Kaninkunskap 1,0?

Sastra

Trådstartare
Nu har det börjat diskuteras att vi ska få hand om en omplaceringskanin! Jag är helt okunnig om kaniner och känner att jag inte vill ge mig på det helt oförberedd, så nu hoppas jag på hjälp från kaninkunniga bukefalister!

Här kommer hela långa raddan frågor, säkert ganska dumma, men frågar man inte får man inte veta!
Till att börja med:

- Hur pass väl klarar sig kaniner ute året runt? Vi kommer givetvis inte låta Kanin frysa ihjäl, och den kommer få vara inomhus, men då det finns smygande allergi i familjen vore det bra om den kunde bo ute så mycket som möjligt.

- Rumsren kanin, är det möjligt? Vi var barnvakt åt en kanin som på eget bevåg delvis använde kattens låda, brukar de vilja ha en sandlåda till toalett?

- Vad äter de? Hö, morötter och maskrosblad, så långt är jag med, men sen då? Frukt? Grönsaker? Salt och vitaminer? Grenar?

- Hur mycket kan man tänka sig att de ska stoppa i sig per dag? Efter vad jag har förstått är det en stor vädur det handlar om, om det är till någon hjälp?

- Vad vill de bo i? En låda med hö eller halm?

- Det är tänkt att den ska få en kompis. Brukar kaniner ha lätt att trivas ihop? Beror det på kön, ålder, ras? Vill de ha en kompis av samma ras och storlek, eller kvittar det?

- Bur byggd av kompostgaller, skulle det fungera? Hur långt behöver gallret grävas ner för att förhindra utbrytning? Och hur små måste maskorna vara för att de inte ska kunna ta sig ut?

- Behöver kaniner vaccineras, avmaskas o.dyl? Mot vad och hur ofta?

- Tips?

Alla svar och tips och råd mottages tacksamt! :bow:

Sv: Kaninkunskap 1,0?

- Hur pass väl klarar sig kaniner ute året runt? Vi kommer givetvis inte låta Kanin frysa ihjäl, och den kommer få vara inomhus, men då det finns smygande allergi i familjen vore det bra om den kunde bo ute så mycket som möjligt.
Mina kaniner bor ute året om och klarar sig finfint. :)
Har testat att ha en utav de inne, men märkte en stor ändring i energi och temperament, så hon fick flytta ut igen.
Har mina i oisolerade burar, då isolering inte är nödvändig.
Ger kaninerna extra mycket halm under vintern, som de kan värma sig i.

- Rumsren kanin, är det möjligt? Vi var barnvakt åt en kanin som på eget bevåg delvis använde kattens låda, brukar de vilja ha en sandlåda till toalett?
Jodå, det är möjligt.
Alla mina kaniner, utom en, gör bara sina behov i en del utav buren.
Men kan inte ha toalåda, då de enbart skulle tugga sönder dessa. :p
Sand ska man undvika till kaniner, då det torkar ut deras tassar.
Det duger alldeles bra med spån i toaletten.

- Vad äter de? Hö, morötter och maskrosblad, så långt är jag med, men sen då? Frukt? Grönsaker? Salt och vitaminer? Grenar?
Mina får hö och pellets dagligen.
Grönsaker & frukt ca 2-3ggr/vecka.
Äppelgrenar brukar de också få så ofta det finns.
Salt och vitaminer är inte nödvändigt, det får de i sig genom ett välbalanserat och anpassat foder. :)
För mycket salt, kan leda till urin-/njursten hos kaninerna.
Så saltsten är inget att rekommendera om det inte är till dräktiga eller digivande honor.

- Hur mycket kan man tänka sig att de ska stoppa i sig per dag? Efter vad jag har förstått är det en stor vädur det handlar om, om det är till någon hjälp?
Stor vädur?
En korsning, eller Fransk vädur?
Franska väduren ska ha en minimivikt på 5kg, så de äter en hel del.
Har själv en belgisk jätte på 8kg och hon har fri tillgång på hö, samt ca 3½dl pellets/dag.

- Vad vill de bo i? En låda med hö eller halm?
Menar du förutom buren?
Ett hus med halm brukar kaninerna tycka om.

- Det är tänkt att den ska få en kompis. Brukar kaniner ha lätt att trivas ihop? Beror det på kön, ålder, ras? Vill de ha en kompis av samma ras och storlek, eller kvittar det?
Kaniner trivs oftast bäst ensamma, då de inte är flockdjur.
Vill man ha kaniner ihop, rekommenderar jag (och de flesta andra uppfödare) att ha hona+kastrerad hane ihop.
Det är det säkraste kortet.
Aldrig 2 hanar ihop, det kan sluta illa!
2 honor kan gå ihop om de bott tillsammans sen de var små.
Men inte det är heller en garanti, då de kan börja slåss när de blir könsmogna.

- Bur byggd av kompostgaller, skulle det fungera? Hur långt behöver gallret grävas ner för att förhindra utbrytning? Och hur små måste maskorna vara för att de inte ska kunna ta sig ut?
Bur av kompostgaller skulle jag inte rekommendera.
Alldeles för lätt att ta sig ur.
De kan antingen gräva sig ur, hoppa över, eller helt enkelt trycka isär gallrena med ren styrka/vrånghet (stora raserna).
En hederlig bur av trä passar utmärkt, det är vad jag skulle rekommendera iaf.
Däremot passar kompostgaller alldeles utmärkt som rasthage.

- Behöver kaniner vaccineras, avmaskas o.dyl? Mot vad och hur ofta?
Det beror på vart i Sverige man bor.
I södra sverige och på andra ställen med mycket vildkaniner, bör man vaccinera mot harpest och något mer (kommer inte ihåg exakt vilket just nu).
Samt om kaninerna kommer ha regelbunden kontakt med andra kaniner, ex i samband med utställningar.
Ingen av mina är vaccinerade ännu, då jag inte bor i södra sverige och inte ställer ut än.
Avmaska ska man inte göra förrän man misstänker mask, annars kan masken bli resistent mot medlet om man gör det för ofta.

Hoppas det var till iaf lite hjälp. :)

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: Stinaelin
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama