KaninHONA som märker revir???

M

Magrinette

Min ena hona har börjat, vad jag tror, märka revir. (ca 6 månader gammal) vi har kisstänk ut över hela golvet ca 1 meter från buren och upp på väggen bakom (Vi har som tur är en plastplatta där)

Varför gör hon så och hur får man dem till att sluta?

Hon har dessutom blivit aggressiv och "morrar" och bits om hon får chansen. Hon delar bur med vår andra hona (syskon) och de bråkar aldrig, dock brukar den kissande honan försöka para den andra. Vi har fått konstaterat att det är en hona och även den andra.

De ligger ofta ihopa i buren och bråkar inte ute heller, de är ute mycket varje dag.

Någon som har tips? Som det är nu får jag skura golvet runt buren varje dag och så har jag ALDRIG haft det med tidigare kaniner.

Tacksam för allt snabba tips!

(Har även rådfrågat veterinären med svaret "jag vet inte") :cry:

Sv: KaninHONA som märker revir???

Kolla igen -gärna hos en veterinär om det verkligen är en hona så det inte finns några tvivel.
Märker kaninen revir (vilket ingen av mina honor gjort, det är därför jag tycker det är så konstigt) så får man kastrera, det gjorde jag med alla mina hankaniner.
Man kan pröva att flytta kaninen till en egen bur, även om det skulle vara en hona så är det jobbigt för den andra kaninen att bli trakasserad och riden på i tid och otid.
Hon kanske inte vill dela bur med den andra kaninen, det har jag haft -många kaniner som absolut inte velat dela boplats med någon annan.

Du får pröva dig fram till olika lösningar och jag hoppas det går bra :)

Vi har haft dem ute hos en veterinär som tittat på dem och enligt honom är det till 99.9% två stycken honor då de ser likadana ut.

Oftast rider hon inte på den andra i buren utan när vi har dem ute, men även om den andra verkar va med på det så tycker jag att det måste vara jobbigt. Kanske ska prova dela på dem och se vad som händer.

Tack för ditt svar!

Skulle tro att hon kommit in i tonåren.
Då brukar kaniner kunna börja med sådant som de inte gjort förut, ex kissmarkera överallt, bli morriga och bitas m.m.
Det går över efter några månader.
Hade en hermelinhona som kom in i tonåren runt 6 månader och den höll i tills hon var lite drygt 1 år och 3 månader.
En annan kaninhona jag hade (som nu bor hos mina föräldrar) märkte vi inte ens på att hon var i tonåren, hon var precis lika mysig som annars.
Så hur de blir och hur länge det håller i sig varierar lite från kanin till kanin.
I den åldern är det jättevanligt att folk säljer sina kaniner, då de inte längre är lika mysiga som vanligt.
Det gäller bara att hålla ut.
Finns vissa fall där kaninen är lika jobbig resten av livet, men det allra vanligaste är att kaninen lugnar ner sig och blir mysig igen.

Anledningen till att ena honan rider på sin syster, är för att visa att det är hon som är högst i rang.
Ibland rider honor också på varandra pga att de brunstar och är parningsvilliga.
Men vanligen beror det som sagt på att de visar sin rang.
Är det bara någon gång som hon rider på sin syster skulle jag avvakta och se.
Märker man däremot att den andra honan uppenbart blir stressad av hur systern beter sig, skulle jag sära på de.

Jag vet inte hur länge hon hållt på men jag hoppas det tar slut snart.

Igår när vi kom hem var det stänk runt hela buren i en meters radie (hur lyckas hon så lugnt) och gott luktade det inte, är glad jag satt plast in mot väggen.

Jag tänker inte göra mig av med henne, det finns inte ens på tal, många säger att jag ska avliva henne men det är ju inget fel anser jag. Hon verkar må bra, hon tycker väl att det är kul att matte får torka av golvet 2 gånger om dagen :devil:

Hennes morrande och bitande beteende kan komma sig av att hon brunstar. Pröva att sätta dem i egna burar brevid varandra. Kaniner är egentligen inga flockdjur.

Hennes morrande och bitande beteende kan komma sig av att hon brunstar. Pröva att sätta dem i egna burar brevid varandra. Kaniner är egentligen inga flockdjur.

Honkaniner kan vara ena riktiga bitchar faktiskt :crazy::o
Hankaniner är mycket enklare att ha, en sur honkanin både boxas och slåss med andra kaniner, ens händer (och allt annat som kommer ivägen) :D

TS; Hur går det? har du delat dem?
Vad har de för burar? Går det att skaffa fram en bur med högre kanter åt lilla surkarten så hon kan få vara ifred och dessutom inte nå över med pinket?

Såg häromdagen att det är båda två som märker revir, :( dock är den ena väldigt liten så hon når inte över kanten.

Jag har inte delat dem ännu men har klätt in tre sidor av buren med hårdplast, framsidan fortfarande öppen.

Vet inte om jag ska dela på dem eller ej, stod och funderade på dem igår men de är så gosiga mot varandra, ligger och tvättar varann och kryper in hos varandra när de sover osv. :love: Därför känns det elakt att sära på dem just nu.

Jag blev avrådd från att köpa hane när jag köpte mina just för denna sakens skull, de sa inget om att honor gör samma sak ;)

:D
Har man tur så.. det är ju levande djur och ingenting går ju att förutse riktigt, ganska dumt med rekomendationer överlag för det finns alltid fler än ett undantag..
Det jag upplevt som enklast (som jag haft kaniner då det gått bra) har varit att ha kaninen ensamstående med sällskap av Marsvin (i annan bur) eller att skaffa syskon av olika kön och passa dem och dela dem tills att man kan kastrera hanen.
Honan bestämmer och boar, hanen ligger och jäser och får inte säja flaska utan att få en smäll på huvudet :angel:
Men utan nötter så gör det inte hanen så mycket:D

Allt hänger (tror jag) på om dina kaniner märker revir emellan varandra eller till omvärlden.
Men oavsett så skulle jag faktiskt pröva att dela på dem och låta dem få varsin bur och umgås lösa inne hemma om det fungerar eller i en rastgård.

Jag vet inte vem de märker revir mot, önskar jag visste. Vi har börjat leta efter en bur till och se om vi kan dela på dem. Det funkar inte att ha det så här längre.

Vi tvättade ur buren i måndags och nu är den helt nerkissad i alla sidor, det ser inte fräscht ut direkt, dock har det inte kommit på golvet ännu men gott om det på plastskivorna vi satt på de andra sidorna. :(

Jag vet hur det känns.. och lite till :crazy::D
Jag har själv försökt med hundraelva olika konstellationer mellan kaniner och marsvin och ibland är det ett jäkla kämpande för att få till det.
Dessutom är det dyrt att köpa en miljon stora burar :angel:

Hoppas det ordnar sig efter de är delade :) Jag skulle faktiskt tro det *håller tumme*

Nu är mina kaniner snart 1 år ( i maj räknade vi ut) och det har inte blivit ett dugg bättre. Ingenting har hjälpt och det blir bara nerkissat... Jag vet inte vad jag ska ta mig till...

Veterinären ville inte genomgå den operationen på dem eftersom de är honor och narkosen är djupare tydligen...

Söva ett djur innebär alltid en risk, oavsett vilket djur det än är.
Men hör runt lite, den veterinärklinik jag varit i kontakt med såg det som ett rent rutiningrepp.

Håller med!
Veterinären här har heller inga problem med att kastrera kaninhonor.

Till TS: De som inte vill kastrera pga den anledningen du skriver, är oftast (inte alltid) inte tillräckligt kunniga för det.
Kolla runt lite efter andra veterinärer som är vana att kastrera honor. :)

Vi har bestämt oss att prova dela på dem igen, för att se hur det blir, var nog inte tillräckligt länge sist för att se skillnad. Den minsta får inte vara i fred längre.

Vet hur det känns. Min ena hona gör likadant. Som jag har hört att när dom juckar på sin burkompis så är det för att visa dominans.. likaså kissandet.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 979
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar