Kaninproblem!! HJÄLP!!!!

R

Rihonin

Jag har en kastrerad kaninhane sedan drygt 2 månader tillbaka (han blir 7 år till i sommar och jag har haft honom typ hela livet) och har nu fått en liten hona på 8 veckor. Det var tänkt att dom skulle vara tillsammans för sällskap då jag kan vara borta hela dagarna (plugg å jobb) men det går inte. Han bara försöker para sig med henne? Vad är fel, han är ju kastrerad och där se dom att man skulle vänta minst 3 veckor innan han fick träffa en flicka. Jag har väntat mycket längre än så (dom där drygt 2 månaderna) och det funkar inte. Vi lider av det alla 3 (jag å två kaniner) då jag inte mår bra av att lämna dem utan sällskap (jag måste ju sära på dem) lillflickan för hon blir "brutalt våldtagen" om jag inte passar dem och det gillar hon inte alls, samt hanen som inte fattar varför han inte får följa sina "instinkter".
Kan jag göra något för att ändra på detta? Finns det något man kan ge honom/henne som gör att detta beteende försvinner? Medicin, p-piller (hälst inte för hon ä ju så liten), örter som minskar begäret till sex?

Snälla hjälp, jag är helt desperat :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Jag vill ju bara mina änglar väl.

Sv: Kaninproblem!! HJÄLP!!!!

eftersom du kastrerade honom så sent så kommer nog inte beteendena att försvinna, det är därför man säger att man ska kastrera dom tidigt...

Jo, jag har oxå hört något sådant. Men eftersom att han aldrig visat några tendenser till sådant förut så trode man att det skulle gå bra endå fast han var äldre.
Men om nu så är fallet, vad rekommenderas jag att göra åt situationen?

Men hur är det egentligen med örter och sådant? Jag vet att man kan ge hästar det för att lugna ner hormonerna i olika situationer. Dock vet jag inte vad det var för ört eller i vilken dos. Finns dt enågot motsvarand eför kaniner? Min stakars kanin verkar lida av situationen då han inte ens förstår "hur" han ska göra utan allt blir så fel och han ser olycklig ut :(

men har han inte bott ihop med någon förut så tror jag absolut inte att han lider av det nu heller...

och jag har aldrig hört om några örter eller något för kaniner...

fråga på kanin-net. där kanske någon vet.

Det hela handlar om att han haft sällskap av mig mycket förut men då jag fått jobb och studerar blir han mycket ensam, långa dagar, till och med övernattningar och det känns inte bra att lämna honom så mycket. Att låta honom komma till någon annan är i dagslägen inte tänkbart då han verkligen trivs. Men som sagt, ingen mår bra av att bli för mycket ensam, det var därför lilla siden flyttade in.
Tack för förslaget. Jag ska fråga där :)

Sätt dom i varsin bur precis bredvid varandra så har de sällskap men varsitt revir.

Sätt dom i varsin bur precis bredvid varandra så har de sällskap men varsitt revir.

Exakt! Att han beter sig så beror på att han kastrerades så tidigt och de lider inte av att bo i varsin bur. Bara närvaron av en annan kanin räcker i regel väldigt bra.

Den tillfälliga lösningen jag har nu är att hanen som alltid har varit van att leva fritt i min lägenhet (rumsren) är lös och honan har en bur. När jag är hemma får dom vara tillsammans under uppsikt (han sköter sig då, vågar vell inte annat :P)
Han har blivit lugnare efter några dagar och nu kan dom sitta bredvis och äta tillsammans å sådär. Kan det vara så att han med tiden lugnar ner sig helt?

Tack för alla svaren :)

Det är omöjligt att svara på, troligtvis kommer inte beteendet att försvinna men veta kan man aldrig..

japp, sa skulle jag axa gora, tror att han kanske lugnar sig lite, men min kastrerades axa sent och han slutade iofs kissa revir, men fortsatte garna para sig med allt i "kaninstorlek"..:crazy:

Tack för alla svar.
Det har löst sig jättebra, han har slutat och dom är nu hur bra vänner som helst. Gör allting tillsammans i lugn och ro. Tack för all hjälp jag fått =)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: animalasia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
P
Hundträning Min väninna,P, som önskar att jag frågar här, har en 1,5 års tik, blandras Azawakh och Akita Inu, V. V är räddad från en bakgård, har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 632
Övr. Katt Vi har 3 katter. En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad. Sedan har vi...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama