Känna när hästen arbetar rätt?

F

Fitness

Hur ska jag veta om hästen arbetar bra med bakben och rygg?
De flesta hästar arbetar väl inte rätt automatiskt? De är väl egentligen rätt lata djur...
Kan man se eller känna på ngt sätt om hästen arbetar rätt?

Sv: Känna när hästen arbetar rätt?

Det tar ett tag innnan man känner den känslan. med RÄTT tränare kommer den absolut men det är det som är det svåra med ridningen! Att rida hästen så att den blir bättre!!:)
Lycka till! Det kommer... ;)

Det är svårt att förklara tycker jag, men om hästen jobbar rätt, så känner man bara det. Hur den arbetar med ryggmusklerna. Och oftast är dom mycket bekvämare att sitta ner på.

shampiz skrev:
Det är svårt att förklara tycker jag, men om hästen jobbar rätt, så känner man bara det. Hur den arbetar med ryggmusklerna. Och oftast är dom mycket bekvämare att sitta ner på.

Ja och nej. I början är det ofta bekvämare. När hästen sen verkligen börjar arbeta och verkligen "tar för sig" då kanske det inte alltid känns lättare att sitta:angel: Det är ju olika steg i hästens utbildning, man når inte till toppen direkt (de flesta aldrig inkl mej) utan går igenom olika stadier

Jag håller med Shampiz om att hästen blir lättare att sitta på när den arbetar rätt med ryggen. Även när den "tar i" ordentligt.;)

Immer

Jag håller oxå med...inga problem att sitta ner när hästen jobbar rätt...;)...vilket jag får erfara varje gång jag rider..... har nämligen ridit barbacka drygt 6 månader nu ...;)

Varför har du ridit barbacka så länge??

hur kan själva känslan komma bara för att man har rätt tränare??
:confused:

Om hästen blir skönare att sitta ner på , arbetar den rätt då?
Min häst kan kännas ganska stötig i traven när han travar utan att arbeta men när han kommer ner i form så blir han genast mjukare och får mer svävmoment, arbetar han rätt då?

Immer skrev:
Jag håller med Shampiz om att hästen blir lättare att sitta på när den arbetar rätt med ryggen. Även när den "tar i" ordentligt.;)

Immer

Beror kanske på häst och vad den är kapabel till gör steg i o f s:angel:

angående det här att det skulle vara enklare att sitta ner på en häst som arbetar rätt.

det tror jag beror på, om man har en häst som smyger, kommer bakom hand inte jobbar eller tar i så måste det ju vara ganska enkelt att sitta ner, däremot om den verkligen jobbar och tar i borde det ju i så fall bli svårare att sitta ner.

Har man däremot en häst som när den inte jobbar ordentligt är spänd o stötig blir det ju såklart lättare att sitta ner när den slappnar av o söker sig ner.

Allså, vad jag vill komma fram till, hur traven känns är nog olika på olika hästar...:)

Kung Bob skrev:
angående det här att det skulle vara enklare att sitta ner på en häst som arbetar rätt.

det tror jag beror på, om man har en häst som smyger, kommer bakom hand inte jobbar eller tar i så måste det ju vara ganska enkelt att sitta ner, däremot om den verkligen jobbar och tar i borde det ju i så fall bli svårare att sitta ner.

Har man däremot en häst som när den inte jobbar ordentligt är spänd o stötig blir det ju såklart lättare att sitta ner när den slappnar av o söker sig ner.

Allså, vad jag vill komma fram till, hur traven känns är nog olika på olika hästar...:)

Ungefär så jag menar. Att sitta på en häst som verkligen får fram ett rejält steg och arbetar rätt, är inte bekvämt i den bemärkelsen att det är "lätt". Men alla hästar har inte tillgång till ett sånt steg, och om en spänd häst med medelmåttigt steg slappnar av är det ju såklart lättare att sitta.

minimi skrev:
Beror kanske på häst och vad den är kapabel till gör steg i o f s:angel:

Jag har provat på det mesta i hästväg sedan jag började rida 1964 - och jag står fast vid min åsikt.

Immer

Jag har lite svårt att förklara hur man känner det för det är något som jag bara känner, det känns bra helt enkelt.. men jag har också haft bra tränare som har hjälpt mig med den rätta känslan, så att det verkligen har varit rätt, och nu så litar jag på min känlsa hela tiden.

Jag känner jättetydligt min hästs bakdel när hon jobbar rätt. Dels blir hon mjukare, frustar, och det är nästan som att hon inte har nån framdel, för baken känns så tydligt. :)

Kung Bob skrev:

Just det:bow:

Immer skrev:
Jag har provat på det mesta i hästväg sedan jag började rida 1964 - och jag står fast vid min åsikt.

Immer

Blir ju omöjlig diskussion egentligen eftersom jag aldrig sett dej rida och inte vet alls vad du menar med det ena eller andra. Hur länge man ridit säger ju inte alltid så mycket som man skulle kunna tro.
Så jag står fast vid det jag skrivit, det är krävande att arbeta (och sitta) på en häst som verkligen ahr gång och arbetar på en lite högre nivå men det aknsek vi inte diskuterar här, så jag ger mej.
Att hästen blir bara avsalppnad och börjar trampa under sig är självklart bekvämare än att studsa på en spänd häst där är vi överens allihop tror jag. Ursäkta om jag virrade till det diskussionen handlade om från början.

Knapplån...

Prova att vända på steken... hästen går bättre för att ryttaren sitter bättre o den blir därmed lättare att sitta på, vilket gör att ryttaren kan sitta ännu lite bättre osv osv osv. :angel:

mvh Jessica

Jessica skrev:
Knapplån...

Prova att vända på steken... hästen går bättre för att ryttaren sitter bättre o den blir därmed lättare att sitta på, vilket gör att ryttaren kan sitta ännu lite bättre osv osv osv. :angel:

mvh Jessica
håller med! :bow:
Märkte av detta senast igår när vi red. Vi red i en stor hage, nästan som en skog med ett öppet fält. Min häst kände att jag spände mig och ville bara sticka iväg (som vanligt). Men så drog jag ett djupt andetag och slappnade av i traven istället och helt plötsligt lyssnade hon på alla mina hjälper! Detta tips har jag fått genom Buke! :bow:
Förlåt att jag lämnade trådens ämne!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 717
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Samhälle Jag fick precis skickat till mig att Läkare utan gränser söker "kontorsvolontärer" som bland annat ska: - Plocka upp och ner i...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 168
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30