Kaninleksaker

Josefiine

Trådstartare
Min kanin verkar ha ganska tråkigt i sin bur ibland.

Har ni några tips på kaninleksaker man kan tillverka själv?:)

/Josefiine

Sv: Kaninleksaker

Samma sak är det med min kanin, hon älskar att få nya leksaker och det sätter ju fart på kreativiteten. Jag har dels några köpta leksaker till henne, en boll som man fyller med godis (jag brukar köpa solrosfrön, stampade ärtor, torkad morot och banan) och ett gnagträbit.

Egna leksaker;
* Kvistar att gnaga på (äppelkvistar är en favorit).
* Toalettpappersrulle (ibland bara som den är, ibland fylld med hö och emellanåt viker jag ihop ena ändan så den bara har en öppning och lägger i lite godis)
* Ett ihopskrynklat papper (fungerar bra eftersom min kanin gillar att tugga på papper, ibland gömmer jag lite godis i pappersbollen också).
* Hänger upp favoritgrönsakerna i ett snöre i buren.
* Det finns att köpa en metallpinne i djuraffärer och på den kan man hänga upp grönsaker/frukt eller bröd som man gjort ett hål i och torkat.

Det var väl allt jag kan komma på nu men jag skriver väl igen om jag kommer på något annat. Men mitt tips är variation! Ge inte alla leksaker på en gång utan någon i taget och byt ut ibland då kan man gå tillbaka till en gammal leksak och den är lika rolig som om den vore ny igen.

jag brukar sätt grenar mellan gallren, det gillar han:p

Min kanin har en fotboll :angel: När hon är i sin sommarbur som är ganska stor;) Den springer hon runt med i en cirkel typ, ser jätte kul ut :D

Min kanin har en liten tygboll som hon springer runt å rullar på :)
hon brukar också bära runt den när hon springer
runt ute på golvet...

Jag har inte tillverkat Oskars favoritleksaker själv, men de är inhandlade för en ganska billig peng. ;)

Det ena är en ganska lång tygtunnel. Köpt på Granngården. Mycket älskad. Det är lika roligt att hoppa över samt böka sig under, som att krypa igenom den. :D

Det andra är en sådan där boll som man kan fylla med något gott, och när kaninen sedan knuffar runt den så ramlar det ut lite grand då och då. Jag brukar bara ha min öppen någon gång ibland, korta stunder. Han vet att chansen finns att det ramlar ut nåt smarrigt, men han kan inte springa runt med den och äta konstant. Ibland blir han dock jättearg när det inte ramlar ut någonting trots ivrigt rullande, grabbar då tag i en liten kant som sticker ut vid den reglerbara luckan, och slänger iväg den samtidigt som han kuttrar lite ilsket. :rofl:

köpte en boll när hon va mindre..
men nu så verkar hon har växt uppfårn det:smirk:

Hoppas det! Oskar brydde sig inte om sin över huvud taget de första månaderna, men nu har han kommit underfund med den och finner den mycket roande. ;)

Hoppas det! Oskar brydde sig inte om sin över huvud taget de första månaderna, men nu har han kommit underfund med den och finner den mycket roande. ;)

jasså hoppas det blir sama sak här! fast den kommer nog inte bli använd ännu på ett bra tag då kaninen är ute, bättre han får den när ha är i sin sommarbur... som är större..:)

tills dess får katten ha den!

Hej!

:idea:

Min kanin gillar inte att gå ute på golvet (så han gillar inte att hoppa ut ur buren själv.)

Man behöver:
1 skokartong. (eller nån annan stor låda helst ganska stor)

1 mindre kudde.

1 gosedjur (litet.)

1 sax.

1 handuk

Sätt igång:
Ta lådan och klipp i ena kort sidan , ta sedan den lilla kudden och lägg i den ta sedan gosedjuret och gör lika dant. vik sedan så ni kan få in handuken i lådan ovan för kudden och gosedjuret. Klart!

:grin:
:D

OBS!!:Gör sa att kudden & gosedjuret inte syns så kaninen inte biter i dom!

//Denise & Aslan!

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 455
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
563
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: vinkelina
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
948
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama