Sv: Kaninungar
Det var något nytt.Att det var olagligt, Men herregud säger jag bara ?
om min kanin skulle ha bettfel, skulle man inte märka det då ?, och ni verkar tro att vi inte har kollat upp någoting? både han kaninen och hon kaninen har varit hos veterinären och kollats.Ingen av dem hade någon sjukdom.Vad mer behöver jag kolla?
jag vet hanens stamtavla,men inte honans,är det så farligt ?
Kaninen kan
bära på bettfel utan att det faktiskt syns.
En koll hos veterinären visar tyvärr inte allt.
Det visar inte sjukdomarna i släkten, genetiska defekter odyl som ligger dolt i generna och annat.
Så att man gjort veterinärkoll är ingen garanti för att kaninen är 100% frisk, då allt som sagt inte syns.
Att däremot gå igenom släkten och se ifall några sjukdomar/defekter dykt upp, kan visa mer.
Om du ska ta en kull, så är ju huvudsyftet viktigt - vad ska ungarna användas till?
Bara till kel eller "för att de är söta" anser jag inte vara någon giltig anledning, utan man ska ha ett mål att sträva, tex att förbättra en viss färg, ta fram en viss pälstyp på en kanin m.m.
Det gör dessutom aveln mycket roligare, när man har ett tydligt mål att sträva efter, och se framstegen man gör.
Kelkaniner föds i varje kull.
Tar man en renrasig kull (med syfte för utställning/avel), kommer där säkerligen födas några kelkaniner ändå, dvs de som inte går att använda i utställning.
Alla kaniner är ju dessutom söta, så att säga att man ska ta en kull för att kaninungar är söta, håller inte i mina ögon.
Som jag skrev i mitt första inlägg, så är det mycket man bör tänka igenom innan.
Risken finns faktiskt att honan dör!
Sen måste man ha en tydlig plan för hur man gör om man inte får ungarna sålda.
Att sälja till djuraffär är egentligen inte lagligt, om man inte har ett tillstånd för det, som kostar ungefär 1700kr.
Så vad gör man då?
Ev hanar i kullen behöver varsin bur osv.
Det är inte alltid det går enligt planerna när det gäller att få dem sålda.
En del uppfödare har iår blivit sittandes med alla/flera ungar ur kullen/kullarna.
Det är något man ska räkna med.
Det är precis lika mycket ansvar bakom en kull kaninungar, som en kull med valpar i mina ögon.
Man har samma ansvar att ungarna föds friska och krya, att de kommer till bra hem, och att man kan ta hand om dessa ifall de inte blir sålda.