Känner mig frustrerad

shady

Trådstartare
Mitt sto har alltid haft så himla lätt för att få dräcktig. Fast i år verkar det inte som att det skall gå vägen.

Hon är nu på seminering på tredje brunsten. Inget kul alls. Börjar känna smått panik att det inte blir något föl nästa år.

Har även tagit sådana tankar i huvudet som jag aldrig haft tidigare, nämligen att buskavla bara för att få henne dräcktig.

Är det fler som känner så här när det verkar vara kört med att få dom dräcktiga? Vad skall jag göra?

Bakterieprov, och en riktigt fertil hingst.
Och så det vanliga, att pricka ägglossningen....

Bakterie prov är tagna och det var helt ok. Däremot vet jag inte hur fertil Bourbon är. Någon som vet? Prickat ägglossningen har vet gjort exakt. Första brunsten släppte hon ju två ägg så det kan ju bero på det. Nu på andra brunsten släppte hon ett och seminerades i rätt tid.

Vet inte om det är så bara att hon helt enkelt inte vill bli dräcktig i år. Däremot hittades det en liten systa ca 0,5 cm gånger 2-3 mm stor. Kanske är den som spökar?

Fast vet sa att det inte skulle vara några problem med den då den är så liten. Första gången vi ser den, så den har ju kommit sedan vi ultrade sista gången förra året.

Men är det inte krångel-år i år? Långa och otydliga brunster... :(

Mitt ena sto har brunstat länge och den andra har knappt visat nån brunst alls trots att de går med hingst.

Brunsterna har helt klart varit knepiga i år, men mitt sto har brunstat som vanligt. Däremot vill hon ju inte bli dräcktig, annars är dräcktigheten bra sa vet, när dom till slut börjar brunsta stona.

Låter ju bra om det stämmer att dräktigheten är bra trots dessa knepiga brunster. Mitt ena sto har just gått ur brunst (14 dagar lång) och den andra är brunstig och betäckt två gånger, hoppas båda tagit sig nu, blir så sena föl annars :(

Har även tagit sådana tankar i huvudet som jag aldrig haft tidigare, nämligen att buskavla bara för att få henne dräcktig.

Är det fler som känner så här när det verkar vara kört med att få dom dräcktiga? Vad skall jag göra?
Låt naturen råda, blir hon inte dräktig.. så blir hon inte, vi kan inte tvinga stona att föla 'år efter år', och att buskavla bara för att få ett föl.. avråder jag bestämt ifrån!!!

Hellre ett fräscht sto och ett välplanerat föl varannat/tredje år.. än några 'slybuskar' däremellan (som dessutom sliter på stoet)! :)

Jo jag vet ju att du har helt rätt, men man blir så himla frustrerad när allt gått på räls dom senaste 5 åren. Man blir väl lite blind och tänker att det skall gå lika bra alla år.

Men visst är det så att om hon inte blir dräcktig så är det ju så. Vill ju inte buskavla bara för att få ett föl. Men tanken slog mig, men det hade aldrig blivit något av det.

Då är det bättre att vänta och köra henne tidigare nästa år.

Naturen är fiffig. Stona behöver vila sig och kroppen ifrån föl bland, och då blir dom bara inte dräktiga. Mitt råd, låt henne vara i år, så ska du se att hon blir dräktig på första försöket nästa år. Hon har ju haft 5 föl i sträck, det sliter på ett sto.

Jo det vet jag också. Men vi får se om hon tar sig nu annars får det vara till nästa år.

Jag är i precis samma situation, har seminerat mitt sto för tredje gången och skall göra ultraljud nästa söndag...så jag pendlar mellan hopp och förtvivlan...

Varför just buskavla som alternativ? Dvs varför skulle hon bli dräktig lättare med just en busdkhingst? Om du tror det beror på vald hingst kan du ju byta till annan gdk hingst och inte just buskis...

Tror nog inte hon menar att det är lättare att få dräktigt med en "buskhingst" utan att det är billigare än att flera gånger inseminera med en godkänd.

Tanken fanns att ta en icke godkänd hingst bara för att få henne dräcktig men hade det väl kommit till kritan hade jag ändå inte gjort det. Där går min gräns, tycker det finns för mkt sådana hästar i alla fall.

Var i dag nere och hälsade på dom på stationen. Min vet hade kollat henne idag för en eventuell seminering i morgon, döm av hans förvåning när han får se en foster blåsa vid ultra ljudet.

En liten en, men dock en foster blåsa. Ville ha henne kvar till Onsdag bara för att se så den växte till sig ordentligt. Hoppas Hoppas.

Är hon dräcktig nu så kommer hon att få ett välförtjänt vilo år nästa år.

Hurraaaaa för dig som inte gillar 'slybuskar' :bump:

Sen anser jag att ston endast behöver vila OM de inte blir dräktiga ett visst år, annars är det bara att köra på.. varje år, fast dyrt blir det ju med de tomma åren!

Pst... Håller tummarna för rätt besked på Onsdag!! :d

Håller tummarna hårt! :)

Datorn kraschade i torsdags em, så jag har varit dator och internet-fri tills nu... :crazy:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka