Kaninrasen Teddydvärgvädur

P

Pretty

Hejsan, Jag tänkte starta en tråd om kaninrasen Teddydvärgvädur där man kanske kunde dela med sig fakta om rasen m.m Rasen är ju inte godkänd i svärge "än" men är vanlig i både Tyskland och Danmark som inte ligger så långt här ifrån :p Själv så har jag en Teddydvärgvädur som jag hämtade för ca.2 veckor sen :) När jag sedan blir större så har jag även tänkt att ha en liten "hobby" uppfödning av teddydvärgvädurar eftersom jag är väldigt försjust i den rasen, men ska dock vänta minst 3 år till eftersom detta är min första kanin. Men är det någon som vet någonting mer om rasen?? Det är svårt att hitta så mycket fakta om den eftersom den inte är godkänd i Sverige ännu. Har ganska länge tänkt tanken att den kan ha framavlats för att locka kunder om du förstår vad jag menar. Den är ju otroligt sööt med all päls, (ser ut som en tussboll) Men är detta värkligen bra för kaninen, jag menar den ser ju ingenting när man inte har sattit upp en toffs eller liknande och den blir väldigt lätt tovig! (den skulle knappast klara sig att leva ute i naturen :angel:), Någon som vet någonting om detta?? // Carro

Sv: Kaninrasen Teddydvärgvädur

Vet inte så mycket om rasen, men det sägs att den troligen kommer att bli godkänd i Sverige snart.

vet inte mkt alls om rasen, men har inte någon en bild på den söta rasen:D

Med teddydvärgvädur menar du då dvärgvädurslöwen
7161529.jpg
(egen bild)
eller Dvärgvädur fuchshttp://www.islandshastcentrumnorr.se/lowenhanesvart.jpg(hermelin på bilden men du förstår vad jag menar)? teddydvärgvädur finns nämligen inte och det är dvärgvädurslöwen som är på väg att bli en godkänd ras.

Nej, detta är ofta ett stort misstag. Rasen Lejonhuvad dvärgvädur blev godkänd i Nordisk standard 2003. Kaninen ser ut att ha en lejonman runt huvudet, därav namnet. Långhårig päls ska finnas på kinderna, pannan, nacken och bröstet, övrig päls ska vara kort. Medan en teddydvärgvädur har lång päls över hela kroppen. Om du skulle vilja se hur en sidan Teddydvärgvädur ser ut skulle jag kunna rekommendera att du kollade på Hörröds kaninuppfödning där du kan se ett antal bilder på teddydvärgvädurar. :)

http://www.teddykaniner.dinstudio.se/index.htm

Sry för OT men vilken otroligt underbar kanin!! vill bara ha o krama på!

va söt :) Min blir 4 månader nu om jag räknat rätt? :P Föddes 16 juni.

Om du ska ta ungar på din kanin bör du göra det innan den är 1 år. Annars är risken stor att den dör när den ska föda ungarna. Har tyvärr ingen bok här just nu så jag kan svara exakt vad det är som gör att hon inte klarar av att föda fram dem.

Okey ;) Men tänkte ändå inte ta ungar på kaninen jag har nu eftersom det är min fösta kanin :love:

Baloo var fin han :love:, skulle jag gärna parat min hona med (men ni bor tyvärr lite för långt bort :cry:). Vet du någon som har teddydvärgvädurar runt Västerås/Uppsala får du gärna pm:a.

Tack:)
Hm, jag vet två uppfödare i sthlm och en i upplasa trakten. Fast hon säljer alla sina teddydvv nu, så vet inte!

hej, såg forumet och tyckte det verka intressant. har en teddy dvärgvädur på 13 veckor , som jag har haft i en månad nu . underbara kaniner & bedårande päls ! har haft dvärgvädurer innan och pälsen är ju stor skillnad. hur ofta borstar ni era kaniner? har ni lätt att få dom och sitta still ? / malin :)

Välkommen in på Teddyklubbens hemsida!
www.ericas.se/teddy

Där kan ni följa arbetet för att standardisera teddyn i två storlekar: Dvärgteddy (hermelin med teddypäls) och Teddyvädur (Dvärgvädur med teddypäls).

rasen teddydvärgvädur finns visst! (har en sån själv, peking,) Däremot har jag aldrig hört dvärgvädurslöwen. teddydvärgvädur är en liten teddykanin med hängöron. Rasen teddylöwen finns också och är en teddy med uppåtöron. :)

rasen teddydvärgvädur finns visst! (har en sån själv, peking,) Däremot har jag aldrig hört dvärgvädurslöwen. teddydvärgvädur är en liten teddykanin med hängöron. Rasen teddylöwen finns också och är en teddy med uppåtöron. Det är många som kan para sina teddykaniner efter de är ett år. Varför skulle det vara sämre???? Teddykaniner är en väldigt lugn ras (Klart de kan vara busiga också ;) ) De är supersnälla. Pälsen kanske kan vara ett problem om man inte har så mycket tid för kaninen, men har man inte tid så borde man inte ha en kanin, för de behöver mycket sällskap och kärlek! Det är kanske lite sent att skicka detta men bättre sent än aldrig.

Om du tittar i den ljusgröna rutan näst högst upp står det när tråden postades. I detta fallet är det 2007-08-17, 22:07 - alltså är tråden flera år gammal.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar