Sv: Känner hästen dina sittben?
Ja, kan de känna dem?
Att jämföra hästens rygg med en cykelsadel, en stol eller en annan människas knä fungerar ju tyvärr inte heller.
Hur känner man dem själv när man rider?
Själva benet (/benen, sittbenen finns ju både på höger och vänster sida sa) är ju formade på ett sånt sätt att det är rätt smalt mellan dem framtill och "bågen" blir bredare och bredare baktill.
Sitter man på en stol är det rätt mycket utrymme mellan sittbenen sas, man känner dem rätt långt "bak" (bakåtvinklat bäcken gör det ju iofs relativit med "långt bak" och "långt fram"). När man sitter på en häst BÖR man inte känna sittbenen "där bak" - isf bör man nog kolla upp sadeln eller förändra sin sits. Ja, det är ju det ordet stolsits kommer från :-). Däremot, i en vettig lodrät sits, kan man känna sittbenen (os ishii) "framtill", för min del är hö och vä väldigt nära varandra (inte mycket utrymme).
Sitter man såpass långt fram att man hamnar på blygdbenet istället för sittbenet, när man sitter i en bra lodrät sits? Eller både och måhända?
Det skrivs en hel massa om detta, men alla verkar tycka olika och man börjar undra när man kollar på hur bäckenet egentligen ser ut vad som övht är MÖJLIGT.
Men ang om hästen känner dem - jo, det är min tro, men kanske inte särskilt mycket och kanske inte på det vis man tror? I en vettig lodrät sits -barbacka, hamnar ju dock sittbenen rätt nära varandra på sidan av hästens ryggrad. Hamnar de övht på sidan av hästens ryggrad förresten? Jag är liksom rätt konfys över att det ÄR rätt smalt därframme... Fast det skulle antagligen göra rätt ont om man satt på sittbenen rätt upp och ner (däremellan har vi ju dock symfysen också, kanske förvirrar man sej och tror att symfysen är sittbenen också). Nå, iaf, de hamnar hursomhelst rätt nära ryggraden och hästen ÄR rätt känslig där - så visst tror jag de känner dem. Säkerligen mer eller mindre beroende på hur mycket "vaddering" man har på rumpan.
Hamnar man i stolsits så att bågen på sittbenens spetsigaste del körs ner i hästens rygg så lär de känna dem väl. Sedan beror det säkerligen en del på hur stor hästen är också, om det ens är MÖJLIGT att sitta i en sådan sits barbacka (det är som sagt rätt brett mellan sittbenen baktill).
Ja, som svar på frågan då - jag vet inte... Jag rider alldeles för lite just nu, och ännu mindre barbacka också för att riktigt kunna känna efter.
Och vad hästarna känner kan man väl egentligen aldrig veta säkert.