika desperat som jag känt mig och hamnade hos en hundkiropraktor, där visade det sig att hennes hund hade förskutningar i ryggen och att höften inte satt som den skulle. han hade alltså skitont, och hon gav honom bara mer smärta med hjälp av alla halsband och koppel. Nu tror inte vi at min hund har ont. utan hon är väldigt stressad ute. och gör man det ont eller obehagligt lugnar ju inte hunden ner sig direkt.. Men de är ju inte konstigt att folt tror och tycker att dessa metoder är bra. militären och så använder dessa metoder och de funkar ju bra på dom. men det handlar nog mycket om raserna åxå... Usch va dåligt samvete jag har för att ha varit så elak! Nu kör vi bara på positiv träning med belöning. på söndag ska vovven med på kursen och då ska vi prata om stress. hoppas man kan bryta detta fort. Men vi är jättemotiverade och vet att de här kommer gå jättebra!

Idag när jag va ute mitt på dagen (tredje gången med belöningsmetoden) skötte hon sig exemplariskt! hon drog bara två ggr på hemvägen och satt ner åch gnällde bara när en dobberman som studsade å höll på passerade *stolt*

:bump:

oj jag tycker det är skrämmande att du ens har fått dessa råden av folk.. Dessa knepen skulle jag aldrig kunna ta tillkedjekoppel så man kan rappa över ryggen. Jag har en lydig hund och tävlar med han i lydnad och jag har aldrig behövt byta massa koppel och halt osv nej nej. Håller med dig att beröm är bäst. Men sen får man inte vara rädd att säga nej också om det behövs. Hoppas ni hittar en bra lösning för er hund. Lycka till med träningen=)
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

uttryckte mig lite fel. menar inte så. men att man ska vara flockledare, bestraffa när hunden gör fel osv.inte med rapp över ryggen då, men med röst och kanske ryck i kopplet.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

så ni menar att alla här på buke är imot halti, antidragsele, helstrup osv? i så fall ber jag om ursäkt om jag drömat att jag läst sånt här:crazy:
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Inte ALLA, men många, jag kan faktiskt nämna flera på rak arm, skulle aldrig rekommendera det till hundar som man aldrig ens sett, över nätet.

Jag skulle aldrig göra det.

Eller helstryp använder jag, men inte i uppfostringssyfte, det är bara för att de är billiga och jag är skitbra på att göra av med halsband, så jag tycker de är praktiska. Kan hunden gå i koppel så kvittar det ju vad man plockar på den, problemet är ju när de inte kan...

//E
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Jag säger som andra...vem har gett dig dom råden:eek: Skrämmande *ryser*

Det som känns ännu mer skrämmande är ju att du verkligen har provat alla dessa metoder:eek: :eek:
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

så ni menar att alla här på buke är imot halti, antidragsele, helstrup osv? i så fall ber jag om ursäkt om jag drömat att jag läst sånt här:crazy:

Fast när dessa hjälpmedel kommit upp i diskussioner här så har det ju så gott som jämt varit folk som skrivit hur de fungerar och att man inte ska använda dessa. Sen finns det ju de som hävdar tvärtom, men de är ju ett fåtal och oftast märker man att de inte är så hundkunniga.
Så lite konstigt tycker jag det är att man tycker att folk har förespråkat tex antidragsele här.
 
Sv: känner mig som en djurplågare...

Nej men jag skrev "Dom jag känner till " dvs dom som jag vet KAN mycket om hundar och som jag lyssnar på och ta råd av aldrig skulle ha givit dessa råd.

  • Lady_Vip
  • Cillamuffin
  • Grana
  • Gnist
  • PIRU
  • Jadzia
  • m.f
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp