Kaninpellets HJÄLP

Z

Zoonen

Hej.. jag har en liten hermelinkille på ca 2 år..
det är så att jag har aldrig köpt en sort kaninpellets... utan jag har kört med lite olik (dock inte samtidigt) men nu vill jag hitta ett bra märke som jag alltid kan köpa så att jag inte byter hela tiden, jag vill ju att han skall ha en enda sort. Så nu frågar jag er: Vilken e den bästa kaninpelletssorten??
har hört att stampe är bra.. har hört att carrier är mindre bra..:S snälla hjälp..

Min kanin har fri tillgång till hö och vatten sjävklart.. sen får han en matsked pellets varje morgon och frukt och grönsaker på eftermiddagen..låter detta bra.. lr skall jag ändra på ngt..??

hur är det med betfor.. har hört att man kan ge kaniner det.. :S hur mycket/hur ofta kan man ge isf.. ??

Tacksam för all hjälp :bump:

Sv: Kaninpellets HJÄLP

SVENSKT! ;)

jag är anti emot Stampe sedan jag fick höra att en som födde upp hoppkaniner fick 2 kullar + 2 vuxna djur eliminerade helt plötsligt när hon öppnade en ny säck med detta foder :crazy:

hon hade skickat fodret för undersökning men jag vet inte om hon fick något svar.

Carrier använder jag själv och funkar mycket bra för mig.
Betfor kan man ge i små mängder. En stor uppfödare blandar i betfor i sitt foder och maken till blanka och fina pälsar henne kaniner har :love:

Okej...några andra som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har Carrier eller vad det nu heter till min kanin, funkar bra vad jag förstått. Han gillar då det.

absolut inte carrier. stampe är halvhyfsat. köp edels eller lottie - bäst näringsvärden!

Var köper man Edels och Lottie? Hur vet man att de har bäst näringsvärde? Hm, det där lät kanske lite korkat men ja... Jag vet faktiskt inte vad jag ska titta efter på kaninpellets. Energivärdet, proteinvärdet, fettvärdet, kolhydratsvärdet, eller vilket är viktigast för kaniner? Hur vet man vilket foder som faktiskt är bäst? :confused:

Zoonen skrev:
Hej.. jag har en liten hermelinkille på ca 2 år..
det är så att jag har aldrig köpt en sort kaninpellets... utan jag har kört med lite olik (dock inte samtidigt) men nu vill jag hitta ett bra märke som jag alltid kan köpa så att jag inte byter hela tiden, jag vill ju att han skall ha en enda sort. Så nu frågar jag er: Vilken e den bästa kaninpelletssorten??
har hört att stampe är bra.. har hört att carrier är mindre bra..:S snälla hjälp..

Min kanin har fri tillgång till hö och vatten sjävklart.. sen får han en matsked pellets varje morgon och frukt och grönsaker på eftermiddagen..låter detta bra.. lr skall jag ändra på ngt..??

hur är det med betfor.. har hört att man kan ge kaniner det.. :S hur mycket/hur ofta kan man ge isf.. ??

Tacksam för all hjälp :bump:
Det bästa pelleterade fodret för kaniner är Granngårdens rabbfor som är framtaget av professionella kaninuppfödare. Tyvärr finns det bara på stor säck.
Enigt rykten har kaniner dött av Stampe, vet inte om det stämmer man jag vill i alla fall inte chansa.
På min hemsida har jag skrivit om kanin- och marvinsfoder m.m. Välkommen dit om du vill:
http://hos.sandnet.se/stackmurs

Rabbfor är INTE bra för keldjur!! Rabbfor är för avelsdjur och utställningsdjur som behöver mera energi, andra blir feta av det.

Man ska se så pelletsen har högre % växttråd än protein, det håller ,magen i trim. Kör med edels + örtmusli för häst (SPILLERS high fibre herbal mix), grönt ibland, betfor ibland och hö men även 2 nävar luzernhö var dag, vissa av kaniner ratar höet sedan de fick luzernern och hör o häpna, luzernhöet (light varianten) har 28% fiber!! Inte konstigt de inte har överskotts blindtarmsbajsar mer i buren :banana:

Senast ändrad:

paradiset skrev:
Rabbfor är INTE bra för keldjur!! Rabbfor är för avelsdjur och utställningsdjur som behöver mera energi, andra blir feta av det.

Man ska se så pelletsen har högre % växttråd än protein, det håller ,magen i trim. Kör med edels + örtmusli för häst (SPILLERS high fibre herbal mix), grönt ibland, betfor ibland och hö men även 2 nävar luzernhö var dag, vissa av kaniner ratar höet sedan de fick luzernern och hör o häpna, luzernhöet (light varianten) har 28% fiber!! Inte konstigt de inte har överskotts blindtarmsbajsar mer i buren :banana:
Jodå, visst är det bra även för keldjur. Det är bara det att man måste ransonera tillgången rejält jämfört med många andra helfoder. Det beror på att råvarorna är lättupptagliga medan andra foder innehåller mycket "utfyllnad" som inte tas tillvara i kroppen utan bara går rakt igenom = bortkastade pengar egentligen. Bara man lärt sig att portionera rätt blir det väldigt billigt eftersom man ger så lite.

Jag gillar dock egentligen inte användningen av pellets alls. Det är ingen naturlig föda - det finns inga pelletsbuskar ute. Basfodret är ju hö och det ska det alltid finnas fri tillgång på. Får de sedan en rejäl giva med grönsaker och frukt en gång per dag behövs egentligen inga pellets. Lite müsli eller viltfågelblanding ett par gånger per vecka räcker gott.
Denna foderstat håller jag numera till alla mina kaniner, de har aldrig haft så fina pälsar och ingen är överviktig.

CARRIER STAMPE EDELS LOTTIE RABBFOR.. SNÄLLA.. vilket skall jag köpa.. å varför??
Vilket skall man inte köpa å varför??.. å vart köper jag det??.. SNÄLLA .. hjälp
varför e carrier dåligt å varför e stampe dåligt... :bow:

Jag köper Lottie åt mina marsvin på Odal (eller Lantmännen som det nu heter). Det funkar super på mina marsvin! Jag köper Gourmetvarianten med extra c-vitamin. Det tycker de är smaskigt! :d

Köp det märke som finns helt enkelt. Finns på lanthandlar, stall som har försäljning oxå, ett till Mycket BRA foder som finns nästan överallt är SVENSKA FODERS kanin & marsvinspellets,glömde det.

SVENSKA FODERS kanin & marsvinspellets, är väl just Carrier?

Nej Carrier är ett annat märke. Detta heter just vad jag skrev på säcken, säcken är blå med en viltgrå dvv med en maskros i munnen på :love:

Zoonen skrev:
CARRIER STAMPE EDELS LOTTIE RABBFOR.. SNÄLLA.. vilket skall jag köpa.. å varför??
Vilket skall man inte köpa å varför??.. å vart köper jag det??.. SNÄLLA .. hjälp
varför e carrier dåligt å varför e stampe dåligt... :bow:
Rabbfor är Lantmännens eget foder så det finns på Granngårdenbutikerna

paradiset skrev:
Nej Carrier är ett annat märke. Detta heter just vad jag skrev på säcken, säcken är blå med en viltgrå dvv med en maskros i munnen på :love:

Åh, ja nu såg jag att jag dragit fel slutsats. Svenska hundfoder AB, heter företaget som gör Carrier ju. Jag missade det där lilla ordet "hund", haha :o . Jag hade nämligen precis varit in på www.svenskahundfoder.se och läst om hundfodret Carrier (en kompis ger det till sin hund), så då fortsatte jag att läsa Svenska hundfoder, tydligen :rofl:

Men alltså.. vilket e bäst.. å då tänker jag på näringinnehållet...
varför skall man inte köpa carrier å vrfr skall man inte köpa stampe.. osv??? :confused: :confused: :confused: :confused:

Zoonen skrev:
Men alltså.. vilket e bäst.. å då tänker jag på näringinnehållet...
varför skall man inte köpa carrier å vrfr skall man inte köpa stampe.. osv??? :confused: :confused: :confused: :confused:
Jag vet inget om Carrier men anledningen till att inte köpa Stampe, annat än tillfälligt har jag för mig att jag skrev förut:
1. Visserligen obevisade med ändock misstankar bland uppfödare om att djur dött av Stampe.
2. Det blir i längden dyrt efersom det innehåller mycket osmältbara fibrer som djuren inte har någfon nyt av och som bara går rakt igenom kroppen. Risken med detat är att de samtifgig inte hinner ta upp all näring och alla vitaminer de behöver.

Jag ska oxå köpa kaninpellets snart då jag ska skaffa kanin .. men vad finns dt för för & nackdelar med de olika märkena ?? Och hur mkt ska jag ge kaninen ( löwen el. hermelin ) en gång på morgonen och en på kvällen ? och sen ha tillång till hö hela tiden + friskt vatten , gräs på sommaren eller ? Ska man ge dom grönsaker oxå? vad rekomenderar ni?

Jag ger Lottie till min kanin. Det finns i 3 olika smaker men jag ger Morot och Äpple eftersom det har minst fett 3%. Det är iallafall det fodret jag har hittat med bästa näringsvärderna. Du kan även kolla här under vad du tycker :)

NÄRINGSVÄRDE
Protein 15%
Fett 3%
Växttråd 14%
Kostfibrer 25%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%

INNEHÅLL
Lucern, havre, korn, vetekli, soja, morot, äpple, mineraler.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:

Vitamin A 13275 IE, vitamin D3 1103 IE, vitamin E 55 mg, vitamin K3 6 mg, vitamin B1 2,3 mg, vitamin B2 6,5 mg, vitamin B6 5,4 mg, vitamin B12 0,02 mg, pantotensyra 22,8 mg, folsyra 5,2 mg, niacin 52,4 mg, biotin 0,2 mg, vitamin C 261 mg, selen 0,1 mg.

Liknande trådar

Foder & Strö jag har hört att efter typ 10dagar så försvinner viktig näring från havrekrossen är det sant? är det likdannt med kornkross lr hur...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Gullan86
·
S
Övr. Djur Jag har en kasterad hankanin som är egen uppfödning, i år fyller han 9 så han börjar bli lite till åren. Han har alltid, ända sen har...
Svar
12
· Visningar
1 243
Senast: Zuzzi
·
L
Övr. Djur Hej! Jag har en dvärgvädur på nästan två kilo som bor ute året om. Jag undrar nu, ger jag verkligen rätt mat åt kaninen? Behöver den...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama