Känner hästen dina sittben?

C

Carmenzita

Det finns olika "skolor" huruvida hästen känner sittbenen eller inte när man rider barbacka (Ja, eller i sadel t o m?). Vad tror du?

Känner hästen dina sittben? (Nu menar jag SITTBENEN, för det är så folk brukar uttrycka sig, jag menar inte att hästen känner din rumpa... ;) )

Sv: Känner hästen dina sittben?

Det beror nog på hur mycket "fläsk"/muskler man har på rumpan... :rofl: Tror jag iallafall.
Jag känner mina sittben så fort jag sitter nånstans (har ingen rumpa... :cry: ) så hästen borde nog känna dem också. Fast jag kanske bara är ute o cyklar. :crazy:

Med tanke på min rumpas konstruktion kan jag nog garantera att hästen känner sittbenen - kanske inte för att jag har liten rumpa med nära till sittbenen, utan mest för att jag har en rumpa med massor av muskler, så egentligen alltså kanske inte själva sittbenen. Häromdan fick vi på lektion prova att först luta oss tillbaka, så långt att vi mer satt på rumpan - vi var flera som nånstans rent instinktivt förtvivlat ändå försökte upprätthålla rätt sits... ;) men meningen var att vi skulle "rulla bak" på rumpan så att vi helt tappade kontakten med sittbenen. Därefter skulle vi rulla fram lite så att vi kände den bakre kanten av sittbenen, mitt på, och slutligen där vår tränare helst vill se oss sitta; en aning i framkant på sittbenen. Nyttigt. Det lärde oss åtminstone att det viktigaste är att VI känner våra sittben, eftersom det är ett instrument som vi många gånger missbrukar för att vi inte har koll på dem. För min del handlar ridningen mycket om musklerna på och kring rumpan, ljumskar och överskänkelns insida.

Ja, att du känner dem är jag övertygad om. Men känner cykelsadeln dem? Och sitter du i samma ställning på en cykel som på en häst?

Ja eftersom jag kan få skav om jag cyklar för länge på en hård cykelsadel så borde den ju "känna" av mina sittben.

Samma sak om jag rider ett långt träningspass så kan jag få skavsår på rumpan... det är faktiskt sant. Kunde inte sitta ner på två dar. Ont som f*n gjorde det... :crazy:

Och nej jag sitter inte på samma vis på en cykelsadel som en ridsadel.

Känner du en persons sittben om den sitter i ditt knä? Och i vilken ställning sitter den personen då? I lodrät sits?

Det här med cykeln, jag förstår precis hur du menar, men cykeln har ju inget annat än själva sadeln att fånga upp din vikt med. På en häst finns det mycket mer kontaktyta, så att vikten fördelas lite mer.

Jag har också fått skav på div olämpliga ställen förut... Aj aj aj. Det gör ont. Idomin är bra...

Beror på hur "grov" rumpa personen har... tyvärr. Framåtlutad känns det inte så mycket, mest i lodrät sits men även bakåtlutad. Dock inte lika mkt.

Jag vet inte vad jag gör för fel som får ont. :confused: Inte alltid men ofta. Ska kolla det nästa vecka när jag rider. Kan uppdatera mer då.

FÅr kanske börja träna upp rumpan igen. :angel:

Senast ändrad:

Carmenzita skrev:
Det finns olika "skolor" huruvida hästen känner sittbenen eller inte när man rider barbacka (Ja, eller i sadel t o m?). Vad tror du?

Känner hästen dina sittben? (Nu menar jag SITTBENEN, för det är så folk brukar uttrycka sig, jag menar inte att hästen känner din rumpa... ;) )

Jag har en knotig rumpa.. Känner dom oftast när jag rider...Men inte om jag spänner mig och knipper..Då är det som om jag drar upp dem så att de inte kommer ner i sadeln då känner inte jag dem så då lär ju hästen inte känna dem heller..Vid den typ av spänning som jag kan ha är när jag låser höftbenen och på så viss blir som ett V i grenen..När jag känner dem är jag som ett U..*svammel*
Och vid V ridningen kommer jag inte åt hästen..Men det gör jag vid U ridning..För mig handlar det om att vidga avståndet mellan bäckenet och höftbenet. låser jag mig där kommer inte mina sittben ner och hästen kan omöjligt känna dem..Det märks ju på ridningen om inte annat ;) Om inte annat blir det väldigt obalanserat utan sittben..

jag fattar. tänkte säga det med u o v men visste inte hur jag skulle beskriva det.

Jo det tror jag nog hon gör. Fast jag tycker mig ha upplevt att det finns bra kontakt med sittben/hästrygg och dålig kontakt.
Å ena sidan förmedlar jag till viss del vad jag vill att hästen ska göra med sina bakben via sittbenen å andra sidan så tror jag sittbenen kan vara ett störande moment för hästens rygg, dvs den kan inte "gå igenom" hela ryggen när man sitter och petar ner sittbenen i hästens rygg.

Nu har jag ridit barbacka i över ett år, så jag är helt övertygad om att pållan känner mina sittben. Sitter jag i bakvikt så petar jag ner mina sittben för mkt i hennes rygg vilket resulterar att hon sänker den. Skulle jag inte peta ner sittbenen för mkt skulle hon inte heller sänka ryggen. Bara en liten teori...

Jadu i en sadel tror jag inte att en häst känner sittbenen, eftersom att sadeln ska jämna ut trycket över ryggen,
däremot så om jag rider barbacka på en häst (spelar ingen roll som helst hur hästen ser ut) så är jag helt bombsäker på att hästen känner mina sittben, juförsig så går det nästan inte att hitta en person med mindre rumpa än min heller, å jag får väldigt lätt ont i sittbenen om jag cyklar en längre bit å inte har cyklat på ett tag.

Men de personer som faktiskt använder sittbenen när de rider, skulle det vara till ingen nytta då? När man rider med sadel alltså...

En häst kan känna en fluga landa på dess kropp. Tro fan att de känner om du använder sittbenen barbacka eller genom en sadel.

tror mer att den känner av själva tyngdpunkten man har i sadeln istället för våra sittben, alltså den känner av hur vu sitter i sadeln och hur vi tynger ner den på för vis, vi läger tyngden lite mer till höger när den ska svänga åt höger, att den känner av sittbenen tror jag inte på, tänk på att lädret och stoppningen finns emellan, tror inte på att det går igenom det, men man kan ju alltid ta å prova.
så vem vill komma å hjälpa? =)

Du menar alltså inte om hästen känner när man lägger vikt på det ena sittbenet eller det andra för att böja t.ex. för det är ju givet att hästen gör.
Det du menar är om benen in din rumpa gör ont på hästens rygg - barbacka eller t.o.m. i sadel. Barbacka tror jag defintivt att man kan göra illa hästens rygg med sina sittben. Därför gäller det att ha en vältränad rumpa som kan forma sig så att man inte låter sittbenen sjunka ner genom och trycka på hästens rygg. Ett sätt är ju att sitta mer på insidan av den övre delen av låren. Jag anser att man verkligen måste tänka på vad man gör med sin rumpa när man rider barbacka. Sedan tror jag även att detsamma gäller i sadel. Speciellt i en bomlös, men även i bomsadlar. Där är det ju givetvis inte lika kritiskt om en ryttare är okänslig med sin rumpa.
Så visst känner hästen ryttarens sittben - både när det gäller att använda dem rätt vid ridning och när det gäller att inte tänka på hur man använder dem och okänsligehet.
Hälsning Maja

håller med dig, den känner sittbenen position, men att dom inte käner just en ben som är där, jag håller defenitivt med om att man ska hålla reda på sin rumpa när man rider.
men jag tror inte att den blir så mycket okänsligare med en vanlig bomsadel, om man råar sitta ner får hårt en gång (antingen beroende på ett gupp i vägen eller om hästn gör något oväntat) så tror jag att det gör lika ont på hästen som om att man skulle göra det barbacka, det är bara lite mer fördelat över hästes rygg.

Det var precis det jag menade. :-) Men det var tydligen svårt att få fram. Jag menade verkligen: känner hästen SITTBENEN, inte rumpan, inte viktförskjutningar osv. Och jag menade givetvis i lodrät sits, inte i stolsits. (Om man har det bör man nog fundera på om man öht ska rida barbacka?)

bara lite, man bör nog inte rida barbacka hur som helst om man har en så liten rumpa som jag (enligt folk så existerar den typ inte, å i vissa sadlar känns det som att man glider fram å tillbaka enbart över sittbenen, olika för olika sadlar), så jag bör normalt ha någon fomr utav tjockare "sak" som jag sitter på när man rider barbacka =)

Ja, kan de känna dem?
Att jämföra hästens rygg med en cykelsadel, en stol eller en annan människas knä fungerar ju tyvärr inte heller.

Hur känner man dem själv när man rider?

Själva benet (/benen, sittbenen finns ju både på höger och vänster sida sa) är ju formade på ett sånt sätt att det är rätt smalt mellan dem framtill och "bågen" blir bredare och bredare baktill.
Sitter man på en stol är det rätt mycket utrymme mellan sittbenen sas, man känner dem rätt långt "bak" (bakåtvinklat bäcken gör det ju iofs relativit med "långt bak" och "långt fram"). När man sitter på en häst BÖR man inte känna sittbenen "där bak" - isf bör man nog kolla upp sadeln eller förändra sin sits. Ja, det är ju det ordet stolsits kommer från :-). Däremot, i en vettig lodrät sits, kan man känna sittbenen (os ishii) "framtill", för min del är hö och vä väldigt nära varandra (inte mycket utrymme).
Sitter man såpass långt fram att man hamnar på blygdbenet istället för sittbenet, när man sitter i en bra lodrät sits? Eller både och måhända?
Det skrivs en hel massa om detta, men alla verkar tycka olika och man börjar undra när man kollar på hur bäckenet egentligen ser ut vad som övht är MÖJLIGT.

Men ang om hästen känner dem - jo, det är min tro, men kanske inte särskilt mycket och kanske inte på det vis man tror? I en vettig lodrät sits -barbacka, hamnar ju dock sittbenen rätt nära varandra på sidan av hästens ryggrad. Hamnar de övht på sidan av hästens ryggrad förresten? Jag är liksom rätt konfys över att det ÄR rätt smalt därframme... Fast det skulle antagligen göra rätt ont om man satt på sittbenen rätt upp och ner (däremellan har vi ju dock symfysen också, kanske förvirrar man sej och tror att symfysen är sittbenen också). Nå, iaf, de hamnar hursomhelst rätt nära ryggraden och hästen ÄR rätt känslig där - så visst tror jag de känner dem. Säkerligen mer eller mindre beroende på hur mycket "vaddering" man har på rumpan.

Hamnar man i stolsits så att bågen på sittbenens spetsigaste del körs ner i hästens rygg så lär de känna dem väl. Sedan beror det säkerligen en del på hur stor hästen är också, om det ens är MÖJLIGT att sitta i en sådan sits barbacka (det är som sagt rätt brett mellan sittbenen baktill).

Ja, som svar på frågan då - jag vet inte... Jag rider alldeles för lite just nu, och ännu mindre barbacka också för att riktigt kunna känna efter.
Och vad hästarna känner kan man väl egentligen aldrig veta säkert.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Lavinia
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 831
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar