Känner hundar av om matte/husse e rädda?

N

Nozer

Var nyligen ute med killen för en liten kiss & bajsvända.

Valborg som det är så strövar det runt lite allt möjligt folk lite här o var.
På en mörk cykelbana på väg hem så siktades en skum mörklädd person lullandes mot oss.
Såg inte alls trevligt ut, utan jag började känna mig lite rädd efterssom jag var tvungen att passera honom för att komma hem.

Döm om min förvåning när killen börjar slita i kopplet o hoppa mot personen som en besatt när vi närmade oss.
Nog för att han kan vilja hälsa på folk i vanliga fall, men det här var ngt annorlunda.
Kändes nästan som det var telepatiskt, att hunden kände av min rädsla o därför gjorde som han gjorde.

Ngn som har teorier ang detta?l

Sv: Känner hundar av om matte/husse e rädda?

Givetvis kan dom känna det. Är du rädd utsöndrar du endorfin som hunden känner av o då kan han tycka att han måste skydda sin flock.

Det är aldrig bra att det blir så där för att det är inte hunden som ska styra det.

Som jag har alltid ett start kommando när min hund får börja skälla o härja innan dess är det förbjudet.Men skulle man hamna i en sån sits så försöker man så länge som möjligt vara lugn så hunden inte uppfattar dig som otrygg och en svag ledare.

Piru: Ok , som jag misstänkte då, dvs att dom på ngt sätt känner av det.

Frågan e bara hur man lägger in ett kommando på sånt?
Nog för att jag uppskattar att det finns lite "jävlaranamma" i honom om tex sambon som e liten o späd e ute med honom, o ngt drägg kommer fram o börjar bråka.
Men är samtidigt ingen vakthund vi köpt eller fostrat, så jag vill defenitivt inte ha en hund som går heywire varenda gång ngn skummis kliver förbi.

/Tobbe

Tre gånger har våran hund morrat åt en mänsklig varelse. Två av gångerna har det varit för att jag varit på min vakt när vi varit ute på nattpromenad och mött folk.

Den tredje gången så ringde det på dörren och min sambo blev överraskad när han öppnade, då en avlägsen släkting oväntat var den som ringde på. Hunden morrade, men ändrade genast inställning när husse sa ett glatt hallå till besökaren. Då var det glada hopp och svansviftningar som vanligt.

Så ja, jag tror bestämt att hunden känner av matte/husses reaktion.

/Timsetim

Det att hunden har jävlaranama kan du inte säga föräns du testa det fullt ut, Många hundar vrålar en massa visa tänder men står inte för ett enda ord dom visar. Flyr omedelbart när det blir drabbning.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 236
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar