Kaninungar-kattmjölk

Z

Zab

Jag läste om en som fött upp en harunge med kattmjölk.. kan det vara den ''kattmjölken'' som säljs i mataffärer eller menade hon ersättningsmjölk? Tror inte hon mjölkade katten.. och hoppas att det är vanlig kattmjölk..

Har nämligen en liten kaninunge som förlorat sin mamma...men har inte råd med riktig ersättningsmjölk för flera hundra kronor just nu.. >< (har lånat 400 til bensin för att ta mig till jobbet tills jag får min första lön, så...><) men vill ju gärna försöka rädda det lilla livet ändå. Kan ju inte vänta tills jag får lön heller...

Sv: Kaninungar-kattmjölk

jag hade en fransk vädur som vägrade ta hand om sina TOLV ungar och fick köpa mjölkersättning till hund tror jag att de va på apoteket.

vet inte alls om den lille skulle klara sig på sån man kan köpa i affär, tror väl inte att den är lika näringsriktig..

Jag vet inte, tänker mest på om de tål det...
Eftersom jag öht inte kan köpa ''riktig'' mjölkersättning..:/

Det är en unge till en förvildad tamkanin (viltfärg med vita tecken) som förmodligen korsat sig med en hare. En kompis snubblade över den och såg kaninen överkörd av en bil några meter bort.
Jag tycker det liknar en hare. Fast den har en vit fläck i pannan iofs. Men hon gav ungen till mig för att jag skulle ta hand om den..hm..undrar hur det nu gick ihop..O_o Så jag får väl försöka.. tror iofs att den åt lite gräs i natt (har dragit runt det iaf) och äter den gräs klarar den sig nog. Den verkar iaf pigg o glad. :D
Jag gissar att jag släpper ut den om den klarar sig, den har ju trots allt börjat sitt liv i det vilda.

Det är säkert en harunge i så fall.. :angel: Fast hybrider har man väl hört om bland de mest olika djur, så hare/kanin borde inte vara en omöjlighet?
Skulle kunna vara så att kompisen tog fel eller nåt. Men nu är det ju lite sent att lägga tillbaka den, har gått nästan två dygn och jag vet inte ens var den hittades.. tror inte att mamman hittar den nu. :S

Det positiva är att jag lyckats hitta en del fakta på nätet... man kan föda upp dem tillfälligt på whiskas kattmjölk, fast det är bäst med antingen getmjölk eller mjölkersättning. Någon som vet var man kan hitta getmjölk?
Jag hoppas på att kunna ha råd med det..:/

Ungen är pigg och glad, dricker ordentligt själv men äter inte gräs vad jag kan se. Är lugn, äter och tvättar sig i min famn :love: och nyfiken. Det verkar som om den kan klara sig! Jag gissar på ca en och en halv vecka om det nu är en hare. Det verkar mer och mer som det.
Jo, jag vet att man inte får ta in vilda djur.. men släpper jag ut den nu klarar den sig inte. Planen är att släppa ut den så fort den äter gräs och så ordentligt. Förhoppningsvis kan jag se den lite då och då i så fall..x) Fördelen med att bo på landet... ska bara känna igen den..

Jovisst :)
Den enda jag har på internet.
acrowman%201294.jpg

En till, när jag matade honom första dagen. Han slickade från mina fingrar, doppade i kattmjölk. Nu dricker han från en tesked :)
ninenspotparvel.jpg

Jag är ingen expert, men det där ser väl ut som en hare?
Då får du inte ha den hemma hos dig mer än 48 timmar tror jag det är...

Jag tycker också att det är väldigt likt en hare... men var inte mamman överkörd? :confused:

Min kompis sa det iaf.
Och nu är det för sent att lägga tillbaka den, det måste ske inom 10 m från platsen den hittades på, och jag tror inte harmamman hittar den nu, om det inte var hon som var överkörd.

Jag hade också för mig det, men så hittade jag en sida som verkar säga annorlunda.

Dessa kräver speciella tillstånd, och flera av dem får inte släppas tillbaka i naturen, (de får bara handuppfödas för att placeras på djurpark, än så länge ...) P.g.a. tidsbrist har vi inte lagt ut fullständiga uppfödningsuppgifter än, men här är i alla fall lite riktlinjer.

Harar fanns med bland de andra djuren, de som i så fall var ok att hjälpa. I vilket fall har jag inte hjärta att låta ett djur dö för att någon lag säger det av princip skäl. (Förstår lagen, man ska låta vilda djur vara, men i det gär fallet är det ju för sent).
Jag försöker ta reda på hur det ligger till, men som det verkar är det ok att hjälpa harar och sen släppa ut dem. :/

Då har den iaf en chans... vad ska jag göra då, lämna den att dö nu?

Länsstyrelsen och naturvårdsverket... för att få det där tillståndet i så fall.

Är rätt säker på att de bestämmer sig för att avliva den när den nu varit i sån kontakt med människor och inte ''kan bli vild''. Skulle ju vara hemskt om den blev omhändertagen av nån.

Jag släpper väl ut den istället så jag inte bryter lagen. Det har väl gått ganska precis 48 timmar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 545
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 200
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar